مدیر مرکز طرح های کلان ملی گفت: ساخت کاوشگر خلیج فارس به اتمام رسیده و امسال رونمایی می شود.

کاوشگر خلیج فارس امسال رونمایی می شود

پیمان صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه اکنون کشتی اقیانوس پیما در حال تست است، گفت: کاوشگر خلیج فارس باید تست های خود را به انجام برساند و بعد از اخذ استانداردهای لازم رونمایی شود و به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه برای به آب اندازی کشتی تبلیغاتی شد، گفت: اصولا کشتی در دو زمان اعلام و رونمایی می شود که یکی در زمان به آب اندازی و دیگری در زمان الحاق به ناوگان است.

به گفته مدیر مرکز طرح های کلان ملی معاونت علمی و فناوری، به دلیل اینکه اکنون کشتی در حال تست است، به آب انداخته شده و ان شا الله زمان الحاق به ناوگان، مراسم افتتاحیه خواهیم داشت.

وی افزود: تاکنون کشتی اقیانوس پیما، ۹۵درصد پیشرفت کرده و زمان زیادی به رونمایی آن نمانده است. 

به گزارش مهر،نخستین شناور اقیانوس پیمای کشور با نام «خلیج فارس» قادر است تا عمق سه هزار متری از رسوبات کف دریاها و اقیانوس ها نمونه برداری کند. کاوشگر خلیج فارس، شناور تحقیقاتی است که دارای ۵۰ متر طول، ۱۰ متر عرض، ۴.۵ و ۱۲ متر ارتفاع است و با توجه به حجم مخزن سوخت و امکانات نصب شده، این کاوشگر امکان ماندن در دریا به مدت ۴ تا ۵ روز را دارد و می تواند ۳ هزار مایل دریایی سفر کند. 

همچنین کاوشگر خلیج فارس ظرفیت اقامت شبانه روزی ۲۷ نفر را دارد که ۱۱ نفر خدمه و ۱۶ محقق هستند. این کاوشگر دارای ۲ موتور هزار کیلووات است و ۴ آزمایشگاه دارد که تحقیقات در ۳ آزمایشگاه شامل آزمایشگاه های خشک و تر صورت می گیرد و آزمایشگاه چهارم تحقیقات انجام شده را آنالیز می کند. این کشتی خاص اقیانوس شناسی طراحی شده و بومی است و برای مقاصد تحقیقاتی ساخته شده است. 

قرار بود، این کاوشگر در دهه مبارک فجرسال ۱۳۹۳ آب اندازی شود که محقق نشد و مراسم رونمایی آن به فروردین ماه سال ۹۴ موکول شد ولی هنوز رونمایی این کاوشگر به سرانجام نرسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.