گروه هنر/ آی سان نوروزی - تئاتر شهر، قلب تئاتر ایران است. مجموعه‌ای که ۴۳ سال پیش با اجرای نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانی آربی آوانسیان (۱۳۵۱) افتتاح شد  ...

 تئاتر شهر در کما

و بیشتر از هرفضا و مکان دیگری برای هنرمندان تئاتر مهم است؛ همین مجموعه‌ای را می‌گویم که از مهر سال گذشته با وعده انجام تعمیرات و تجهیز شدن به صورت اساسی درهای سالن قشقایی، سایه و کارگاه نمایشش بسته شد و در حالی که تنها دوماه تا یکساله شدن تعطیلی آن مانده، همچنان در کما به سر می‌برد! 

در حالی که کمبود سالن‌های تئاتری و محدودیت برای اجرای آثار هنرمندان یکی از مهمترین مشکلات تئاتر امروز است و در شرایطی که هر روز بر تعداد گروه‌های منتظر در صف اجرای تئاتر افزوده می‌شود، تئاتر شهری که ساخت آن پنج سال طول کشیده است، تقریباً یک‌سال تعطیلی برای انجام تعمیرات را پشت سر می‌گذارد. روند بازسازی مجموعه تئاتر شهر که یک‌بار دیگر هم در سال 1386 (مدیریت مهرداد رایانی) چند تعطیلی برای بازسازی را تجربه کرده بود، از چند سال پیش و همزمان با مدیریت سید صادق موسوی مجدداً آغاز شد و مهر سال گذشته با تعطیل شدن موقت سه تالار آن به مرحله اجرا در آمد و البته آن زمان اصلاً قرار نبود که کار تخریب، بازسازی و تجهیز سالن‌ها تا این‌اندازه طول بکشد.

با وجود این تعطیلی که رفته رفته به درازا کشیده شده است، برخی از هنرمندان تئاتر پس از بازدید از روند بازسازی نسبت به مجهز شدن تئاتر شهر ابراز امیدواری کرده‌اند و در این زمینه نگاه مثبتی دارند؛ هر چند که تقریباً هیچ یک از آنها نسبت به طولانی شدن مراحل انجام پروژه و سوت و کور شدن تئاتر شهر، خوشبین نیستند. به علاوه اینکه بازدیدهای مکرر مسؤولان و هنرمندان، اظهارنظرها و وعده‌های متفاوتی را درباره بازسازی تئاتر شهر به دنبال داشته است که به نظر نمی‌رسد کمک زیادی به جریان تجهیز و بازسازی تئاتر شهر کند؛ ضمن اینکه دست‌اندرکاران تعمیر و بازسازی سالن‌ها بارها تأکید کرده‌اند که از نظر کارشناسی اهالی تئاتر بهره گرفته‌اند. این در حالی است که احتمالاً تأمین نظرهای کارشناسی در مراحلی باعث کندی یا متوقف شدن کار شده است.

 

 پایان نامعلوم پروژه

عبدالخالق مصدق (نماینده تام‌الاختیار جامعه تئاتری در پروژه بازسازی مجموعه تئاتر شهر) آذر سال گذشته و تنها دو ماه پس از آغاز بازسازی بارها درباره وضعیت پایان بازسازی تا زمان برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، با مطلوب ارزیابی کردن سرعت کار بارها تاکید کرده بود که در آن زمان نمی‌تواند به صورت قطعی پایان بازسازی تا پیش از برگزاری جشنواره تئاتر فجر را اعلام کند. مصدق با اعلام اینکه پروژه بازسازی به لحاظ بودجه هیچ کم و کسری ندارد، در حالی درباره پایان چهار، پنج ماهه  بازسازی با تردید صحبت کرده بود که امروز و بعد از گذشت حدود 10 ماه همچنان زمان مشخصی برای پایان پروژه اعلام نشده است.

اما حدود پنج ماه پس از این تردیدها، وزیر ارشاد اواخر فروردین درباره بازسازی مجموعه تئاترشهر گفت: تعدادی از سالن‌ها در این مجموعه بزودی تکمیل می‌شود. البته با سالن اصلی کاری نداریم، اما بازسازی محل‌های تمرین و سالن‌های پایین مجموعه را آغاز کرده‌اند و من هم شخصاً بازسازی تئاترشهر را دنبال می‌کنم.

یک روز پس از صحبت‌های وزیر مهدی شفیعی(مدیرکل هنرهای نمایشی) پس از بازدید از تئاتر شهر بر فعال کردن تمام ظرفیت‌های کاری برای تسریع در تکمیل و تحویل تالارهای قشقایی و سایه تأکید ویژه کرد. شفیعی در شرایطی که همه پرسش‌ها معطوف به زمان دقیق اتمام پروژه بود، از دفتر طرح‌های عمرانی و پیمانکار پروژه خواست نسبت به ارایه برنامه دقیق زمانبندی پروژه اقدام کند.

 

 پایان بهار نرسید؟

مسعود معمار، مدیر دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد چندی بعد اعلام کرد که احتمالاً بازسازی تئاتر شهر و تحویل تالارهای قشقایی و سایه تا پایان بهار به پایان می‌رسد. معمار فروردین سال‌ جاری اعلام کرد که فاز اول بازسازی مجموعه مربوط به پلاتوهای تمرین و سالن سایه تقریباً به پایان رسیده است و پروژه برای تجهیز تالارها منتظر دریافت وسایل سفارش داده شده به خارج از کشور است که متأسفانه دریافت آنها به دلیل تحریم‌ها با تأخیر مواجه شده است. معمار آن زمان اعلام کرده بود که سایه و قشقایی تا دو ماه دیگر افتتاح می‌شوند.

اوایل اردیبهشت پریسا مقتدی، مدیر مجموعه تئاتر شهر زمان کمتری را برای اتمام پروژه پیش بینی می‌کرد. مقتدی گفته بود که در سال جدید 25 روز دیگر کاری برای اتمام بازسازی سالن «سایه» زمان نیاز است. مقتدی طبق اعلام دفتر توسعه طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد، نیمه اردیبهشت ماه را به عنوان تاریخ افتتاح کامل سالن «سایه» اعلام کرده بود. وی همچنین درباره سالن «قشقایی» هم  به رفع ‌اندک اختلاف‌ها و نیاز به مطالعه جدید اشاره کرده و قول فعال شدن سالن در نیمه خردادماه را داده بود.

در شرایطی که مدیر دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ تیرماه و مدیر تئاتر شهر اردیبهشت و خرداد را زمان افتتاح تالارهای تئاتر شهر اعلام کرده بودند، همچنان و تا امروز خبری از تحقق این وعده‌ها نیست! مهمتر اینکه مسؤولان هنوز هم زمان مشخصی را برای پایان کار بازسازی تئاتر شهر اعلام نکرده‌اند.

تئاتر شهر، قلب تئاتر ایران بود؛ قلبی که حالا ماههاست که نمی‌تپد. برخی نگرانند. برخی نسبت به همه این بی برنامگی‌ها و تردید‌ها و تناقض‌ها نقد دارند. دیگر بحث سالنی باعنوان کارگاه نمایش مطرح نیست، چون بخشی از آن برای دو سویه شدن تالار قشقایی به این فضا اضافه شده و فضای باقیمانده به پلاتوی تمرین تبدیل شده که امکان اجرا نیز در آن وجود دارد. عده‌ای حتی معتقدند که تجهیز تالارها به این زمان طولانی می‌ارزد. اما آنچه مشخص است اینکه همچنان و پس از گذشت حدود ده ماه هنوز چیزی مشخص نیست!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.