شدیدترین طوفان سال جاری میلادی در جهان موسوم به «سودیلور» که طی دو روز اخیر بخش های وسیعی از جزیره تایوان را در هم کوبید، دستکم جان سه نفر را گرفت.

خسارت سنگین طوفان سودیلور در تایوان/سه نفر کشته و یک نفر ناپدید شدند

به گزارش ایرنا، این طوفان قدرتمند که مقامات منطقه تایوان از هفته گذشته وقوع آن را هشدار داده بودند، شب گذشته - جمعه - وارد این منطقه شد و بر اساس گزارش ها آرام آرام در حال خارج شدن از تایوان و نزدیک شدن به مناطق جنوب شرقی کشور چین است.
بر اساس گزارش های منتشر شده، این طوفان تاکنون جان سه نفر از جمله یک مادر و دختر هفت ساله اش و یک مامور آتش نشانی را گرفت و یک نفر نیز ناپدید شده است.
طوفان یاد شده که سرعت آن در بخش هایی از تایوان به 200 کیلومتر در ساعت می رسید، باعث قطع برق در بسیاری از مناطق این جزیره شد و 2 میلیون خانه را شب گذشته در تاریکی مطلق فرو برد.
سازمان هواشناسی تایوان امروز - شنبه - در بیانیه ای اعلام کرد که سرعت این طوفان بر اساس منطقه ای که در آن می وزد بین 200 تا 200 کیلومتر در ساعت متغیر است.
چین هم این طوفان را که امروز وارد بخش هایی از استان فوجیان در جنوب شرق این کشور شده شدیدترین طوفان سال جاری خوانده و 160 هزار نفر از ساکنان این مناطق نیز به مکان های امن انتقال داده شده اند.
در تایوان اما اوضاع جدی است و دستکم 35 هزار نیروی نظامی ارتش به حال آماده باش درآمده اند تا به حادثه دیدگان دیدگان کمک کنند.
این چهارمین طوفان در تایوان و سیزدهمین در چین طی سالجاری محسوب می شود.
این طوفان بار دیگر خاطرات تلخ مردم تایوان را از طوفان «موراکوت» که شش سال پیش باعث مرگ 600 نفر در این جزیره بود، زنده کرد.
طوفان «سودیلور» همچنین باعث لغو دستکم 70 پرواز در تایوان شده و از دیروز ادارات و مدارس را در این منطقه به تعطیلی کشانده است.
خبرگزاری مرکزی تایوان با اشاره به اینکه این طوفان امشب جنوب شرق چین را در هم می کوبد خاطرنشان کرد: در بخش کوهستانی «ایلان» تایوان در 48 ساعت گذشته یکهزار و 200 میلیمتر باران باریده است.
پیش بینی شده است که با توجه به جاری شدن سیل بخصوص در بخش های کوهستانی شمار تلفات و ناپدید شدگان این طوفان در تایوان در ساعات آینده افزایش یابد.
سرعت وزش طوفان در تایوان بیش از سه برابر تندبادهای موسوم به «هوریکان» گزارش شده است.
این طوفان همچنین دستکم 16 بخش و شهر در سراسر تایوان را در نوردیده و خسارات سنگینی برجای گذاشته است.
در حالی که چین بارش های سیل آسای فراوانی را در روزها و هفته های اخیر تجربه کرده و تلفات و خسارات سنگینی را هم متحمل شده، بررسی های هواشناسی این کشور حاکی است که بر اثر استمرار پدیده «ال نینو»، این کشور بلایای طبیعی بیشتری از این دست را در ماههای آتی شاهد خواهد بود.
بارش باران های سیل آسا و جاری شدن سیل در چین در تابستان امسال، تاکنون جان دهها نفر را گرفت و علاوه بر مفقود شدن شماری از شهروندان نواحی مختلف این کشور هزاران خانه را ویران کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.