قدس انلاین – سعید کوشافر: طی ماه مبارک رمضان امسال بسیاری از سینماها اکران افطار تا سحر را به اکران فیلمها اختصاص دادندو اتفاقا با استقبال مردم روزه داری روبرو شد که پس از گذراندن یک روز بلند با دهان روزه قصدداشتند اوقات فراغت شبانه خودرابا دیدن فیلمی درسینما بگذرانند.

سینماها شبانه روزی میشوند؟/اکران افطار تا سحرپیشنهاد سینماگران برای شبهای گرم تابستان/ مجوزی ندهید که برخلاف سبک زندگی ایرانی اسلامی است

همین استقبال خوب باعث شد تا سینماگران به این فکر بیافتند که درشرایطی که بسیاری از مردم به دلیل داشتن شغلهای دوم وسوم زمان ندارند تا درطول روز وحتی اوایل شب به سینما بیایند ؛ اکرانی درنیمه شب هم داشته باشند تا این قشر که تعدادشان این روزها  کم نیست و هر روز بیشتر هم میشود را جذب سالنهای  خلوت سینما کنند .

سخنگوی شورای صنفی نمایش اخیرا از تلاش این شورا با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت اکران فیلم های سینمایی در ساعات نیمه شب روزهای تابستان خبر داده و گفته است وزارتخانه در این زمینه در حال رایزنی با نیروی انتظامی است تا مجوز آن گرفته شود.

***واکنش پلیس به درخواست اکران شبانه

بنا به گزارش رسیده ؛ درپی درخواست رییس سازمان سینمایی برای فعالیت سینماها در ساعات بامدادی، سخنگوی نیروی انتظامی توضیحاتی را ارائه کرد.

سردار سعید منتظرالمهدی درباره نظر پلیس درخصوص افزایش ساعت اکران و فعالیت سینماها در طول تابستان همانند ایام ماه مبارک رمضان اظهارکرد: تا کنون درخواستی از سوی سازمان سینمایی برای این کار به دست ما نرسیده است.

منتظرالمهدی با بیان اینکه پلیس حمایت از سینماگران را وظیفه خود می داند، گفت:‌ در طرح اکران اذان تا اذان ماه مبارک رمضان نیز پلیس در کنار شهروندان و سینماگران بود لذا اگر چنانچه درخواستی در خصوص اکران بامدادی فیلم‌ها در سینماهای کشور از سوی سازمان سینمایی یا دیگر مسئولان مرتبط به دست پلیس برسد حتما آن را بررسی خواهیم کرد.

سخنگوی ناجا ادامه داد: همانطور که گفتم تا کنون درخواستی مطرح نشده و ما نیز نمی‌توانیم پیش از طرح درخواست و شنیدن شرایط مورد نظر سینماگران موافقت یا عدم موافقت خود با اجرای این طرح را اعلام کنیم.

***با سبک زندگی ایرانی متفاوت است

دراین حال عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که اکران فیلم در ساعات نیمه شب روزهای گرم تابستان در سینماها نیاز به بررسی گسترده‌ای دارد٬ شب بیداری را جزو فرهنگ کشورهای غربی دانست که با سبک زندگی ایرانی متفاوت است.

نصرالله پژمان‌فر با اشاره به این‌که نمایش فیلم برای اکران سینمایی بعد از ساعات نیمه شب در فصل تابستان مسأله‌ای بعدی است٬ گفت: فقط نباید نگاه اقتصادی نسبت به این موضوع وجود داشته باشد بلکه باید این مسأله ریشه‌ای بررسی شود زیرا یکی از مراکزی که می‌تواند  اوقات فراغت افراد را پر کند سینماست ولی موضوع اکران فیلم در نیمه شب  باید بررسی دقیق شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تغییر سبک زندگی در جامعه ایرانی آرام آرام در حال شکل‌گیری است؛ یکی از نیازهای انسان‌ها استراحت بوده و طبق فرهنگ ایرانی و از لحاظ بهداشت جسمی و روحی و روانی، انسان‌ها باید بتوانند در فضای شب استراحت کنند؛ اما در کشورهای غربی سبک زندگی به این شکل است که افراد تا پاسی از شب و نزدیک سحر بیدار هستند و بعد از بیداری‌های طولانی٬ صبح اول وقت و سحر که موقعیت مناسبی برای فعالیت است را به دلیل خستگی‌های مفرط  از دست می‌دهند و این موضوع با سبک زندگی ایرانی متفاوت است.

این نماینده مجلس با اشاره به این‌که کسی که به اقتصاد سینما توجه می‌کند باید از لحاظ پزشکی٬ بهداشت روانی و جسمانی نیز متوجه این موضوعات باشد٬ تصریح کرد: تمامی کسبه و حرفه‌ها فعالیت‌های خود را تا پاسی از شب ادامه می‌دهند و با اجرای این طرح در جامعه بسترهای قانونی این موضوع فراهم می‌شود که تا سحر بیدار باشند و به این دلیل آسیب می‌بینند.

وی افزود: کسی که تا شب کار و فعالیت بیرونی انجام می‌دهد وقتی به منزل بازمی‌گردد باید درگیر ارتباطات عاطفی با  خانواده باشد. اما با اجرای این طرح بسترها برای حضور افراد در بیرون از خانواده در سطح گسترده فراهم می‌شود و به حوزه خانواده آسیب‌ می‌رسد.

پژمان‌فر تصریح کرد: نسبت به این موضوع باید جامع ‌تر نگاه کرد مثلا برخی معتقدند که طرح اکران فیلم در ساعات نیمه شب باید در برخی از شب‌های تعطیل آن هم با شرایط ویژه انجام شود که افراد اگر می‌خواهند در شب مقدار بیشتری بیدار باشند فردای آن روز امکان استراحت از آن‌ها گرفته نشود و به حوزه خانواده هم توجه شود.

وی افزود: باید به این مسأله توجه کنیم که اگر این طرح در شب‌های ماه مبارک رمضان اجرا شد به این دلیل بود که افراد تا سحر بیدار و مشغول عبادت بودند٬ اما شب‌های دیگر شرایط متفاوت دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: به طورکل اگر قرار است این طرح اجرا شود باید همه جوانب آن بررسی و زمان‌ها و سینماهایی خاص برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود٬ همچنین همه دستگاه‌های مربوطه باید ورود پیدا و بررسی کنند تا نسبت به این موضوع قضاوت درستی شود.

*** سانس‌های نیمه‌شب،همسازی با تماشاگران

دراین حال یک عضو فراکسیون هنر و رسانه مجلس معتقد است برای حمایت از صنعت سینمای کشور و احترام به تماشاگر باید تسهیلات تماشای فیلم را بالا برد که از جمله آن اکران فیلم در ساعات نیمه شب روزهای گرم تابستان است.

ابوذر ندیمی در گفت و گو با خانه ملت با استقبال از پیشنهاد شورای صنفی نمایش فیلم برای اکران سینمایی بعد از ساعات نیمه شب در فصل تابستان گفت: با توجه به تجربه طرح اکران "افطار تا سحر" که در ماه مبارک رمضان برای اکران فیلم های سینمایی داشتیم و مورد استقبال واقع شدن آن از سوی عموم جامعه، به نظر می رسد این طرح نیز به سرانجام خوبی برسد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: روزهای گرم تابستان فرصت فروش بلیط در طول روز را می گیرد ولی سانس های نیمه شب می تواند جبران خوبی برای فیلمسازان و سینماداران جهت جذب تماشاگر باشد.

وی افزود: همانطور که در تجربه های گذشته دیده شد مردم نه تنها مشکلی با سانس های نیمه شب نداشته، بلکه از آن همواره استقبال کرده اند لذا لازم است ما نیز خود را با تماشاگران همساز کرده و تسهیلاتی برای آنها قرار دهیم؛ بر همین اساس ساعات اکران می تواند به گونه ای باشد که همه اقشار جامعه از هر صنفی بتوانند به راحتی در ساعاتی که امکان آن را دارند از فیلم های روی پرده استفاده کنند.

عضو فراکسیون هنر و رسانه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در تجربه طرح اکران "افطار تا سحر" مشکلی به جهت ساعات اکران نیمه شب گزارش نشده است لذا امیدواریم نیروی انتظامی در این زمینه مساعدت لازم را داشته باشد تا دستگاه‌های حوزه سینمایی تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانند گام مثبتی جهت حمایت از صنعت سینمای کشور برداشته باشد.

*** راهی برای دور کردن مردم از شبکه‌های ماهواره‌ای

دراین راستا همچنین یک عضو هیأت رئیسه فراکسیون رسانه و هنر مجلس معتقد است هنر می تواند با اطلاعاتی که به مردم می دهد، نگرش آنها را به سمت مثبتی تغییر دهد از این رو باید نسبت به شناساندن هنر سینما به عنوان یکی از هنرهای پرمخاطب به مردم کمک کرد.

علیرضا منظری توکلی با مثبت ارزیابی کردن تلاش اخیر شورای صنفی نمایش برای اکران فیلم های سینمایی در سانس شب سینماها در نیمه نخست سال، گفت: از آنجایی که ارزیابی ها از طرح اکران "افطار تا سحر" که در طول ماه مبارک رمضان صورت گرفت، مثبت بوده است ادامه این روند می تواند در زمان های دیگر نیز مؤثر باشد.

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر لزوم برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت افراد به خصوص در فصل تابستان، عنوان کرد: باید تلاش کرد هرچه بیشتر اقبال عمومی را به سمت سینما افزایش داد حتی اگر این اقدام با اضافه کردن چند سانس در ساعات نیمه شب برای نیمه نخست سال باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه بهتر است ناجا نیز در خصوص اکران فیلم های سینمایی در سانس نیمه شب همکاری لازم را با وزارت ارشاد داشته باشد، اظهار کرد: اکران فیلم‌ها در ساعاتی پس از نیمه شب با توجه به طولانی بودن روز و گرمای هوا می تواند اقبال عمومی بیشتری را به سمت تماشای فیلم در سینماها به همراه داشته باشد.

منظری توکلی تأکید کرد: از طرفی افزوده شدن سانس سینماها در ساعات نیمه شب می تواند مردم را از روی آوری به سمت تماشای شبکه های ماهواره ای باز دارد که خود به تنهایی امر بسیار مثبتی است.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون رسانه و هنر مجلس شورای اسلامی در در گفت و گو با خانه ملت خاطرنشان کرد: از گزارشاتی که به دست می آید مشخص است هنر می تواند با اطلاعاتی که به مردم می دهد، نگرش آنها را نیز به سمت مثبتی تغییر دهد از این رو باید نسبت به شناساندن هنر سینما به عنوان یکی از هنرهای پرمخاطب به مردم کمک کرد.

*** مشابه طرح اکران افطار تا سحر

همچنین عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای طرح اکران افطار تا سحر در ماه مبارک رمضان معتقد است طرح‌های فرهنگی نباید به دلزدگی مردم و از بین رفتن جذابیت‌های مثبت آن منتهی شود.

سیدمرتضی حسینی با اشاره به این نکته که طرح های فرهنگی باید متنوع و با توجه به ذائقه مردم جامعه باشد، اظهار داشت: طرح اکران افطار تا سحر در شبهای ماه مبارک رمضان تاثیرات خوبی در بحث رونق گیشه سینما و همچنین اوقات فراغت مردم را به همراه داشت، اما نباید این طرح با تکرار و تداوم بی مورد و طولانی باعث دلزدگی مردم شود.

نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت ایجاد جذابیت در اجرای طرح های فرهنگی تصریح کرد: مطمئنا باید اقدامات کارشناسانه ای در این حوزه صورت گیرد که گام های مشابه طرح اکران افطار تا سحر در اشکال مختلف و با توجه به ذائقه عوام مردم و در چارچوب فرهنگی ایرانی- اسلامی برداشته شود.

وی بر این باور است که می توان به موازات اجرای این قبیل طرحها به ساخت سریال ها و فیلمهای فرهنگی سرگرم کننده و جذاب نیز پرداخت تا در کنار اهداف فرهنگی به بحث مالی و اقتصادی حوزه هنر و سینما نیز کمک شود.

حسینی در پایان خاطر نشان کرد: فعالیت اهالی رسانه، برنامه سازان رادیویی و تلویزیونی، هنرمندان و دیگر اهالی حوزه فرهنگ تاثیر فراوانی بر سطح فرهنگ جامعه و فرهنگسازی دارد؛ چنانکه اثرگذاری فعالیت حوزه فرهنگ بسیار بالاتر از امور دیگر است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.