۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸
کد خبر: 299563

‌با حمایت از برنجکاران اجازه ندهیم صدای بوق و کرنای ماشین‌های چند صد میلیونی غریبه‌ها جای نوازش شالیزاری را بگیرد.

نوازش نسیم شالیزاری را حفظ کنیم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، استان گیلان 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و علیرغم کم‌آبی‌هایی که امسال وجود داشت به گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان در تولید برنج سفید گیلان شاهد کاهش تولید برنج نخواهیم بود.

 

ابتدای هفته جاری برداشت برنج در استان گیلان آغاز شده است و بیش از 10 درصد شالیکاران اقدام به بریدن نشاءهای خود کرده‌اند، هنوز برداشت برنج به اوج خود نرسیده و طی روزهای آینده سراسر استان گیلان مشغول جمع‌آوری برنج خواهد شد که انتظار می‌رود هشت تا 10 درصد افزایش تولید برنج به‌علت افزایش بهره‌وری صورت گیرد.

 

پس از رنج زیادی که شالیکاران استان متحمل شدند این روزها دغدغه فروش برنج خود را دارند.

 

در حال حاضر رقم هاشمی که بیشترین رقم تولیدی برنج گیلان را تشکیل می‌دهد به قیمت هر کیلو هشت هزار تومان به فروش می‌رسد و انتظار می‌رود در این چنین شرایطی مسئولان کشوری به جد دروازه‌های واردات را بر روی برنج خارجی ببندند تا مبادا شالیکاران متضرر شوند زیرا اگر پس از این همه خون دل خوردن‌ها نتوانند برنج‌شان را به موقع بفروشند، خدای ناکرده به فکر فروش زمین‌های کشاورزی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز بیفتند. با حمایت از برنجکاران نوازش نسیم شالیزاری را حفظ کنیم، اجازه ندهیم صدای قورباغه‌های شالیزاری و رودهای پرپیچ و خم جای آن را صدای بوق و کرنای ماشین‌های چند صد میلیونی غریبه‌ها بگیرد.

 

باید بدانیم هر ساله حدود نیمی از بودجه اتحادیه اروپا را تامین مالی همین سیاست مشترک کشاورزی می‌بلعد. نخبگان سیاسی و علمی این اتحادیه هم سال‌های سال است، این سیاست را دنبال و لب به انتقاد و شکوه باز نمی‌کنند. اگر هم انتقادی از سوی مالیات‌دهندگان وجود داشته باشد، نخبگان سیاسی، خیر و صلاح مردم‌شان را در تداوم این سیاست‌های حمایتی می‌بینند، اما در کشور ما برخی به طور کلی خواهان آن هستند که کشاورزی را تعطیل کنیم، چراکه معتقدند به لحاظ اقتصادی و محدودیت منابع آبی، کشاورزی به صرفه نیست و دور از عقلانیت است. این در حالی است که توسعه پایدار بدون حمایت از کشاورزان امکان‌پذیر نیست. باید تولید حداقل میزان برنج تضمین شود تا مردم کشورمان همواره غذای کافی برای خوردن داشته باشند.

 

مطلب دیگری که لازم است بدانیم این است که دولت ژاپن در طول نیم قرن گذشته از حمایت از کشاورزان کشورش کوتاه نیامده است، ژاپنی که با این منطق که خودکفایی در تولیدات کشاورزی برای امنیت غذایی این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است. از سال‌ها پیش جلوی واردات برنج را گرفته و نگذاشته که کمر شالیکاران کشورش زیر بار واردات بی‌رویه خم شود. شاید برای نخبگان سیاسی کشورمان جالب باشد که ژاپن عضو سازمان تجارت جهانی، هنوز حاضر نشده است که تعرفه‌های سنگین وضع ‌شده بر واردات برنج را بردارد.

 

به گزارش گروه دریافت خبر، قربانی عضو اتاق بازرگانی گیلان گفته است: در شرایط کنونی و با شروع برداشت برنج، بازارهای محلی استان‌های شمالی در شرایط رکود به‌سر می‌برند و قیمت برنج روی هشت‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم برنج هاشمی متوقف شده است.

 

وی اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد با عرضه برنج جدید در بازارهای محلی، قیمت تا هفت‌هزار و 500 تومان افول پیدا کند.

 

قربانی همچنین گفت: کاهش قیمت برنج تا سطح هفت‌هزار و 500 تومان برای کشاورزان مقرون به صرفه است و نباید بیش از این روند صعودی داشته باشد تا زمینه برای واردات برنج مهیا نشود.

 

حبیب جهانساز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر 17 درصد از برنج گیلان برداشت شده است، گفت: یک هزار و 300 دستگاه کمباین و دو هزار و 500 دستگاه دروگر در استان در حال فعالیت است تا از 160 هزار هکتار شالیزارهای گیلان برداشت برنج به صورت مکانیزه انجام شود.

 

وی افزود: برداشت مکانیزه برنج موجب کاهش هزینه‌های تولید برنج می‌شود و این امر کمک می‌کند تا برنج داخلی نیز با قیمت کمتری در بازارهای داخلی به فروش برسد.

 

جهانساز با بیان اینکه در حال حاضر قیمت برنج داخلی هفت تا هشت هزار تومان است، ادامه داد: به نظر نمی‌رسد قیمت برنج از این میزان بالاتر برود زیرا به فصل عرضه برنج نزدیک می‌شویم و در این فصل معمولا قیمت برنج کاهش می‌یابد.

 

معاون بهبود تولیدات داخلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه معمولا کشاورزان برنج خود را 20 درصد بالاتر از قیمت تمام شده برنج‌شان می‌فروشند، گفت: البته این کشاورزان نیستند که برنج را هر کیلو هشت هزار تومان به فروش می‌رسانند، بلکه این کار برنامه‌ریزی واسطه‌هاست و در اصل سود فروش برنج در این زمان به جیب واسطه‌ها می‌رود.

 

‌جهانساز با اشاره به اینکه واردات برنج خارجی تنظیم و هدایت شده است، تصریح کرد: مسئولان کشوری در جهت حمایت از کشاورزان داخلی حتما به جد از واردات برنج خارجی جلوگیری می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.