اندیشکده آمریکایی در گزارشی به تحلیل اظهارات روزهای گذشته مقام‌های آمریکایی پرداخته و هدف واشنگتن از تأکید بر بازرسی‌های بین‌المللی را جمع‌آوری اطلاعات برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران دانسته است.

هدف آمریکا از بازرسی‌های بین‌المللی حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است
 
خبرگزاری فارس: هدف آمریکا از بازرسی‌های بین‌المللی حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است
 
  •  

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک اندیشکده آمریکایی در تحلیلی از اظهارات مقام‌های آن کشور در روزهای گذشته، هدف واشنگتن از تأکید بر نظام بازرسی‌های بین‌المللی را گردآوری اطلاعات بیشتر از برنامه هسته‌ای ایران برای استفاده در اقدام نظامی احتمالی عنوان کرده است.

اندیشکده «فارن‌پالیسی این فوکوس» (به معنای «سیاست خارجی زیر ذره‌بین») در گزارشی در روز جمعه با اشاره به اظهارات «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در روز ۱۷ جولای نوشته او به صورت غیرعمدی از برنامه‌های مخفیانه آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران و امضای سند «برجام» پرده برداشته است. 

«جاش ارنست» گفت: «گزینه نظامی همچنان روی میز باقی خواهد ماند اما حقیقت این است که گزینه نظامی تقویت هم خواهد شد زیرا ما چندین سال را صرف جمع‌آوری جزئیات بیشتر درباره برنامه هسته‌ای ایران خواهیم کرد. بنابراین هنگام بحث درباره تصمیمات اقدام نظامی توسط مقامات آمریکا یا اسرائیل مسئله این است که این تصمیمات حمله‌ای، مبتنی بر اطلاعات خواهند بود و توانمندی‌ها ما در اثر دانش‌های گردآوری‌شده در این سالهای سرکشی توسط نظام بازرسی‌ها، تقویت خواهد شد.»

اندیشکده «فارن‌پالیسی این فوکوس» بیان این اظهارات «جنگ‌طلبانه» از سوی کاخ سفید را «تکان‌دهنده» توصیف کرده و نوشته مقامات کاخ سفید این اظهارات را برای اطمینان خاطر به جمهوری‌خواهان درباره زنده بودن توسل به گزینه نظامی در حالت نقض توافق از جانب ایران مطرح می‌کنند.  

این اندیشکده در ادامه با بیان اینکه «جاش ارنست» احتمالاً تصور کرده ایرانی‌ها متوجه اظهارات او نخواهند شد به نامه «رضا نجفی»، نماینده ایران در آژانس به «یوکیا آمانو»، مدیر کل این نهاد بین‌المللی و نقل قول بیانات سخنگوی کاخ سفید ارنست اشاره کرده است. 

«فارن‌پالیسی این فوکوس»، در ادامه با تأکید بر سابقه بازرسی‌های آژانس که به حمله به تأسیسات نظامی عراق منجر شد، نگرانی‌های ایران از بازرسی‌ها را معقول دانسته است.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.