یک کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکلات بزرگ اقتصادی در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، گفت: با تعویض وزیر اقتصاد مشکلات حل نخواهد شد، طیب‌نیا بالاترین رای اعتماد را از مجلس گرفته و در صورت استیضاح پس از او باید یکی از شاگردانش را جایگزینش کنند.

با استیضاح مشکلات اقتصاد حل نمی‌شود

محمدهاشم پوریزدان‌پرست در گفت‌وگو با  ایسنا، با بیان این که در دولت یازدهم تورم کنترل شده و کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: در زمان روی کار آمدن این دولت اقتصاد کشور با مشکلات بزرگی از جمله تورم بالا، تحمیل تحریم‌های فراوان، افزایش بیکاری مواجه شده و به طور کلی رکود تورمی بر اقتصاد ایران حاکم شده بود.

وی با تاکید بر اینکه طیب‌نیا توانسته است بالاترین رای تاریخ را از مجلس به دست آورد ، تصریح کرد: اگر فردی بی‌سواد یا بی‌تجربه است باید عوض شو،د اما اگر طیب‌نیا را تغییر دهند باید یکی از شاگردانش را جایگزین او کنند.

این کارشناس اقتصادی همچنین عنوان کرد: نباید تمام مشکلات به پای یک فرد نوشته شود، لازم است همه سیاست‌های مربوطه اصلاح شده نظارت‌ها افزایش یافته و مردم نیز در مصرف رعایت کنند.

 

وی با تاکید بر این که این دولت توانسته تورم را کنترل کند، عنوان کرد: با این‌حال همچنان تورم دورقمی است و مشکلات دیگری همچون بیکاری و رکود در اقتصاد کشور باقی مانده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه این دولت نیز با انتشار اسکناس بدون پشتوانه در دام دولت قبل افتاده است، تصریح کرد: تزریق پول به اقتصاد امری تورم‌زا است.

پوریزدان‌پرست با تاکید بر اینکه تغییر وزیر نمی‌تواند آثار مثبت در وضعیت اقتصادی کشور داشته‌ باشد، گفت: هنوز تفاهم‌نامه لغو تحریم‌ها عملی نشده، بنابراین پیش‌بینی‌ها از ورود سرمایه‌های خارجی و کالاهای صنعتی محقق نشده است.

وی در ادامه عنوان کرد: از سوی دیگر قطعنامه اخیر شورای امنیت برخلاف قطعنامه این شورا در زمان پایان جنگ تحمیلی نتوانست آثار اقتصادی کوتاه مدتی را نشان دهد و نه قیمت نفت بر اساس پیش‌بینی‌ها بالا رفت نه قیمت دلار کاهش یافت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به درآمد محدود ایران از فروش نفت، خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد می‌تواند شرایط را با برنامه‌هایی که دارد بهتر کنترل کند و با طرح‌های بلند مدت اشتغال را در کشور افزایش دهد.

 

پوریزدان‌پرست راه حل خروج از رکود را آغاز دوباره طرح‌های مسکن دانست و گفت: اگرچه ممکن است پیاده سازی این طرح‌ها آثار تورمی داشته باشد، اما در نهایت به صورت مستقیم و غیر مستقیم موجب رشد صنعت و اشتغال خواهد شد.

وی ادامه داد: همچین لازم است علاوه بر توجه ویژه به بحث صادرات در بین کشورهای منطقه الگوی مصرف در جامعه نیز اصلاح شود.

این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به واردات بی‌سامان به کشور در شرایط تحریم، اظهار کرد: ایران تحریم است اما سیل واردات عظیم کالاهای مصرفی و بی‌کیفیت از کشورهایی مانند چین به کشور وارد می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.