رئیس انجمن داروسازان ایران با انتقاد از عملکرد وزارت اقتصاد و دارایی مبنی بر تعیین مالیات‌های سنگین برای داروخانه‌ها، نسبت به افزایش تخلفات داروخانه‌ای در صورت ادامه این روند هشدار داد.

افزایش تخلفات‌ داروخانه‌ها پیامد مالیات‌های چشم‌بسته

دکتر رهبر مژدهی‌آذر در گفت‌وگو باایسنا، با اشاره به مشکلات اقتصادی داروخانه‌ها، گفت: در حال حاضر داروخانه‌داران مشکلات اقتصادی زیادی دارند، به طوری که هزینه‌های آنها بیش از درآمدشان شده است.

مژدهی‌آذر با بیان اینکه وزارت دارایی باید زیر نظر وزارت بهداشت، برای داروخانه‌ها مالیات تعیین کند، تصریح کرد: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی باید در این زمینه دخالت کرده و از این اقدام جلوگیری کنند. در غیراینصورت با ادامه این روند یک واحد کسبی و خدمتگزار دارویی و درمانی فلج خواهد شد.

وی به تعیین مالیات‌های سنگین از سوی وزارت دارایی اشاره و عنوان کرد: ممیزین وزارت اقتصاد و دارایی چشم بسته، مالیات‌های بسیار سنگینی را برای داروخانه‌ها تعیین می‌کنند، به طوری که این مالیات‌ها داروخانه‌ها را از حیز انتفاع ساقط کرده است.

مژدهی‌آذر با بیان اینکه انجمن داروسازان به دنبال راه‌حل این موضوع است، افزود: بسیاری از همکاران ما درصدد فروش یا تعطیل کردن داروخانه‌های خود هستند.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی داروخانه‌ها و کاهش فروش داروخانه‌ها ارتباطی به طرح تحول نظام سلامت ندارد، گفت: علت این معضلات افزایش تعداد داروخانه‌ها و در مقابل کاهش فاصله بین آنها و عدم تغییر در میزان بیماران و میزان داروهای توزیعی است. این مسائل است که به سرویس‌دهی، هزینه و درآمد داروخانه‌ها لطمه زده است.

واگذاری داروخانه‌ها به دلیل مالیات‌های سنگین

رئیس انجمن داروسازان ایران با اعلام اینکه اکثر همکاران صدیق ما به دلیل‌های فشارهای ناشی از مالیات سنگین در حال واگذاری داروخانه‌های خود هستند، ادامه داد: در حال حاضر ده‌ها داروخانه به دلیل مشکلات اقتصادی در حال فروش هستند، اما هیچکس آنها را خریداری نمی‌کند. حتی برخی همکاران ما به انجمن نیز مراجعه کرده و کلید داروخانه را به ما تحویل می‌دهند تا ما داروخانه‌ها را به فروش برسانیم.

تعیین مالیات برای داروخانه‌ها با نظر وزارت بهداشت باشد

وی با اشاره مجدد به تعیین مالیات‌های سنگین و بدون توجه به میزان درآمد و فروش داروخانه‌ها، با بیان اینکه «وزارت دارایی مالیات‌های 5 یا 10 برابری از داروخانه‌ها می‌گیرد»، گفت: این مشکلات باید در یک مجموعه از سوی وزارت بهداشت دیده شود. در غیر اینصورت این موضوع به اقتصاد داروخانه‌ها و اعتبار دولت لطمه زده و منجر به رکود در کسب‌وکار و ایجاد تورم می‌شود.

مژدهی‌آذر با بیان اینکه وزارت دارایی باید زیر نظر وزارت بهداشت، برای داروخانه‌ها مالیات تعیین کند، تصریح کرد: در حال حاضر این کار بدون حساب و کتاب صورت می‌گیرد و این کار به یک سازمان بهداشت و درمانی لطمه می‌زند.

وی افزود: برای تعیین مالیات داروخانه، باید میزان فروش، فاصله داروخانه از دیگر داروخانه‌ها و... در نظر گرفته شود و برنامه‌ای تدوین شود که داروخانه‌ها از هر جهت زیر نظر وزارت بهداشت به ارائه خدمات دارویی به بیماران اقدام کنند.

آینده داروخانه‌ها در خطر است

وی با بیان اینکه مالیات‌های تعیین شده موجب نارضایتی داروخانه‌ها و داروخانه‌داران شده است، گفت: من نگران آینده داروخانه‌ها و داروخانه‌داری کشور هستم و فکر می‌کنم با این عمل وزارت دارایی تمام همکاران صدیق ما کنار رفته و افرادی وارد کار خواهند شد که مالیات‌ها را به صورت نامشروع از مردم تهیه و به وزارت دارایی پرداخت می‌کنند. این موضوع میزان تخلفات را افزایش خواهد داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.