قدس آنلاین: راضیه کشاورز - زباله در روزگار ما به "طلاي كثيف" مشهور است از آن روي كه با روش‌‌هاي نوين بازيافت، مي‌توان علاوه بر نجات محيط‌زيست از نابودي تدريجي به اقتصاد شهرها يا كشورها كمك كرد .

اصفهانی ها پیشتاز"مدیریت پسماند"در کشور

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، براي اينکه مشاركت مردم در زمينه همكاري پيرامون تفكيك پسماندها جلب شود بايد سطح اطلاعات و آگاهي مردم در زمينه بازيافت افزايش يابد يعني مفهوم صحيح و كامل بازيافت بايد به وضوح روشن شده تا نگرش‌ها تغيير يابد

جهت دستيابي به اين مهم با آموزش چهره به چهره يا كلاس‌هاي آموزشي در سنين مختلف جامعه (مهدكودك‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، مراكز تجاري و اداري)، رسانه‌ها، تهيه فيلم، عكس، پوستر، و بنرهاي پيام دار يا پمفلت آموزنده مي‌توان اطلاع‌رساني را تكميل كرد

وقتي ديدگاه تغيير كند و مردم آماده همكاري شوند، با ايجاد امكانات مناسب و كافي و با برنامه‌ريزي صحيح و هدفمند بايد خدمات مفيد جهت جمع آوري به موقع ارايه شودتا انگيزه همكاري تقويت شود، البته جهت ايجاد انگيزه راهكارهاي مختلف را مي‌توان آزمود

در طرح بازيافت با آموزش‌‌هايي كه به شهروندان داده مي‌شود از آن‌ها درخواست مي‌شود تا زباله‌هاي خشك خود را از زباله‌هاي ترجدا كنند، اين موضوع باعث صرفه جويي در وقت و هزينه در ايستگاه‌هاي جمع آوري و انتقال مي‌شود .

اگر بتوان مخازني را كه هر كدام مخصوص به زباله خاصي است (شيشه، فلز، كاغذ و...‌) درتمامي مناطق مسكوني، ادارات، مغازه‌ها و... قرارداد مي‌توان زباله‌ها را به‌صورت مجزا جمع آوري كرد

جمع آوري مجزاي زباله‌هاي خشك از نظر اقتصادي و نيز از نظر نيروي انساني با صرفه تر، است، حتي در برخي از كشورهاي صنعتي و پيشرفته اروپايي، نهادهاي مربوط شهروندان را موظف به جداسازي مي‌كنند.

پس از تفكيك ضايعات خشك محصولات توليدي از كيفيت پايين‌تري برخوردار هستند، به‌طور مثال در تفكيك و پردازش پلاستيك پس از خرد كردن و ذوب پلاستيك و افزودن مواد ثانويه محصولات پلاستيكي جديدي نظير دمپايي، جعبه نوشابه، زير گلداني و... توليد مي‌شود؛ كاغذ و كارتن پس از خرد شدن به‌صورت خمير در مي‌آيند و محصول كاغذ يا كارتن به رنگ كدر و با كيفيت پايين‌تر اما قابل استفاده به‌دست مي‌‌آيد

نظرات، پيشنهادات و انتقادات سازنده شهروندان نيز تا حدود زيادي به اجراي بهتر بازيافت و تفكيك مواد كمك مي‌كند

شهروندان شهرهاي مختلف در كشور ما به جداسازي زباله‌هاي خشك و تراهميت چنداني نمي‌دهند اما در اصفهان با اقدامات خوبی که در راستای فرهنگسازی انجام شد، این مهم به خوبی محقق گردیده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در گفتگو با "قدس آنلاین" می گوید: قانونگذار پسماندها را به 5 دسته پسماندهای عادی، پزشکی یا بیمارستانی، کشاورزی، صنعتی و ویژه تقسیم کرده است .

تیمور باجول می افزاید: بر اساس قانون مدیریت پسماند جمع آوری پسماندهای عادی که در شهرها و روستاها تولید می شود به عهده شهرداری است و جمع آوری مابقی پسماندها به عهده تولیدکننده پسماندها است ؛ به عنوان مثال در بخش پزشکی به عهده دانشگاه علوم پزشکی است .

وی تصریح می کند: در واقع جمع آوری پسماندهای داخل شهری به عهده شهرها و خارج از شهرها به عهده بهداری ها و بخشداری ها واگذار شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه پسماندعادی به پسماندی گفته می شود که در اثر فعالیت های روزانه شهروندان ایجاد می گردد، ادامه می دهد: در کشور ما روزانه 50 هزارتن پسماند تولید می شود که 15 هزار تن آن قابل بازیافت است و می توان باردیگر به منابع کشور کمک کرد،اما متاسفانه 80 درصد آن دفع می شود.

وی یادآوری می کند:به طور متوسط سرانه هر فرد در کشور 650 گرم است.

باجول با بیان اینکه در اصفهان طی یک 24 ساعت 1000 تن پسماند خانگی و 4 هزار تن پسماند ساختمانی تولید می شود ، می گوید: سرانه هر شهروند اصفهانی 500 گرم است که خوشبختانه از میزان سرانه متوسط کشوری کمتر است.

وی خاطرنشان می کند: از 1000 تن پسماند خانگی 300 تن معادل  30 درصد آن از جمله انواع کاغذ و مقواها، مواد پلیمری ، انواع فلزات و شیشه قابل بازیافت است که به چرخه بازیافت ورود پیدا می کند. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تاکید می کند: با توجه به اهمیت مدیریت پسماند ، یکی از شاخصه های اصلی توسعه پایدار ، "مدیریت پسماند" است.

جداسازی 155 تن از پسماندهای اصفهان در مبداء!

با توجه به مهاجرت و رشد شهرها و تغییر رفتارهای شهروندان ، در حال حاضرانواع پسماند ها تولید می شوند که اگر مدیریت نشوند می تواند چالش های جدی برای مدیریت شهری ایجاد کنند.

شهر اصفهان تنها شهری در کشور است که موفق شده پسماندها را به خوبی مدیریت کند به طوری که هم اکنون هیچ پسماند عادی در اصفهان دفع نمی شود بلکه با پردازش آنها به منابع کمک می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه با همکاری خوب شهروندان اصفهانی 155 تن از پسماندها در مبداء جداسازی می شوند ، اظهارمی کند: این پسماندها با مراجعه ماموران مدیریت پسماند به درب منازل، حضور مردم به ایستگاههای ثابت و سیار بازیافت سطح شهر و مراجعه ماموران ما به مراکز تجاری ، بانک ها ، دانشگاهها، رستوران ها ، آموزشگاهها و مراکز نظامی جمع آوری می شوند.

وی می افزاید: این در حالی است که هنوز متاسفانه روزانه 140 تن پسماند قابل بازیافت وارد سطل زباله های تر می شود که با صرف هزینه های زیادی که آن هم از جیب خود همین شهروندان خرج می شود، این پسماندها جداسازی و پردازش می گردد.

وی به مزایای جداسازی مواد بازیافتی در مبداء اشاره و تصریح می کند: جداسازی مواد بازیافتی در مبداء باعث استفاده کمتر از منابع طبیعی ، ایجاد اشتغال برای افرادی که پسماندها را جمع آوری می کنند و کمک به رشد اقتصاد شهر می شود.

باجول اعلام می کند که در حال حاضر 1500 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در بحث جمع آوری بازیافت شهر اصفهان مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه از مجموع 1000 تن پسماند روزانه شهر اصفهان 650 تن آن مواد آلی است که قابل تبدیل شدن به کود کمپوست استاندارد است ، تاکید می کند: سال گذشته حدود 50 هزار تن کود کمپوست استاندارد در اصفهان تولید کردیم که هم در فضای سبز شهری مورد استفاده قرار گرفت، هم کشاورزان استفاده کردند و هم در خارج از استان استفاده شد .

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان یادآور می شود: در سال گذشته 110 هزار تن از پسماندهای جمع آوری شده در شهر اصفهان به چرخه تولید بازگشت که این رقم نشان دهنده ایجاد فرهنگسازی خوب در بین شهروندان اصفهانی است.

وی با اعلام اینکه 20 درصد پسماندها را نایلون ها و نایلکس ها تشکیل می دهند ، می گوید: هر کدام از این نایلون ها در طبیعت انداخته شوند 300 تا 400 سال زمان لازم است تا تجزیه شوند و این فرایند تجزیه مشکلات عدیده ای برای طبیعت ، آب و جانواران ایجاد می کند اما متاسفانه در حال حاضر در لابه لای بوته ها ، پارکها و فضاهای سبز و مناظر مختلف انبوهی از این نایلون های رهاشده در طبیعت را شاهد هستیم .

طرح "کارت همیار بازیافت" فراگیر می شود

در حال حاضر ایستگاههای ثابت جمع آوری بازیافت در سطح مناطق 15 گانه شهرداری اصفهان ایجاد شده است که 30 ایستگاه آن ساختمانی و 50 ایستگاه به صورت کانکس می باشد اما این تعداد قطعاً کافی نیست.

البته پر واضح است که بر اساس میزان جمعیت بایستی ایستگاههای ساختمانی جمع آوری بازیافت احداث شود و در کنار این موضوع به ماده 16 قانون مدیریت پسماند عمل نموده و باکس های جمع آوری بازیافت به آپارتمان ها ، رستوران ها و هتل ها داده شود و طی یک پروسه زمانی مشخص تمام مشترکین بازیافتی شهر را با کدبندی مجهز به این باکس ها نمود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه در اصفهان و در هیچ شهر دیگری طبق قانون مدیریت پسماند قرار نیست پسماندها از مردم خریداری شود ، می افزاید: در اصفهان برای تشویق بیشتر مردم هدایای ناچیزی در ایستگاههای ثابت بازیافت به شهروندان داده می شود .

وی به اجرای "طرح کارت همیار بازیافت" به صورت پایلوت در سطح منطقه 6 شهر اصفهان اشاره و خاطرنشان می کند: در این طرح که تا پایان امسال در کل مناطق شهر اجرا می شود، بر اساس میزان بازیافتی که توسط شهروندان به ایستگاههای جمع آوری بازیافت ارایه می شود ، مبلغی در کارت همیار بازیافت ذخیره می گردد و می توان از این کارت در اتوبوس ، تاکسی و مترو هزینه نمود و حتی از برخی فروشگاهها با تخفیف خرید کرد .

باجول در خصوص کیفیت پایین کیسه های زباله که توسط ماموران جمع آوری بازیافت از درب منازل ، به ازای جمع آوری بازیافت به شهروندان داده می شود، نیز می گوید: اعتراض شهروندان در این باره وارد است و کیفیت پلاستیک هایی که هم اکنون توسط کارخانه های سازنده تولید می شود بسیار پایین است ، به همین دلیل در صدد را اهندازی کارخانه تولید پلاستیک هستیم تا پلاستیک هایی با کیفیت و استاندارد تولید و به دست مردم بدهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جشن بازیافت هر سه ماه یکبار در مناطق مختلف شهر اصفهان برگزار می شود و جوایز نفیسی به شهروندان اهدا می شود، می گوید: در اسفندماه سالجاری "جشن بزرگ بازیافت" در یکی از سالن های بزرگ شهر برگزار می شود و کسانی که همکاری خوبی با مدیریت پسماند داشته اند جوایز نفیسی دریافت خواهند کرد.

آنچه از این گزارش به همه ما گوشزد می شود این است که منابع کشور ما محدود است و قرار نیست همه منابع برای نسل حاضر استخراج شود ، از این رو بازیافت می تواند به ماندگاری منابع طبیعی شهر و کشورمان کمک بسیاری کند

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.