رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر این که می‌توانند سانتریفیوژهای IR-۶ را با مدیریت جهادی ۶ ماهه تولید کنند، گفت: چرا آن زمان که عهده‌دار مسوولیت بودید این ماشین‌ها را در این مدت زمان تولید نکردید.

صالحی: با یک برنامه سنجیده از گلوگاه صنعتی شدن عبور می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اکبر صالحی عصر شنبه در نشستی که به مناسبت روز خبرنگار در سازمان انرژی اتمی برگزار شد در رابطه با برخی اظهارات نسبت به برجام و جزییات فنی آن تصریح کرد: بارها این مساله را یادآور شدم که در بعد فنی با وجود پذیرش برخی محدودیت‌های ظاهری، فعالیت‎های صلح‌آمیز کشورمان در عرصه هسته‎ای با نشاط و بالندگی ادامه می‌یابد.

او با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره تعداد سانتریفیوژها که کاهش می‌یابد گفت: در حال حاضر بیش از 9 هزار سانتریفیوژ داریم که کار می‌کنند و سالی 2 هزار کیلو اورانیوم غنی‌شده تولید می‌کنیم. اگر 10 هزار تای دیگر هم به تعداد سانتریفیوژهای‌مان اضافه کنیم که همین حالا کار کنند، میزان تولید اورانیوم به 4 هزار کیلوگرم می‌رسد و تا 30 هزار کیلو اورانیوم فاصله زیادی داریم.

وی ادامه داد:‌ 25 سال کار کردیم و به 20 هزار سانتریفیوژ رسیدیم و اگر اراده باشد می‌توانیم به بیش‌تر از آن هم برسیم. اما بحث این است که با چه نوع و چه مواد اولیه‌ای می‌خواهیم به تولیدات خود ادامه دهیم. فرض کنید 190 هزار IR1 داشتیم و طبقه بالای نطنز را سانتریفیوژ می‌چیدیم. اما اگر با IR8 سانتریفیوژها را در نظر بگیریم صرفا 10 هزار سانتریفیوژ نیاز داریم در حالی که با IR1 به 200 هزار سانتریفیوژ نیاز داریم.

رییس سازمان انرژی اتمی هم‌چنین ادامه داد: باید با یک برنامه فکر شده و سنجیده پیش رویم تا بتوانیم از گلوگاه‌هایی که در روند صنعتی شدن داریم و بسیار هم روشن هستند به خوبی عبور کنیم. تفاوت بین 9 هزار سانتریفیوژ و 5 هزار سانتریفیوژ خیلی نیست و به لحاظ تولید مواد اولیه در سال 500 کیلو اورانیوم را از دست می‌دهیم. متاسفانه برخی در کشور اظهاراتی دارند که فضا را مشوش می‌کنند و ایجاد دغدغه می‌کنند گویی اتفاق ناگواری افتاده است و عقب‌نشینی خائنانه‌ای رخ داده است.

صالحی گفت: در سال 88 ما یک زنجیره 10 تایی IR-6 داشتیم و 20 فروردین همان سال آن را معرفی کردیم. برخی عزیزان گفته‌اند مدیریت جهادی داریم و 6 ماهه این نوع ماشین را تولید می‌کنیم چرا آن وقت که عهده‌دار مسوولیت بودند به تولید این نوع ماشین نپرداختند. در آن زمان می‌توانستند بروند و به راحتی تولید کنند اما نکردند و اتفاقا کار درستی هم بود که نتوانستند چرا که این کار باید مراحل فنی خودش را طی کند. ماشین‌های IR-8 و IR-6 امیدبخش و با کاربردی بالا هستند و می‌توانیم پس از 8 سال با عبور از تست‌های مکانیکی و شیمایی به تولید انبوه آن‌ها بپردازیم.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: سانتریفیوژ IR-8 در یک سال آینده با گاز اورانیوم تست می‌شود و غنی‌سازی هم خواهد کرد.

او هم‌چنین درباره برخی اظهارات درباره تولید پلوتونیوم در کشور گفت: در حال حاضر تولید پلوتونیوم در دنیا به شکلی است که حتی کشورهایی مثل روسیه و آمریکا نمی‌دانند با پسماند آن چه کار کنند؟ من به آن‌هایی که درباره تولید پلوتونیوم سخن گفته‌اند می‌گویم اگر می‌دانید تولید پلوتونیوم چه تبعاتی دارد حرف حق را بزنید. چرا افکار عمومی را مشوش می‌کنید؟ ما براساس دستور مقام معظم رهبری به سمت تولید سلاح هسته‌ای نمی‌رویم و این که گفته می‌شود تولید پلوتونیوم را در کشور حفظ کنیم تا به کشورهای دیگر فشار آوریم حرف درستی نیست.

صالحی گفت: برنامه هسته‌ای ایران پس از امضای برجام وارد فاز جدیدی می‌شود و این فرصت 8 ساله مناسب است تا دستاوردها را به بلوغ برسانیم و با رفع محدودیت‌ها می‌توانیم سوخت موردنیاز راکتورهای هسته‌ای‌مان را تولید کنیم.

وی گفت: با کمک روسیه سعی داریم تا در آینده نزدیک بتوانیم سالی چند مجتمع سوخت بسازیم و در ساخت سوخت تکنولوژی خود را پیشرفت دهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به روز خبرنگار و تبریک این روز به خبرنگاران کشور گفت: شاید اگر در مسیر کار خبرنگاری قرار می‌گرفتم این شغل را انتخاب می‌کردم چرا که شغلی پرهیجان و پرچالش است با این حال خوشحالم که با خبرنگاران مانوسم و همواره تلاش کردم رابطه خوبی با آن‌ها داشته باشم. خبرنگاری یک هنر است و افراد خبرنگار باید ویژگی‌ها و مهارت‌های بالایی داشته باشند و علاوه بر این باید صادق، موقعیت‌شناس،‌ دارای روابط عمومی خوب، روانشناس و متخصص در کار خود باشند.

صالحی گفت: خوشحالم که جمهوری اسلامی ایران در حد یک رسانه و خبر صدایش در دنیا رسا است و می‌تواند آن را به جامعه جهانی منتقل کند و خوشبختانه در عرصه بین‌الملل به ویژه مذاکرات هسته‌ای از حیث رسانه کم نیاوردیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در آستانه هفته دولت با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید برای حل مسائل کشور گفت: دولت تلاش فراوانی در سخت‌ترین شرایط داشت تا یکی از مهم‌ترین مسائل کشور که همان مذاکرات هسته‌ای است به نحو شایسته حل شود و این پرونده ساختگی رو به پایان حرکت کند. دولت اولویت‌های کاری‌اش اقتصاد، سلامت و سپس تعاملات بین‌المللی است. اما امکاناتش با توجه به شرایط حاکم به اندازه‌ای نیست که بتواند با دستی باز به همه امور مهم بپردازد. از این‌رو مجبور است اولویت‌بندی کند.

صالحی گفت: در روزهای آینده که برجام نهایی شود، ‌دولت با دست بازتری به مجموعه بیش‌تری از اولویت‌هایش می‌پردازد.

معاون رییس جمهور با بیان این که در دو سه سال گذشته همواره می‌گفتم خبر خوش در پیش داریم و در نهایت به آن هم رسیدیم گفت: درست درباره برجام حرف و حدیث و دغدغه‌هایی مطرح است که البته نشانه چندصدایی در کشور است و وظیفه مسوولان است که با سعه صدر نسبت به یکدیگر و توافق صورت گرفته پاسخگو باشند اما باید بگویم که دایره اظهارات و سخنان درباره برجام باید در چارچوبی منطقی، فنی و دقیق صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هم‌چنین در پایان این مراسم صالحی از عکاسان، خبرنگاران، دبیران حوزه سیاسی و هسته‌ای تقدیر کرد.

با وجود آن که مراسم امروز برای تجلیل از خبرنگاران برگزار شده بود و سه تن از مقامات و معاونان سازمان انرژی اتمی پیش از حضور صالحی به سوالات خبرنگاران درباره برجام پاسخ دادند و کنفرانسی خبری برگزار شد اما خبرنگاران بدون موبایل و وسایل ارسال خبر به سازمان راه داده شدند که این موضوع موجب اعتراض برخی خبرنگاران شد.

اصغر زارعان، معاون حفاظت و امنیت سازمان انرژی اتمی در پاسخ به ایسنا درباره برخورد نامناسب سازمان با خبرنگاران و این که هر بار یک شیوه خاص برای ورود آن‌ها به سازمان درنظر گرفته می‌شود و روشی منسجم وجود ندارد گفت: مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی وجود دارد که مشخصا می‌گوید در سازمان‌های دولتی نباید موبایل باشد و این مساله ممنوع است با این حال ما با خبرنگاران همکاری می‌کنیم و اجازه می‌دهیم آن‌ها وسایل ضبط سخنرانی و یا گاهی موبایل را در اختیار داشته باشند.

هم‌چنین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که شرایط امنیتی در برخی سازمان‌ها و نهادها مختص ایران نیست و در خیلی از کشورهای دنیا این روش وجود دارد، گفت: چندی پیش بنده به همراه تعدادی از مسوولان به یکی از کشورهای اروپایی رفتیم و قصد داشتیم از جایی بازدید کنیم که قواعد امنیتی سختی پیاده شد و حتی از ما عذرخواهی کردند و گفتند که نمی‌توانند از نزدیک بازدید کنند و بعدا فیلم و عکس آن محل را به ما نشان دادند. بنابراین همه مثل هم هستیم با این حال گاهی اوقات برخی ناهماهنگی‌ها وجود دارد مثل وقتی که با همه هماهنگی‌ها باز هم این میکروفن‌ها کار نمی‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.