قدس انلاین-قاانی:دراواسط تیرماه نرخ بیکاری منتشر شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد در سال گذشته ۰.۲ درصد بر تعداد بیکاران ۱۰ ساله و بیشتر افزوده‌ شده‌ و در بهار امسال نیز ۰.۱ درصد نرخ بیکاری نسبت به بهار سال قبل بیشتر شده‌ است؛ بدین ترتیب در سال گذشته مجموعا حدود ۲۶ هزار نفر به تعداد بیکاران کشور اضافه شده‌ است.

اشتغال دو ونیم میلیون کارگر خارجی در کشور!/هردقیقه ۵نفردرکشوربه بیکاران اضافه می شوند!

به گزارش قدس انلاین،طبق این گزارش، نرخ بیکاری در مردان طی سال قبل با رشد 0.2 درصدی به 8.8 درصد و نرخ بیکاری در زنان با کاهش 0.1 درصدی به 19.7 درصد رسیده‌ است. همچنین از نرخ بیکاری شهری در سال گذشته در مقایسه با سال 1392 نیز 0.2 درصد کاسته شده و به 11.6 درصد رسیده است. نرخ بیکاری در نقاط روستایی نیز با افزایش 0.9 درصدی، رقم 7.9 درصد را نشان می‌دهد. اما نرخ فعالیت اقتصادی نشانگر این است که از میزان فعالان اقتصادی 10 ساله و بیشتر در سال گذشته در قیاس با سال 1392 معادل 0.4 درصد کاسته شده‌ و بدین ترتیب نرخ فعالیت اقتصادی در کشور طی سال گذشته رقم 37.2 درصد را نشان می‌دهد.

*واکنش وزیر به منتقدان عملکرد اشتغالی دولت

در مقابل وزیر کار دولت یازدهم در پاسخ به منتقدان عملکرد اشتغالی دولت گفته است: این منصفانه و عادلانه نیست که خروجی اشتغال دولت یازدهم را در شرایطی که نفت را نصف قیمت فروختیم، مقایسه کنیم.علی ربیعی معتقد است مقایسه خروجی اشتغال دولت در دو سال گذشته با وجود پایین بودن منابع درآمدی دولت یازدهم و 750 میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آمده در دولت گذشته غیرمنصفانه است. وی به شهادت دفترچه‌های بیمه تایید شده و بیمه‌های اجباری افرادی که مشغول کار شده‌اند اعلام کرد که 400 هزار شغل رسمی و نصف این میزان شغل غیر رسمی طی این مدت ایجاد شده است. وزیر کار همچنین در تازه‌ترین اظهارات خود پیش بینی کرده است که بازار کار کشور در آینده نزدیک متحول خواهد شد. ربیعی ایجاد هر 100 هزار شغل را مستلزم یک درصد رشد اقتصادی دانسته و گفته است: در صورتی که امسال نرخ رشد 5 درصد را تجربه کنیم دست کم 500 هزار شغل در کشور ایجاد خواهد شد.

*هردقیقه 5 نفربه بیکاران کشوراضافه می‌شود

چندی پیش معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه جامعه توانمند، انسان توانمند را می‌سازد با ارائه گزارشی در خصوص وضعیت بیکاری و اشتغال گفت: تا سال گذشته در هر دقیقه 3 تا 3.5 نفر به بیکاران کشور اضافه می‌شد که این رقم در حال حاضر به 5 تا 5.5 نفر در دقیقه رسیده است. خواجه زاده در جلسه کارگروه اشتغال شهرستان کرمان با تشریح سیاست‌های کلی اشتغال در سال‌ جاری اظهار کرد: اشتغال همواره یکی از دغدغه‌های مهم در جوامع گوناگون بوده است. وی تصریح کرد: اشتغال حاصل یک سیاست نه یک سیستم و کاملاً فرابخشی است و تمامی دستگاه‌ها باید نهایت همکاری را جهت مرتفع نمودن بحث بیکاری انجام دهند و از تمامی ظرفیت‌های علمی و تجربی کشور استفاده شود .معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان آمار دانش آموختگان دانشگاهی بیکار را 11 میلیون نفر که 70 درصد آنها فاقد مهارت لازم‌اند اعلام و اظهار کرد: این آمار هم تهدید و هم فرصت محسوب می‌شود و یکی از دلایل این آمار بالا، عدم تناسب لازم میان رشته‌های دانشگاهی با بازار کار است و خواستار تناسب متعادل میان رشته‌های جدید دانشگاهی با بازار کار هستیم. معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان بحث مخدوش بودن داده‌های بازار کار و ناپایداری در بنگاه‌های اقتصادی موجود در بازار که با ظرفیت زیر 30 درصد کار می‌کنند بحث آموزش را از مهم‌ترین مشکلات بازار کار برشمرد و اظهار کرد: کشور ایران در حال گذار از وضعیت موجود است، حاشیه‌نشینی و فقر باعث تبعیض طبقاتی اجتماعی می شود و نشاط را در جامعه از بین می برد، ما در بازار کار برغم فزونی عرضه نیروی کار، تقاضای کار نداریم که رکود اقتصادی و عدم سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین دلایل این امر است. وی پائین بودن سطح مهارت را یکی دیگر از دلایل بیکاری بیان و مؤثرترین شیوه برای وضع موجود را ارتقاء سطح مهارت دانست و با ذکر این نکته که 11 درصد جمعیت برخی استان‌ها تحت پوشش نهادهای امدادی است اظهار کرد: در گذشته نگاه به اشتغال نگاه یارانه‌ای و صدقه‌ای بود که این عزت و کرامت نفس انسانی را زیر سئوال می‌بُرد. خواجه‌زاده افزود: در فرهنگ عامه اشتغال و شغل را پشت میزنشینی یا کار در بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و کلان تلقی می‌کنند که بزرگ‌ترین اشتباه و خطر برای بازار کار است و به مشاغل خرد، شرکت‌ها، کارگاه‌ها و تولید که بخش بزرگی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد به‌عنوان شغل نگاه نمی‌کنند.

* دو ونیم میلیون کارگر خارجی در کشور مشغول به کار هستند

در همین خصوص سخنگوی هیات رئیسه مجلس با تاکید براینکه ایجاد بانک اطلاعاتی از تعداد بیکاران در کشور ضروری است، گفت: در حال حاضر نزدیک به چهار و نیم میلیون نفر فارغ التحصیل بیکار در کشور وجود دارد که متاسفانه رتبه اول بیکاری در کل کشور متعلق به استان کرمانشاه است؛ اما تاکنون هیچ مسئولی در هیچ رده‌ای برنامه‌ای مشخص برای مقابله با بیکاری ارائه نداده است.عبدالرضا مصری با انتقاد از شرایط اشتغال در کشور گفت: به عبارت بهتر مشخص نیست که فرد بیکار تا چه زمانی باید این شرایط را ادامه داده و چه زمانی امکان و زمینه اشتغال برای جوان تحصیلکرده به وجود می‌آید، بنابراین این بلاتکلیفی انواع مشکلات و فشارها را به قشر بیکار کشور تحمیل می‌کند.وی با تاکید براینکه بسیاری از فارغ‌التحصیلان بیکار به بیماری‌های روانی و افسردگی مبتلا شدند، تصریح کرد: متاسفانه هیچ آینده ای برای قشر بیکار کشور قابل تصور نیست، از این رو ضروری است که مسئولان برای ایجاد اشتغال و مقابله با بیکاری برنامه‌ای مشخص ارائه دهند تا تکلیف فارغ التحصیلان بیکار مشخص شود.مصری گفت: در حال حاضر هیچ مسئولی پاسخگوی بیکاران در جامعه نبوده و هر سال به تعداد 200 تا 300 هزار فارغ التحصیل به بیکاران کشور اضافه می شود، همچنین گفته می شود که نزدیک به دو ونیم میلیون کارگر خارجی در کشور مشغول به کار هستند و از سوی دیگر عمده بازنشستگان مشغول به فعالیت هستند بنابراین در حال حاضر مهم‌ترین مشکل کشور بحث اشتغال است.عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، با اشاره به اینکه هیچ برنامه‌ای برای اشتغال از سوی مسئولان دولت ارائه نشده است، افزود: به طور حتم هیچ اشتغال زایی در کشور انجام نشده و حداقل در بیشتر شهرهای کوچک کارگاه ها در معرض تعطیلی هستند؛ از این رو اینکه گفته می شود نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده تنها تعریف است که این موضوع نیز در فصول مختلف سال متفاوت است.این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: تاکنون در هیچ دولتی بانک اطلاعاتی مشخص از میزان بیکاران و شاغلان در وزارت کار ایجاد نشده است، البته باید گفت که ایجاد شغل هیچ ارتباطی به وزارت کار نداشته و اقتصاد ایجاد اشتغال می کند؛ اما باید به این نکته نیز تاکید کرد که در هرشرایط اقتصادی وضعیت اشتغال تغییری نکرده و این موضوع حکایت از نظام دولت سالار در کشور دارد.سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: تا نظام تولید در کشور رونق نگیرد بیکاری افزایش پیدا می‌کند، از این رو تا زمانی که کالای خارجی وارد کشور می‌شود تولید کننده نمی تواند از راه تولید کسب درآمد کند؛ به عنوان مثال حدود دو و نیم میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد کشور می شود که اگر جلوی این معضل گرفته شود، حداقل نزدیک به پانصد تا یک ونیم میلیون شغل ایجاد می‌شود، که متاسفانه به دلیل بی‌توجهی به تعداد بیکاران افزوده می شود.

*انتقاد از وجود 6 میلیون بیکار

همچنین نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس گفت: ما باید مسائل کم‌اثر را رها کرده و به فکر بهبود وضعیت زیرساخت‌ها باشیم.  ابوذر ندیمی گفت: بزرگترین مشکل کشور وجود حدود 6 میلیون بیکار بوده و بیکاری و بی‌معیشتی در حال حاضر بزرگترین معضل کشور است.نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سرمایه در گردش صنعتگران و کشاورزان شارژ نمی‌شود و این موضوع، بی‌انگیزگی تولید را به همراه دارد که ثمره آن تعطیلی واحدهای تولیدی است.ندیمی در ادامه از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بابت همکاری در جهت خرید تضمینی برنج کشاورزان قدردانی کرد و گفت: امروز باید مسائل کم‌اثر را رها کرده و به فکر بهبود وضعیت زیرساخت‌ها باشیم. ما باید پس از آزادی منابع بلوکه شده، مطالبات خود را صرف امور زیربنایی کنیم تا بیکاری در جامعه تشدید نشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.