رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم نظام در مسأله هسته‌ای به موقع و سنجیده بود.

تصمیم نظام در مسأله هسته‌ای به موقع و سنجیده بود

 علی لاریجانی صبح امروز در همایش الزامات تبدیل جمهوری اسلامی ایران به قدرت بین‌المللی که در سالن همایش‌های صداوسیمای مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مسائل زیادی در کشور وجود دارد که در ‌آن جای بحث و گفت‌وگو است اما برداشت من این است که نظام جمهوری اسلامی ایران در مسائل استراتژیک درست عمل کرده است.

وی با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای معمولاً تصمیمات درست و به موقعی در پیش گرفته است، تصریح کرد: البته در انتخابات‌های مختلف دولت‌ها نیز نقش داشته‌اند اما چون مسال استراتژیک کشور توسط مقام معظم رهبری مشخص می‌شود با یک دقت نظر و عمق بیشتری درباره آنان تصمیم‌گیری می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوع به این معنی نیست که ضعف‌هایمان را نبینیم اما هدایت این امور به وسیله مقام معظم رهبری است و از عمق زیادی برخوردار است.

لاریجانی در ادامه سخنانش به موضوع مذاکرات هسته‌ای کشورمان با گروه 1+5 اشاره کرد و افزود: در این زمینه مباحث مختلفی مطرح است. مثلاً نقاط قوت و ضعف برجام که حتماً باید در جای خود بررسی شود اما سوال مهم این است که چرا آمریکا و غرب در این شرایط اصرار داشتند که در مذاکرات با ایران به نتیجه برسند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که توجه به این سوال نشان می‌دهد ما در چه شرایطی قرار داریم به تحلیل‌های مختلف در موضوع مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و افزود: در آمریکا جمهوری‌خواهان و اسرائیلی‌ها معتقد بودند مذاکره با ایران نباید انجام می‌شد و باید تهدیدها علیه ایران افزایش پیدا می‌کرد تا از این طریق فشار بر ما بیشتر شود اما گروه دیگر معتقد بودند آمریکا باید از فرصتی که پیش آمده استفاده کند و درک درستی از واقعیت‌های ایران داشته باشد. این گروه معتقد بودند که غرب در فشار به ایران ناموفق بوده و تحریم‌ها قدرت پایدار نداشته است.

وی افزود: گروهی که در غرب موافق توافق هسته‌ای با ایران بودند اذعان دارند که غرب در مسائل مختلف نیازمند ایران است و بدین ترتیب این دو رویکرد مخالف و موافق توافق هسته‌ای با کشورمان در غرب مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند.

لاریجانی با تأکید بر این‌که تصمیمی که نظام در مسأله هسته‌ای گرفت تصمیمی به موقع و سنجیده بود،‌ خاطرنشان کرد: البته این موضوع مربوط به این دولت نیست و در دولت قبل هم مطرح بود.

وی ادامه داد: غرب در طول مذاکرات هسته‌ای با ایران هیچ وقت نمی‌پذیرفت که ایران حق غنی‌سازی داشته باشد و همیشه به داشتن انرژی هسته‌ای تأکید می‌کرد اما آنها متوجه شدند ایران قدرتی است که در زمینه‌های مختلف از خودش باروری نشان داده است و در مسأله هسته‌ای مدام بر ما فشار می‌آوردند. اما استقامت مردم و دانشمندان هسته‌ای ما اجازه نداد تا آنان به هدفشان برسند.

لاریجانی تأکید کرد: غرب پذیرفته است که با واقعیتی به نام جمهوری اسلامی ایران مواجه است که با همه شیطنت‌ها و سنگ اندازی‌هایشان بر مواضعش ایستادگی می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کشور ما در موضوع مذاکرات راه خودش را پیمود همان‌طور که ما در موضوع کشور عراق نیز راه خودمان را رفتیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.