مسئول گنجینه مدال موزه آستان قدس رضوی گفت: ۳۶ مدال قهرمانی پهلوان تختی در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

نگهداری از ۳۶ مدال قهرمانی پهلوان تختی در موزه آستان قدس‌‌ رضوی

وی با بیان اینکه گنجینه مدال آستان قدس رضوی در دهه شصت با اهداء مدال‌های جهان پهلوان تختی از طرف خانواده ‌شکل گرفته است، افزود: «تعداد 36 عدد از مدال‌های قهرمانی «غلامرضا تختی» که محبوب‌ترین ورزشکار ایرانی در قرن بیستم، نماد پهلوانی و فروتنی در فرهنگ ورزشی ایران و اولین کشتی‌گیر ایرانی بود که موفق شد در سه وزن مختلف، صاحب مدال‌های بازی‌های المپیک و مسابقات جهانی کشتی شود، در این گنجینه نگهداری می‌شود.

مهردوست بیان کرد: ‌ویترین اختصاصی جهان پهلوان تختی که با تصاویری از این پهلوان نامی کشور زینت داده شده است، شامل 10 عدد مدال المپیک، 2 عدد آسیایی، 11 عدد باشگاهی، یک عدد بازوبند پهلوانی مربوط به سال‌های 35، 36، 37 شمسی و 12 عدد مربوط به دیگر رقابت‌هاست.

وی افزود: در یکی از ویترین‌های دیگر این گنجینه، تعداد 17 مدال از جانبازان و معلولان کشورمان قرار دارد که در رشته‌های گوناگون مانند پرتاب دیسک، نیزه و وزنه، تیراندازی با تفنگ و کمان و فوتسال صاحب مقام‌ شده‌اند.

مهردوست با اشاره به اینکه دو ویترین در این گنجینه اختصاص به مدال‌های کشتی‌گیران کشورمان دارد، تصریح کرد: مجموعه مدال‌های اهدایی قهرمانانی چون امیر توکلیان، حسن حیدری، مجید خدایی، رضا سوخته‌سرایی، رضا رمضان‌زاده، سید محمود میران و عبدالرضا کارگر در این دو ویترین به نمایش درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: 35 مدال، کاپ و کمربند قهرمانی نیز از ورزش‌های دوچرخه‌سواری، فوتبال، تکواندو، کاراته، و ووشو در این گنجینه به چشم می‌خورد که در این میان، کمربند قهرمانی قوی‌ترین مرد جهان مرحوم «روح‌الله داداشی» و توپ طلای بهترین بازیکن فوتبال آسیا «خداداد عزیزی» در سال 1996، بیش از سایر اشیاء نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است.

مسئول گنجینة مدال موزه آستان قدس رضوی، با بیان اینکه بخشی از این گنجینه به مدال‌ها و نشان‌های علمی اهدایی نخبگان کشورمان اختصاص دارد، گفت: 31 مدال و نشان علمی شامل مجموعه مدال‌های علمی شادروان دکتر امرالله احمدی، شادروان رضا صادقی، برادران لائی، مجموعه مدال‌های اهدایی دانشجویان مرکز تحقیقات مکاتیورنیک دانشگاه آزاد، تندیس و نشان مسابقات بین‌المللی روبوکاپ و... در این بخش به نمایش درآمده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.