شرکت بازرگانی پتروشیمی از ابتدای امسال تا پایان تیرماه بیش از ۱.۳ میلیون تن محصول پتروشیمی به ارزش ٨٧٠ میلیون دلار صادر کرده است.

صادرات ٨٧٠ میلیون دلار انواع محصول پتروشیمی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از  ایرنا، هم اکنون فروش بیشتر محصولاتی که از طریق بازرگانی پتروشیمی عرضه می شوند مانند پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری و الیاف پتروشیمی تندگویان، پی وی سی پتروشیمی اروند، آلکیل بنزن خطی (LAB) پتروشیمی بیستون، استایرن مونومر پتروشیمی پارس، بنزن پتروشیمی بوعلی، پلی اتیلن پتروشیمی مهر، تولوئن دی ایزوسیانات (TDI)پتروشیمی کارون با هماهنگی انجام شده با هلدینگ خلیج فارس و مجتمعهای زیرمجموعه و دیگر مجتمع ها به صورت اعتباری نیز انجام می شود.

توافق هسته ای ایران و کشورهای ٥+١ صبح روز سه شنبه ١٤ ژوییه در وین به سرانجام رسید، این توافق را می توان پیروزی دیپلماسی بردبارانه ایرانیان دانست، زیرا پس از تقریبا چهار دهه، این توافق که برای به دست آمدنش راهی طولانی طی شد، این امید را در دل برمی انگیزد که یکی از بزرگترین تمدنهای جهان با منابع بی شمار نفت، گاز و پتروشیمی ـ نه فقط به ایرانی ها بلکه به همه کشورهای جهان عرضه شود؛ پس غرب باید فرصت را غنیمت بشمرد. این توافق به ایران فرصت می دهد که به همکاری تازه ای با غرب برسد.

هم اکنون زمینه برای بهبود وضع صادرات پتروشیمی ایران آماده شده و این کشور در انتظار رسیدن مرحله عملیاتی شدن توافق هسته ای با کشورهای گروه ١+٥است؛ با این وجود بازرگانان دست کم برای مدتی انتظار تغییر خاصی به دلیل ورود دوباره ایران به بازار جهانی تجارت پتروشیمی ندارند.

نمایندگان شرکتهای مختلف تجاری در دبی سالهاست به دنبال آن هستند تا بتواند قراردادی با تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در منطقه امضا کنند و به این دلیل امسال بارها به تهران سفر کرده اند، بعضی از این شرکتها حتی نمایندگی دائمی در تهران تاسیس کرده اند تا به محض دستیابی به توافق هسته ای در ایران دست به کار شوند.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، گفت: تولید مجتمع های پتروشیمی ایران در چهار ماه امسال از مرز ١٥ میلیون و ٦٠٠ هزار تن گذشت.

علی محمد بساق زاده اظهار کرد: تولید محصولات پتروشیمی کشورمان در چهار ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود چهار درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به افزایش تولید هشت درصدی محصولات پتروشیمی در مجتمع های موجود در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در چهار ماه امسال نسبت به سال گذشته، گفت: در مدت یادشده منطقه ماهشهر و سایر مناطق کشور به ترتیب دو و چهار درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته را در کارنامه خود ثبت کرده اند.

در شرایطی که هدف اصلی وزارت نفت پرهیز از خام فروشی فرآورده های نفتی است، محصولات پتروشیمی و درآمد حاصل از فروش آن می تواند چرخه اشتغالزایی و تولید را به گردش درآورد.

با به پایان رساندن حدود ٦٠ طرح نیمه تمام باقیمانده از دولتهای گذشته که ١٠ تا ٩٠ درصد پیشرفت دارند، می توان ظرفیت کنونی تولید سالانه محصولات پتروشیمی را به ١٢٠ میلیون تن در سال افزایش داد؛ همچنین با اجرای ٣٦ طرح جدید که به ٤١ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، ظرفیت تولید سالانه از ١٨٠ میلیون تن در سال فراتر خواهد رفت.

این در حالی است که این صنعت سودده علاوه بر نیاز به خوراک مناسب، برای توسعه بیشتر و بهره برداری کلان نیاز به سرمایه گذاری در بخشهای مختلف تجهیزاتی و تاسیساتی دارد که البته با تکمیل واحدهای مختلف خود در کوتاه ترین زمان ممکن به جبران سرمایه می پردازد. به این ترتیب علاوه بر کسب ارزش افزوده حاصل از فروش محصولات آن، سرمایه تزریق شده به زیرساختهای خود را نیز جبران می کند.

براساس برنامه، تولید روزانه گاز ایران از محل فازهای اولویت نخست و دوم (١٢، ١٥ و ١٦، ١٧ و ١٨، ١٩ و ٢٠ و ٢١) امسال حدود ١٠٠ میلیون مترمکعب دیگر در روز افزایش می یابد؛ بسیاری از کارشناسان صنعت نفت ایران معتقدند تحقق این امر می تواند تحولی بزرگ در همه بخشها بویژه تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی کشور ایجاد کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.