نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از توافق هسته‌ای ایران به عنوان حربه‌ای برای ضربه زدن به دموکرات‌ها در آینده نزدیک استفاده می‌کند.

مخالفت با "برجام"، راهبرد نتانیاهو برای ضربه به دموکرات‌ها

افراد نزدیک به نتانیاهو و مذاکراتش با دولت آمریکا معتقدند که نتانیاهو هیچ توهمی نسبت به نتیجه نهایی این تلاش‌ها ندارد. وی به خوبی می‌داند که رای کافی دموکراتها برای غلبه بر وتوی اوباما موجود نیست. او توافق هسته‌ای ایران را به عنوان یک عمل انجام شده پذیرفته است.

با اینحال وی برای جایگزین این توافق به دنبال دریافت خسارت از اوباما است. اوباما نیز از سوی دیگر در گفتگو با رهبران یهود اعلام کرد نتانیاهو با این ذهنیت که باید توانمندیهای اسرائیل دربرابر ایران و حزب‌الله افزایش یابد وقت خود را هدر می‌دهد.

اما تحلیلگران معتقدند که نتانیاهو درحال حاضر قادر به امتیازگیری بیشتر نسبت به زمانی است که توافق نهایی نشده بود و نظر وی عملا اهمیت چندانی نداشت. اما نتانیاهو معتقد است این وضعیت دوام چندانی نخواهد داشت و پس از بازگشت اوضاع به روال عادی دموکراتها برای جلب نظر حامیان یهود خود با مشکل زیادی روبرو خواهند شد. دموکراتهایی که درحال حاضر حمایت تمام عیاری را از اوباما در مقابل نتانیاهو انجام می‌دهند برای انتخابات 2016 و جلب کمک مالی یهودیان از اوباما خواهند خواست تا در برابر نتانیاهو نرمش بیشتری ازخود نشان دهد.

امتیاز دیگری که نتانیاهو به واسطه اتخاذ این راهبرد از آن بهره‌مند می‌شود ضعیف شدن هرچه بیشتر دموکراتها نه تنها در برابر یهودیان بلکه در برابر افکار عمومی آمریکا است. نتیجه رای‌گیری در کنگره هرچه که باشد افرادی در آمریکا هستند که نظر مساعدی نسبت به این توافق ندارند و با جار و جنجال‌های نتانیاهو این موضوع را همیشه به خاطر خواهند داشت.

شاید این موضوع هدیه‌ نتانیاهو به جمهوریخواهان باشد که احتمال انتخاب رئیس‌جمهور بعدی آمریکا از این حزب می‌تواند خبر بسیار خوبی برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به شمار رود. این وضعیت برای نتانیاهو موقعیتی برد-برد به شمار می‌رود. او می‌تواند دموکراتها را برای حمایت از اوباما در موضوع توافق هسته‌ای ایران مجازات کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.