دبیرکل سازمان ملل متحد با استقبال از توافق بر سر برنامه اتمی‌ ایران، آن را الگوی خوبی‌ برای حل دیگر بحران‌های منطقه و جهان دانست.

بان‌کی‌مون: ایران نقش مهمی‌ در حل بحران‌های منطقه دارد

 به گزارش ایسنا، بان کی مون بعد از جلسه غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل اظهار کرد: اکنون از ایران انتظار داریم نقش سازنده و مهمی‌ در حل بحران‌های منطقه از جمله بحران سوریه ایفا کند.

وی با اشاره به نقش مهم کشور‌های همسایه و جامعه جهانی‌ در کاهش خشونت و پایان درگیری‌ها و تحرک سیاسی بوجود آماده از توافق اتمی‌ ایران و شش قدرت جهانی‌ گفت: این تحرک سیاسی که به توافق هسته‌ای ختم شد باید برای حل بحران سوریه و ثبات منطقه‌ای ادامه پیدا کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره توافق هسته‌ای ایران و نقش ایران در حل بحران سوریه با ابراز امیدواری از اجرای صادقانه و کامل توافق گفت: ایران نقش بسیار مهمی‌ در منطقه دارد و با صحبت‌هایی که با وزیر خارجه ایران محمد جواد ظریف و سفیر ایران در سازمان ملل داشتم بر انتظار خود بر نقش سازنده و مهم ایران در حل بحران‌های منطقه از جمله بحران سوریه تاکید کردم.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: اتحادی که بین شش قدرت جهانی‌ و اتحادیه اروپا و جامعه جهانی‌ برای حل برنامه اتمی‌ ایران بوجود آماده، می‌تواند الگویی برای حل دیگر بحران‌های جهان و بحران‌های منطقه‌ای باشد.

وی درباره سوریه نیز با اشاره به افزایش تعداد کشته شدگان، گسترش تروریسم و فرقه‌گرایی و سیل پناهجویان سوری که از چهار میلیون نفر گذشته است، گفت: با وجود کمبود‌های مالی‌ و انسانی‌ سازمان ملل همچنان به کمک‌های حیاتی خود برای پشتیبانی‌ از میلیون‌ها مردم سوریه ادامه می‌دهد و ما راه حل سیاسی برای خروج از این بحران را خواستاریم. تقاضای همیشگی‌ ما از شورای امنیت، یافتن راه حل دیپلماتیک بوده و خواهد بود؛ زیرا تبعات ادامه درگیری‌ها بسیار زیاد است و جایگزین دیگری بجز میز مذاکره برای این بحران وجود ندارد.

وی با اشاره به گزارش فرستاده ویژه خود از مذاکرات طولانی‌ و وسیع با دو طرف درگیری گفت: طرحی پیشنهادی برای اجرایی کردن گام به گام بیانیه ژنو به شورای امنیت سازمان ملل ابلاغ شد و من از این طرح و فعالیت‌های استفان دومیستورا قویاً پشتیبانی‌ می‌کنم.

 

دبیرکل سازمان ملل یافتن راه حل دیپلماتیک برای پایان بحران و انتقال حاکمیت را وظیفه اخلاقی‌ و سیاسی خود دانست و گفت: از پشتیبانی‌ و حمایت همه جانبه اعضا شورای امنیت بسیار خرسند هستیم و برنامه اجرایی کردن این روند در سریع‌ترین زمان ممکن، احتمالا از ماه سپتامبر میلادی آغاز خواهد شد.

 

وی همچنین به صورت خلاصه به بررسی‌ اوضاع وخیم یمن پرداخت و گفت: هم اکنون حدود بیست و یک میلیون نفر که بالغ بر هشتاد درصد جمعیت یمن را تشکیل می دهند، محتاج امکانات ابتدایی معیشتی و بهداشتی هستند.

 

وی با اشاره به نقض محرز حقوق بشر در درگیری‌های یمن نگرانی خود را از بی‌ثباتی و اغتشاش بیشتر در منطقه ابراز کرد.

 

دبیرکل سازمان ملل افزود: با وجود تلاش‌های بین‌المللی، درگیری‌های مسلحانه زمینی‌ و بمباران‌های هوایی هزاران غیرنظامی بیگناه را کشته و زیرساخت‌های ضروری عمرانی را از بین برده است.

 

وی با اشاره به حضور فرستاده ویژه خود اسماعیل اولد شیخ احمد در منطقه و تلاش وی برای برقراری مذاکرات برای یافتن راه حل سیاسی، توقف فعالیت‌های نظامی دو طرف درگیری و ایجاد وضع بی‌ قید و شرط را برای کمک رسانی بشردوستانه به مردم بیگناه در سراسر یمن خواستار شد.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره تبعات حملات هوای ترکیه به مواضع گروه‌های تروریستی در سوریه گفت: اتفاقات منطقه کاملا به هم مربوط است و در‌ تماس تلفنی یکشنبه گذشته با نخست وزیر ترکیه، این حملات تروریستی را محکوم کردم. نخست وزیر ترکیه نیز در این تماس بر حق مسلم کشور خود مطابق با اصل پنجاه و یکم منشور سازمان ملل برای مقابله با حملات تروریستی و دفاع از کشور خود تاکید کرد.

 

دبیرکل سازمان ملل با ابراز همدردی با قربانیان و بازماندگان این حمله تروریستی افزود: مطابق با اوضاع مشابه دیگر، سازمان ملل و جامعه جهانی‌ حل و فصل اختلافات میان ترکیه و کردها را با گفتگو و مذاکره خواستار است.

 

وی با اشاره به چهار سال درگیری در سوریه گفت: وضع موجود، فرصت را برای گروه‌های تروریستی برای فعالیت بیشتر فراهم کرده است. جامعه جهانی‌ باید با اتحاد برای مقابله موثر با این بحران‌ها اقدام کنند و تا آن زمان، وظیفه سازمان ملل است تا بیانیه ژنو را اجرایی کند و از کمک‌های انسان دوستانه به مردم سوریه غافل نشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.