قدس انلاین – سعید کوشافر : یوکیا امانو را کمتر کسی درکشورما به بی طرفی میشناسد ؛ مردی که از زمان ریاست او بر سازمان بین المللی انرژی اتمی همواره گزارشهای دوپهلویش برای ایران مساله ساز شده است ، او البته درجریان توافق اخیر نقشی کلیدی بر عهده داشت و پس از آخرین سفرش به تهران ومذاکره با مقامهای هسته ای کشورمان و توافق درباره بازدیدها زمینه به نتیجه رسیدن مذاکرات را فراهم کرد.

توافق محرمانه ایران وآژانس اتمی روی میز سناتورهای آمریکایی/ افشای اسناد محرمانه یعنی نقض برجام / ایران دربرابر درز اطلاعات محرمانه اش کوتاه نمی آید

 

دراین مذاکرات علاوه بر موارد ومسایل عمومی برخی موارد نیز به صورت محرمانه میان ایران واژانس ردو بدل شد که باید میان این نهاد بین المللی وکشورمان به امانت بماندو اطلاعات ان درز نکند چرا که کشورهای دیگر از جمله دشمنان کشورمان ممکن است از ان سو استفاده کنند والبته با ارایه این اطلاعات محرمان برای اژآنس روشن شود که فعالیت هسته ای ایران قطعا وصددرصد صلح امیز بوده وخواهد بود.

البته هیچکس فراموش نمیکند که قبلا کشورمان ازمحل لو رفتن اطلاعات محرمانه چه صدماتی دیده است و شهدای هسته ای نتیجه ارایه اسامی و مشخصات دانشمندان هسته ای کشورمان به سازمانهای اطلاعاتی کشورهای بیگانه ازجمله موساد است .

درهمین حال طبق گزارشهای رسیده و تایید شده آمانو به دعوت شماری از سناتورها در ۳۱ ژوئن پاسخ مثبت داده و روز ۵ اوت در مورد نقش آژانس در راستی آزمایی و نظارت بر تدابیر هسته ای برجام در کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا، توضیحاتی ارائه خواهد کرد.

درخواست سناتورهای آمریکایی از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حضور در این مجموعه و توضیح درباره توافق اتمی با ایران، پرده ای دیگر از تعلق خاطر زننده و نفرت آمیز سازمان های بین المللی به لابی های سلطه گر را نشان می دهد.

چنانچه پایگاه رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است،  آمانو به دعوت شماری از سناتورهای آمریکایی در ۳۱ ژوئن (۹ مرداد) پاسخ مثبت داده و روز ۵ اوت (۱۴ مرداد) در مورد نقش آژانس در راستی آزمایی و نظارت بر تدابیر هسته ای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا، توضیحاتی ارائه خواهد کرد.

حضور آمانو در سنا در حالی صورت می گیرد که بسیاری از سناتورها خواستار افشای اطلاعات محرمانه و جزئی در خصوص مکانیسم بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از اماکن هسته ای و چگونگی دسترسی محدود و مدیریت شده آژانس به دیگر اماکن هستند.

در چنین شرایطی، قاعدتا سناتورها در لابه لای پرسش و پاسخ های ریز و درشت خود از آمانو به اطلاعاتی دست خواهند یافت که نماد نشت اطلاعات محرمانه و بدعهدی علنی آژانس خواهد بود.

بر این اساس؛ اگر آمانو واقعا قصد ندارد چنین اطلاعاتی را به سناتورهای آمریکایی ارائه دهد، دلیلی برای پذیرش این سفر، آن هم برای بیان یک سری کلیاتی که بارها از زبان کری و مونیز اعلام شده است وجود ندارد.

از سویی؛ شیوه دعوت سناتورهای آمریکایی از آمانو و پذیرش سریع این دعوت از سوی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، به مثابه بازجویی سناتورها از آمانو بوده و او نیز به گونه ای خفت بار این موضوع را پذیرفته است.

 در چنین شرایطی آمانو و دیگر مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی باید حق «بی اعتمادی مطلق نسبت به آژانس» را همچنان برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ دانسته و گلایه ای در خصوص استمرار این بی اعتمادی و بازتاب آن در مناسبات آتی تهران ـ آژانس نداشته باشند.

***هدف از دیدار با آمانو اطلاع درباره جزئیات توافق هسته‌ای است

درهمین راستا دو سناتور ارشد آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند هدف آنها از دعوت از مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آگاهی از جزئیات توافق هسته‌ای است.

دو سناتور ارشد کمیته روابط خارجی سنا که یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به این کمیته دعوت کرده‌اند در بیانیه‌ای اعلام کردند دیدار روز چهارشنبه با هدف اطلاع از جزئیات و تبعات توافق هسته‌ای انجام می‌شود.

به گزارش هیل، سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و بن کاردین، سناتور ارشد این کمیته در بیانیه عصر جمعه خاطر نشان کرده‌اند: «به منظور آگاهی کامل کنگره از جزئیات و تبعات توافق هسته‌ای، اطلاع از نقش آژانس در اجرای این توافق با ایران برای ما حائز اهمیت اساسی است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «چشم به راه رایزنی با آژانس درباره نحوه نظارت و راستی‌آزمایی از تعهدات هسته‌ای ایران به موجب سند برجام هستیم.»

این سناتورها در روزهای گذشته خواستار آگاهی از جزئیات نقشه‌راه محرمانه مورد توافق با ایران شده‌اند.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در روز اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از توافق بر سر یک «نقشه‌راه»، جهت حل و فصل مسائل مربوط به فعالیت‌های ادعایی هسته‌ای گذشته ایران خبر دادند.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا و سایر مقامات این کشور در خلال جلسه‌های استماع در هفته‌های گذشته با ابراز رضایت از فرایندهای مورد توافق بین ایران و آژانس وعده داده‌اند در جلسات غیرعلنی، مفاد نقشه‌راه مورد توافق را برای نمایندگان کنگره توضیح دهند.

ایران درباره افشای مفاد این نقشه‌راه هشدار داده است. نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته اطلاق عنوان «ضمیمه محرمانه برجام» به توافق ایران و آژانس را رد کرد و هشدار داد که افشای ترتیبات «محرمانه» این توافق، تاثیر منفی براجرای آن خواهد گذاشت.

دراین حال نماینده دائم ایران در آژانس با اشاره به حضور یوکیا آمانو در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و تلاش سناتورها برای اطلاع از متن تفاهم اخیر ایران و آژانس گفت: همان‌طور که تاکنون مشخص شده است، متون محرمانه بین ایران و آژانس حتی در اختیار دولت آمریکا هم قرار نگرفته است، بنابراین به طور قطع این مساله نمی‌تواند در اختیار نمایندگان سنا هم قرار بگیرد و ایران این موضوع را به طور کامل برای مدیرکل روشن کرده است.

رضا نجفی در مورد حضور یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنگره آمریکا و توضیح درباره نقش آژانس در برجام در دیدار با اعضای کمیته روابط خارجی سنا گفت: این‌که مجلس یکی از کشورهای عضو از مدیرکل آژانس دعوت کند و او این دعوت را بپذیرد یا نپذیرد جزو اختیارات شخص مدیرکل است.

وی در پاسخ به این پرسش که حضور آمانو در کنگره آمریکا می‌تواند برای ایران هم این حق را ایجاد کند چرا که مجلس ایران هم درباره چگونگی نقش‌آفرینی آژانس نگرانی‌هایی دارد؟ خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آقای آمانو دعوت جمعی از سناتورهای سنای آمریکا را پذیرفته‌اند به طور حتم اگر مجلس کشور دیگری غیر از آمریکا هم از وی دعوت کند باید چنین دعوتی را بپذیرد.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که اگر سناتورهای آمریکایی خواستار بیان جزییات توافق ایران و آژانس برای حل مسایل گذشته و حال شوند آمانو اجازه دارد در این‌باره توضیح دهد؟ اظهار کرد: قطعا توافق‌ها بین یک کشور عضو و آژانس که جنبه محرمانه دارد به هیچ وجه نمی‌تواند در اختیار هیچ کشور دیگری قرار بگیرد و همان‌طور که در بحث‌های کنگره هم معلوم شد، متون محرمانه بین ایران و آژانس حتی در اختیار دولت آمریکا هم قرار نگرفته است بنابراین به طور قطع این مساله در اختیار نمایندگان سنا هم نمی‌تواند قرار بگیرد.

نجفی تاکید کرد که "آژانس می‌داند افشا شدن متون محرمانه چه معنی دارد و ایران این موضوع را به طور کامل برای مدیرکل آژانس روشن کرده است."

وی افزود: احتمالا آقای آمانو در حمایت از برجام و در راستای کمک به تصویب توافق در کنگره این دعوت را پذیرفته است.

نجفی اضافه کرد: آمانو و آژانس بیش از همه می‌دانند که این بحران غیرضروری باید حل شود. ایران هم که بارها گفته برنامه هسته‌ایش صلح‌آمیز است و تنها همکاری آژانس و ایران و نظارت و شفافیت می‌تواند راه‌حل این موضوع باشد.

وی در عین حال تأکید کرد: اما قطعا توافقات بین یک کشور عضو و آژانس که جنبه محرمانه دارد به هیچ وجه نمی‌تواند در اختیار هیچ کشور دیگری قرار بگیرد و همانطور که در بحث‌های کنگره هم معلوم شد متون محرمانه بین ایران و آژانس حتی در اختیار دولت آمریکا هم قرار نگرفته است و لذا قطعا در اختیار نمایندگان سنای این کشور هم نمی‌تواند قرار بگیرد.

*** آمانو استقلال آژانس را حفظ کند

درهمین حال سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضامن استقلال و بی‌طرفی این نهاد بین‌المللی محسوب می‌شود، گفت: باید طبق اساسنامه آژانس و موافقتنامه پادمان، ملاحظات امنیتی کشورمان مد نظر قرار گیرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضامن استقلال و بی‌طرفی این نهاد بین‌المللی محسوب می‌شود، گفت: باید طبق اساسنامه آژانس و موافقتنامه پادمان، ملاحظات امنیتی کشورمان مد نظر قرار گیرد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به تصمیم آمانو برای حضور در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تاکید کرد: انتظار می‌رود آمانو استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حفظ کند.

کمالوندی در پاسخ به پرسشی در خصوص تصمیم آمانو برای تبیین توافق محرمانه ایران و آژانس در سنا گفت: صرفنظر از تصمیم مدیرکل آژانس برای اینکه به کجا سفر می‌کند، آنچه برای ما اهمیت دارد، استقلال و بی طرفی آژانس است و مدیرکل ضامن استقلال و بی طرفی این نهاد بین‌المللی محسوب می‌شود.

وی افزود: بر این اساس رفتار، اقدامات و اظهارات مدیرکل آژانس در برداشت کشورها از استقلال این نهاد بین‌المللی تأثیرگذار است و آنچه برای ما اهمیت دارد این است که آژانس مستقل است یا نه که این به اظهارات و اقدامات مدیرکل این نهاد بستگی دارد.

کمالوندی با اشاره به محتوای توافق اخیر ایران و آژانس گفت: این توافق ادامه بیانیه تهران برای همکاری گام به گام تهران و آژانس بین آقایان صالحی و آمانو انجام شد که هدف آن روشن شدن موضوعات گذشته و حال و پایان دادن به روند طولانی سؤالات آژانس یک بار برای همیشه بود.

وی افزود: بر اساس این توافق، مقرر شد آژانس همه سؤالاتش را در یک بازه زمانی کوتاه مطرح و پاسخ‌های ایران را دریافت کند که به این منظور توافقی در 10 بند در وین امضا شد؛ توافقی که مهمترین ویژگی‌اش داشتن بازه زمانی برای دو طرف است به نحوی که از طرف ما تا 15 آگوست(24 مرداد) پاسخ‌ها در خصوص سؤالات آژانس ارائه شود و آژانس هم با بررسی سؤالات احتمالی بعدی در نهایت تا 15 دسامبر قبل از پایان سال میلادی جاری کارش را در رابطه با بررسی موضوعات گذشته ایران به پایان برساند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تاکید ما در تمام مذاکرات با آژانس، حفظ ملاحظات و نگرانی‌های کشورمان در رابطه با محرمانه ماندن اطلاعات و چگونگی ترکیبات توافق شده با این نهاد بین‌المللی است که اخیراً نیز پس از شنیدن مطالبی در کنگره آمریکا، نماینده دائم کشورمان در آژانس طی یادداشتی بر این موضوع تاکید کرد.

کمالوندی افزود: انتظار داریم که طبق اساسنامه آژانس و موافقتنامه پادمان، ملاحظات امنیتی کشورمان مد نظر قرار گیرد، همچنان که در بند 10 توافق اخیر، بین دو طرف موافقت شده است که در این چارچوب ملاحظات امنیتی و نگرانی‌های ایران مد نظر قرار گیرد.

معاون سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: شاید به صورت معمول نیاز به درج این عبارت در توافقات نباشد زیرا در اساسنامه و موافقتنامه پادمان، آژانس به حفظ اطلاعات طبقه بندی کشورها موظف شده، اما به علت نگرانی‌های مشروعی که جمهوری اسلامی ایران طبق تجربیات گذشته دارد در بند دهم موافقتنامه اخیر بر این مسئله تأکید شده است.

***احضار آمانو خلاف مقررات است

دراین حال عضو سابق کمیسیون امنیت ملی ضمن انتقاد از احضار مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی کنگره آمریکا این اقدام را توهین به جامعه بین‌الملل دانست و گفت: آمانو می‌خواهد در این سفر کنگره آمریکا را از مسائلی که در جریان آن نیستند، مطلع کند که خلاف است.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به احضار یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کنگره آمریکا اظهار داشت: هیچ محرمانه‌ای بین آژانس و آمریکا وجود ندارد و این آمریکا است که آمانو را می‌چرخاند و بر او مسلط است.

ابراهیمی ادامه داد: با وجود اینکه هیچ تخلفی در حرکت برنامه هسته‌ای ایران وجود نداشته است و خودشان نیز می‌گویند که ایران دچار تخلف نشده است اما در عین حال دوباره می‌گویند از برنامه هسته‌ای ایران مطمئن نیستیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز ضمن انتقاد از احضار مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی کنگره آمریکا این اقدام را توهین به جامعه بین‌الملل و آژانس دانست و گفت: آمانو می‌خواهد در این سفر کنگره آمریکا را از مسائلی که در جریان آن نیستند، مطلع کند در حالی که این امر خلاف مقررات بین‌المللی است.

دراین راستا همچنین یک عضو هیأت‌رئیسه مجلس گفت: امیدواریم کسانی که این ولع شگفت‌انگیز را در جلب رضایت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دارند، پاسخ‌گوی اقدامات احتمالی خراب‌کارانه سرویس‌های بیگانه در خاک وطنمان هم باشند.

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ،‌ با اشاره به برنامه آمانو برای ارائه گزارش به شورای روابط خارجی سنای آمریکا، گفت: مدیر آژانس انرژی بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت که به شورای روابط خارجی سنای آمریکا می‌رود تا گزارش کار خود را ارائه کند و توقعی بیش از این هم از این آژانس نیست.

وی ادامه داد: در گذشته بارها نیز این مسئله اتفاق افتاده و آمانو بارها گزارش اقدامات دانشمندان هسته‌ای کشور ما را به دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی بیگانه ارائه کرده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت:‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور حساب شده اطلاعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران را جمع کرده و در اختیار سرویس‌های جاسوسی غرب قرار داده است و شهادت شهدایی چون علی‌محمدی، احمدی‌روشن و رضایی‌نژاد و شهریاری حاصل ارائه گزارش‌هایی بود که آژانس در اختیار این سرویس‌ها قرار داد.

وی اضافه کرد: حال که آمانو به شورای روابط خارجی سنای آمریکا آمریکا می‌رود تا گزارشی از میزان بازرسی‌ها از سایت‌های هسته‌ای ایران را با کنگره مطرح کرده و با آنان در میان بگذارد تا آنها را راضی کند که بازرسی‌ها را در مقیاس قابل قبول کنگره از ایران انجام خواهیم داد؛ بازرسی‌هایی که بعضاً مخل امنیت ملی ما تشخیص داده شده و بارها توسط مسئولین امر اعلام شده است.

بذرباش تصریح کرد: گویی عده‌ای برای کسب نظر آژانس و آمانو از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند، حتی کوششی که ممکن است دهه آینده را دهه اختلال در امنیت ملی ما رقم بزند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امیدواریم اگر بعداً مشکلی ایجاد شد،‌ این عزیزان که این ولع شگفت‌انگیز را در جلب رضایت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دارند، پاسخ اقدامات احتمالی خراب‌کارانه سرویس‌های بیگانه در خاک وطنمان باشند.

***تلقی طبقه‌بندی محرمانه از اطلاعات در آژانس اشتباه است

اما دراین راستا یک عضو کمیسیون امنیت ملی با تأکید بر اینکه موضوع پنهانی در ایران وجود ندارد، گفت: حضور آمانو در شورای روابط خارجی آمریکا اثبات‌کننده فرمایش مقام معظم رهبری در عدم صداقت، عدم اعتماد و عدم عدالت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

منصور حقیقت‌پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، درباره گزارش آمانو از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شورای روابط خارجی سنای آمریکا گفت:‌ آمانو مثل شهروند آمریکایی و عضوی از سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی غرب در جهان شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه آمانو احتمالاً توافق محرمانه ایران و آژانس را در برابر سناتورهای آمریکایی بیان و مفاد آن را افشاء خواهد کرد، افزود: وقتی یک مدیرکل سازمان بین‌المللی از شهر وین در اروپا خود را به سنای آمریکا می‌رساند تا توافق محرمانه با یکی از اعضای آژانس را افشاء کند نشان‌دهنده آن است که حتماً نسبت، جریان مخفیانه پشت پرده و بده و بستانی بین آنها وجود دارد.

حقیقت‌پور خاطرنشان کرد: باید این موضوع را حتمی دانست که اطلاعات محرمانه ایران در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و اسرائیل قرار خواهد گرفت لذا نباید تلقی طبقه‌بندی محرمانه از اطلاعات آژانس را داشت.

نماینده مردم اردبیل در مجلس با تأکید بر اینکه موضوع پنهانی در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، گفت: حضور آمانو در شورای روابط خارجی سنای آمریکا اثبات کننده این فرمایش مقام معظم رهبری در عدم صداقت، عدم اعتماد و عدم عدالت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز دراین راستا گفت: آژانس اگر می‌خواهد صداقت خود را نشان دهد باید همان گونه که کنگره آمریکا را در جریان توافق با ایران قرار داد ، نمایندگان مجلس ایران را در جریان امور قرار دهد.

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، درباره گزارش آمانو از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: وقتی صحت این خبر را از آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جویا شدیم، وی به ما اعلام کرد توافق محرمانه‌ای بین ایران و آژانس وجود ندارد که آمانو بخواهد سناتورهای کنگره را از آن مطلع کند در حالی که گویا وضعیت طور دیگری است.

وی افزود: توقع از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران و سازمان انرژی اتمی این است که تمامی مسائل و توافقات محرمانه و غیرمحرمانه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اطلاع دهند چرا که زمانه محرمانه بودن مفاد مذاکرات در عرصه بین‌الملل تمام شده است.

آصفری اظهار داشت: توقع از تیم مذاکره‌کننده ایران این است که همه نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی را به دلیل حساسیت توافق برجام در جریان امور قرار دهند تا همه مسائل ریز و درشت مذاکرات و توافقات برای تصمیم‌گیری بهتر اتخاذ شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نباید موضوعات پنهان در توافقات زیر میز نگه داشته شود و در صورتی که توافقات با آژانس و 1+5 محرمانه باقی بماند روزی افشا شده و همه چیز برای همگان روشن خواهد شد مانند اظهارات آمانو در شورای روابط خارجی سنای آمریکا.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره عدم صداقت، عدم امانتداری و عدم اطمینان جمهوری اسلامی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این موضوع نشانه هوشمندی رهبری گرانقدر انقلاب است زیرا آژانس هم‌اکنون به نهادی برای اجرای سیاست‌های منفعت طلبانه آمریکا در عرصه بین‌الملل تبدیل شده است.

آصفری افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اگر می‌خواهد صداقت خود را نشان دهد باید همان گونه که کنگره آمریکا را در جریان توافق با ایران قرار داد با حضور در مجلس شورای اسلامی نمایندگان ملت ایران را نیز از توافق مطلع کند.

وی اظهار داشت: متاسفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رفتارهای خود گروه 1+5 را به گروه 2+5 بر علیه ایران تبدیل کرده، لذا این نهاد بین‌المللی اگر بنای بر شفاف‌سازی توافقات بین‌المللی دارد حضور و اظهار نظر آمانو در مجلس شورای اسلامی هم نوعی شفاف‌سازی به حساب می‌آید.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن به دلیل گرایش به نهادهای اطلاعاتی- امنیتی غربی و صهیونیستی نشان داده که نمی‌تواند قاضی خوبی برای توافق برجام باشد.

***افشای توافق به معنای نقض قطعی برجام است

دراین خصوص اما یک عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به سفر آمانو به آمریکا، گفت: هرگونه طرح بحث درباره توافق محرمانه ایران و آژانس باید محفوظ بماند و ارائه این توافق به آمریکایی‌ها نقض جمع بندی مذاکرات وین است.

فتح‌‌الله حسینی نماینده مردم قصر شیرین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور آمانو در "سنا" ی آمریکا، گفت: برخی می‌گویند که ایران و آژانس توافق محرمانه‌ای باهم دارند باید درباره آن روشنگری و شفاف سازی شود.

وی با بیان اینکه، اگر توافقی بین ایران و آژانس باشد، باید بین ایران و این نهاد محفوظ بماند، تاکید کرد: هرگونه تخلف آژانس از آنچه بین ایران و این نهاد بوده، می‌تواند اعتبار توافق وین را خدشه دار و از اساس آنرا فاقد اعتبار بین‌المللی کند چرا که ما نمی‌توانیم بپذیریم که غربی‌‌ها تنها به بخشی از جمع بندی مذاکرات تن داده و بخش دیگر را نقض کنند.

حسینی تصریح کرد: آژانس نماینده آمریکا نیست بلکه یک نهاد بین‌‌المللی است که باید از اعتبار خود دفاع کند اگر قرار باشد آژانس در بحث مذاکرات ایران با 1+5 یک طرف دعوا باشد دیگر نمی‌‌تواند به عنوان نهاد بی طرف وارد شود. آقای آمانو اگر بخواهد به جای پرداختن به وظایف خود، نماینده آمریکا باشد دیگر نمی‌تواند به عنوان دبیرکل آژانس فعالیت کند چرا که در اینصورت هیچ اعتباری برای فعالیت در آژانس نخواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اگر قرار باشد، آقای آمانو در  دیدار با نمایندگان آمریکا، از توافق محرمانه ایران و آژانس سخن بگوید و این توافق را برای آنها تشریح کند، این اقدام مصداق نقض توافق وین خواهد بود.

همچنین یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از پذیرفتن دعوت به شورای روابط خارجی سنای آمریکا توسط مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد.

سیدحسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پی اعلام خبر حضور آمانو مدیرکل آژانش بین‌المللی اتمی در شورای روابط خارجی سنای آمریکا اظهار داشت: از زمانی که موضوع و توافقنامه محرمانه بین ایران و آژانس مطرح شد،‌ نمایندگان آمریکایی به این موضوع حساس شده و به دنبال این بودند که از محتوای توافق مطلع شوند.

وی با بیان اینکه در ایران نیز بعضی‌ها چنین توافقی را تکذیب یا برخی هم به طور ضمنی هم تأیید کردند،‌ افزود: اما نمایندگان آمریکا اطلاع ویژه‌ای داشتند که چنین توافقی وجود داشته است. به همین دلیل موفق شدند از محتوای این توافق اطلاع پیدا کنند و آمانو را به شورای روابط خارجی سنای کشورشان فراخواندند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با ابراز تعجب از پذیرفتن شورای روابط خارجی سنای آمریکا توسط آمانو تصریح کرد: اینکه از کجا و چگونه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای روابط خارجی سنای آمریکا فراخوانده می‌شود و او هم می‌پذیرد از عجایب است. نقوی حسینی در ادامه این مطلب متذکر شد: چرا آمانو دبیرکل یک آژانس مستقل است و وزیر دولت آمریکا نیست که فراخوانده شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی این فراخواندن را وجود مناسبات بین آژانس و آمریکا دانست و تأکید کرد: قطعا محوریت این دعوت موضوع و مطلع شدن از توافق محرمانه است و در حقیقت لزومی ندارد که پیرو مسائل دیگری بحث شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر بنا بود درباره مسائل دیگر همچون برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و متن آن باشد تمام اسناد و توضیحات ارائه شده است و نیازی به شفاف‌سازی ندارد.

نقوی حسینی علت پیگیری‌های بیش از اندازه آمریکایی‌ها را بی‌مورد دانست و اضافه کرد: اگر این توافقنامه محرمانه است، پس هیچ‌کس حق ندارد آن را مطرح کند و باید به صورت کاملا محرمانه بماند ولی اگر اینگونه نیست پس چرا منتشر نمی‌شود که دیگران از آن مطلع شوند.

***اجرای تعهدات باید منوط به عدم درز اسناد باشد

درهمین خصوص یک  نماینده ادوار مجلس، با انتقاد از موضوعات مطرح شده درباره احتمال درز اطلاعات محرمان میان ایران و آژانس، گفت: به طور حتم جمهوری اسلامی ایران باید تا زمانی که از عدم درز اطلاعات هسته‌ای کشور مطمئن نشود، نباید هیچ یک از تعهداتش را اجرایی کند.

حشمت‌الله فلاحت پیشه در واکنش به حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست کنگره برای بررسی توافق هسته‌ای با ایران، گفت: در شرایط کنونی بر اساس آمارها، مدارک محرمانه بیش از 170 کشور دنیا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و آژانس مسئولیت حفاظت از مدارک و اسناد محرمانه را دارا است و به هیچ وجه حق افشای این اسناد را ندارد.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس هشتم شورای اسلامی، ادامه داد: از طرف دیگر در آخرین قطعنامه شورای عالی امنیت ملی، بر اجرای مقررات پادمانی میان ایران و آژانس و محرمانه بودن اطلاعات تأکید شده است، بنابر این هیچ دلیلی حقوقی وجود ندارد که آژانس اطلاعات محرمانه جمهوری اسلامی را به دیگر کشورها بدهد.

وی ادامه داد: همچنین قرارداد محرمانه میان ایران و آژانس به عنوان یکی از مفاد برجام مطرح شده و این موضوع جزء مواردی است که آژانس با دیگر کشورها هم دنبال می‌کند.

فلاحت پیشه ادامه داد: از طرف دیگر در جلسات اخیر کنگره با 4 وزیر دولت آمریکا، یک موضوع و ابهام نسبت به مفاد برجام مطرح نشد، بلکه در این نشست‌ها بیشتر یکسری ادعا به‌ویژه درباره امنیت رژیم صهیونیستی مطرح شد، حال آن‌ها به‌دنبال بررسی توافق محرمانه آژانس با ایران هستند.

وی افزود: سفر آمانو به آمریکا به این دلیل است که  وی به نوعی اعضای کنگره را نسبت به توافق برجام قانع کند، البته جمهوری اسلامی باید مراقب باشد که قانع کردن آمریکایی‌ها به کاهش و تضییع حقوق ایران ختم نشود، بنابر این این موضوع ضرورتی ندارد که دولت اوباما برای تحقق توافق، دست به هر اقدامی مانند فروش اطلاعات محرمانه و پادمانی هسته ای ایران بزند.

فلاحت پیشه ادامه داد: در شرایط کنونی آژانس برای ارائه اطلاعات محرمانه ایران به آمریکا و برخی کشورها با موانع و سختی‌هایی روبه‌رو است، زیرا در گذشته این نهاد تنها با ایران مواجه بود، اما هم‌اکنون آژانس با یک رژیم بین‌المللی در موضوع نظارت بر موضوع هسته‌ای روبه رو است که از این رژیم نظارت اگر اطلاعات خارج شود، قطعا به حیثیت آژانس ضربه می‌خورد.

وی تصریح کرد: بر اساس گفته رئیس‌جمهور آمریکا، لابی‌های صهیونیستی تاکنون حدود 20 میلیون دلار برای بر هم زدن توافق هسته‌ای هزینه ‌کرده‌اند و در شرایط کنونی برای تحقق این موضوع، پروژه جدید را مبنی بر فروش اطلاعات محرمانه آژانس آغاز کرده‌اند.

این نماینده ادوار مجلس، ادامه داد: به نظر من برجام سازو کارهای لازم را برای اجرای توافق هسته‌ای و حفاظت از اطلاعات محرمانه دیده، اما اگر تخطی از سوی کشورهای غربی و آژانس صورت بگیرد، جمهوری اسلامی بر اساس قانون حفظ دستاوردهای هسته‌ای و هم مقررات مربوط به حفظ از امنیت ایران نسبت به این تخلف واکنش جدی نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر قرار بر این است که اطلاعات محرمانه و هسته‌ای ایران در اختیار افرادی قرار بگیرد، که نماینده رژیم صهیونیستی هستند، به ویژه این که این رژیم بارها موضوع حمله به تأسیسات هسته‌ای را مطرح کرده، به طور حتم جمهوری اسلامی ایران باید تا زمانی که از عدم درز اطلاعات هسته‌ای کشور مطمئن نشود، هیچ یک از تعهداتش را نباید اجرایی کند.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: قطعا نماینده ایران در سازمان ملل باید در نامه ای رسمی به دبیر کل سازمان و شورای امنیت این اعتراض را منعکس کند، که رژیم صهیونیستی به عنوان رژیمی که بارها ایران را به حمله نظامی تهدید کرده، به‌دنبال کشف اطلاعات هسته‌ای از طریق کنگره آمریکا و آژانس است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یوسفی IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    شخصا امیدوارم اژانس بین المللی انرژِی اتمی قدر اعتماد کشور ما را بداند!!
  • جوادي IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    آمانو را آمريكا بر سر اين مسئوليت قرار داد و طبعا از او انتظار هم دارد اين بابا هم كه آدم درست كاريست حق نان و نمك را به خوبي ادا مي كند . حالا ما چكار مي توانيم بكنيم ؟ دانه را در خاكي نا مناسب كاشته ايم . تقصير آب و خاك نيست ....