گویا کشمکش بر سرتوافق هسته ای ایران میان لابی های یهودی ایالات متحده بیش از کنگره آمریکا است زیرا علاوه بر گروه هایی همچون آیپک و جی استریت اکنون انجمن یهودیان شیکاگو نیز به این جریان اضافه شده است.

یهودیان آمریکا سرگردان میان لابی‌های مخالف و موافق توافق هسته‌ای

به گزاترش خبرگزاری مهر، در هفته های اخیر خبرهای متعددی از تلاش دو لابی قدرتمند یهودیان در آمریکا یعنی آیپک در مخالفت با توافق هسته ای ایران و جی استریت در حمایت از توافق هسته ای ایران، منتشر شده بود اما امروز روزنامه جروزالیم پست از اضافه شدن انجمن یهودیان شیکاگو به صف مخالفان توافق و درخواست آن از کنگره آمریکا برای مخالفت با این توافق خبر داده است.

انجمن یهودیان شیکاگو یکی از شاخه‌های با نفوذ در آمریکا بوده و با درآمدی بالغ بر یکصد میلیون دلار در سال، یک سازمان مذهبی محسوب می شود.

به نوشته روزنامه جروزالیم پست، هیئت مدیره این انجمن در جلسه ای که سه ساعت طول کشیده به این نتیجه رسیده که باید از کنگره آمریکا بخواهد تا با مخالفت با توافق هسته ای امکان رسیدن به توافق دیگری که به نفع یهودیان باشد میسر کند. 

پیش از این هافینگتون پست در مطلبی به قلم «تریتا پارسی» از حمایت یهودیان آمریکا و همچنین خانواده های ایرانی-آمریکایی ساکن در ایالات متحده از توافق هسته ای ایران گزارش داده است. 

بر اساس این گزارش، آیپک، بزرگترین گروه حامی اسرائیل در آمریکا و مخالف سرسخت توافق هسته‌ای با ایران، مقابل رقیبی جدی قرار گرفته که خود را هوادار و حامی اسرائیل در آمریکا می‌داند اما موافق توافق هسته‌ای است. این رقیب کسی نیست جز جی استریت. 

جی استریت یک لابی یهودی حاضر در آمریکاست که عمده فعالیت آن در زمینه به نتیجه رسیدن فرایند سازش خاورمیانه و جلوگیری از افزایش مناقشات میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی است.

گفته شده برآورد می شود جی استریت حدود چهار میلیون دلار خرج تبلیغات به نفع توافق هسته ای کند. اگرچه تخمین زده می شود «آیپک» بین پنج تا هشت برابر این رقم، هزینه تبلیغ علیه این توافق کند، ولی مسئولان «جی استریت» خوش‌بین هستند.

«آلن السنر» که سال‌ها خبرنگار رویترز بوده و هم اکنون معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی «جی استریت» است در این رابطه می گوید: احساس ما این است که همراه با متحدانمان تاثیر مهمی بر رأی‌دهندگان مردد در کنگره داریم. ما استدلال می‌کنیم که اکثر دموکرات‌ها و یهودیان آمریکا از این توافق حمایت می‌کنند. 

در همین رابطه چندی پیش روزنامه جروزالیم پست در مورد اختلافات جی استریت و آیپک نوشته بود: این دو لابی درباره توافق هسته‌ای با ایران دو دیدگاه متفاوت نسبت به یکدیگر دارند. با وجود اینکه لابی آیپک که نزدیک به جمهوریخواهان و دست‌‌راستی‌های اسرائیل است لابی جی استریت که از یهودیان لیبرال و نزدیک به حزب دموکرات امریکا و چپ‌های اسرائیل تشکیل شده خواستار حمایت از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.