سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) و جشن های دهه کرامت همزمان با میلاد با سعادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله سعیدی، تولیت حرم حضرت معصومه(س) و سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) صبح امروز در جوار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز شد.

رییس دفتر مقام معظم رهبری:حضرت معصومه(س) چراغ فروزان و نقطه امید مردم است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از واحد خبر و اطلاع رسانی بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، رئیس دفتر رهبر مقام معظم رهبری در این مراسم ضمن تبریک دهه کرامت، اظهار کرد: دهه کرامت از ابتکارات جالب زمان ماست  این دهه اول ذیقعده و با میلاد حضرت معصومه(س) آغاز می‌شود. در میانه این دهه تعظیم حضرت احمد بن موسی(ع) معروف به شاهچراغ را داریم که فرزند ارشد امام موسی بن جعفر(ع) است.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری افزود: بعد از شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع) عده‌ای از مردم خدمت حضرت احمد بن موسی(ع) رفتند که با وی به عنوان امام بعد از حضرت موسی بن جعفر(ع) بیعت کنند، اما ایشان فرمودند که امام بعد از پدرم امام رضا(ع) است و مردم را به سوی ایشان دعوت کردند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری لقب زیبایی به آستان مقدس حضرت احمد بن موسی(ع) دادند‏، گفت: در سفر به یاد ماندنی رهبر معظم انقلاب به استان فارس، ایشان برای اولین بار این عبارت را به کار بردند که حرم حضرت احمد بن موسی(ع) حرم سوم اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام محمدی گلپایگانی عنوان کرد: حرم اول اهل بیت(ع) در ایران اسلامی، حرم امام رضا(ع)‏، حرم دوم حرم حضرت فاطمه معصومه(س) و حرم سوم نیز حرم حضرت احمد بن موسی(ع) است.

وی تصریح کرد: عنوان حرم سوم اهل بیت به حرم حضرت احمد بن موسی(ع) رونق تازه‌ای به استان فارس بخشید که در سال میلیون‌ها زائر متوجه این بارگاه مقدس هستند.

علمای اسلام همیشه توجه خاصی به حرم حضرت معصومه(س) داشتند

رئیس دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: حرم حضرت معصومه(س) هم از هر جهت مورد توجه است. روایاتی از امام رضا(ع) و امام صادق(ع) رسیده که قبل از ولادت حضرت معصومه(س) بارگاه ایشان در را قم خبر داده بودند.

وی ادامه داد: علمای اسلام همیشه توجه خاصی به حرم حضرت معصومه(س) داشتند، به عنوان مثال آیت الله مرعشی نجفی بیشتر اوقات قبل از اذان صبح در حرم حاضر می‌شدند.

حجت الاسلام محمدی گلپایگانی با بیان اینکه مرقد مطهر حضرت معصومه(س) مطاف میلیون‌ها علاقمند به این خاندان است، اضافه کرد: حرم کریمه اهل بیت(ع) نقطه امید و چراغ فروزان سرزمین ایران اسلامی است و به برکت وجود ایشان شهر قم ام القری جهان اسلام شده است.

وی اظهار داشت: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران خداوند در این سرزمین حاکم واقعی خداوند و دستوراتش است و مقام معظم رهبری نیز به عنوان یک ولی فقیه مجتهد، عبودیت پروردگار و اتحاد و برادری در سایه ایمان و اسلام را ایجاد کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی با بیان اینکه همه باید شکرگزار خداوند باشیم که در راس این نظام ولی فقیه، مجتهد و سیداولاد پیغمبر(ص) حاکم است که هم و غمش عبودیت خدا و ایجاد اتحاد و برادری در سایه ایمان است تاکید کرد: آنچه امروز اسلام را تهدید می‌کند انشقاق در جامعه اسلامی است.

وی ادامه داد: امروز سلفی‌ها و تکفیری‌ها از کجا پیدا شده‌اند؟ من صریحا می‌گویم امروز هم جنگ‌های صلیبی ادامه دارد و اگر در آن زمان بیت المقدس را از خون پر کردند امروز نیز این مسایل ادامه دارد و همین چند روز پیش بود که اسرائیلی نابکار خانه یک فلسطینی را آتش زد و کودک 18 ماهه در آن سوخت و پدرش نیز فوت کرد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: اینها به خاطر این است که مسلمانان غیرت خود را کنار گذاشته‌اند و برخی سران این کشورهای اسلامی غیرت و همه چیز خود را فروخته‌اند و وقتی بیت المقدس را فروختید این جنایات نتیجه آن است.

وی اظهار کرد: کمتر روزی است که چند مسلمان در خون خود غلت نزند چرا باید مردم یمن که جز اسلام چیزی نمی‌خواهند زیر بمباران سعودی کشته شوند و آن وقت این سران ظالم برای دست بوسی ظلمه جبار دنیا صف بکشند؛ ما تنها برای نجات یک راه داریم و آن اتحاد جامعه اسلامی است.

«سلام مرا به همه مردم برسانید»

رئیس دفتر رهبر انقلاب در ابتدای سخنانش خطاب به اقشار مختلف مردم که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) حضور داشتند گفت: وقتی از مقام معظم رهبری برای حضور در این جلسه اجازه خواستم ایشان فرمودند سلام مرا به همه مردم برسانید.

امام جمعه قم:حضرت معصومه(س) گنجینه بی‌نهایت الهی است

هم چنین تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)  در این مراسم گفت: حضرت معصومه(س) بانوی عظیم الشأنی است که گنجینه بی‌نهایت الهی است و شهر قم با وجود ایشان حیات طیبه پیدا کرده است.

آیت الله سید محمد سعیدی اظهار کرد: آغاز ماه ذی القعده برای خاندان پیامبر گرامی اسلام(ص)، پیام آور شادی و سرور است.

وی ادامه داد: حضرت نجمه خاتون همسر گرامی امام هفتم در یازدهم ماه ذی القعده صاحب فرزندی شد که امام هشتم شیعیان شد و در اول ماه ذی القعده از این بانو، دختری متولد شد که نامش فاطمه و لقبش معصومه است.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه با تولد حضرت معصومه(س) قلب آل الله سرشار از سرور و شادی شد، افزود: امام رضا(ع) صاحب خواهری شدند که سال‌ها قبل، ولادت، سکونت و وفات ایشان را امام صادق(ع) در روایات خبر داده بودند.

حجت الاسلام سعیدی با اشاره به اینکه  حضرت معصومه(س) در پرتو تعلیم و تربیت پدر، مادر و برادر مراحل رشد و تعالی ایمان را با سرعت طی کردند، تصریح کرد: گفته شده بعد از حضرت رضا(ع) در میان فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) کسی همانند حضرت فاطمه معصومه(س) نبود.

وی ابراز کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای تجلیل از خاندان حضرت موسی بن جعفر(ع)، دهه اول ماه ذی القعده، دهه کرامت نامگذاری شد که در این ایام و در مراسم‌ مختلف ذکر فضائل و معارف اهل بیت(ع) انجام می‌شود.

امام جمعه قم تصریح کرد: افتتاحیه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) نیز در این ایام با برکت برگزار می‌شود.

سید جواد جعفری: گسترش دهه کرامت مدیون توجهات مقام معظم رهبری به این ایام پر برکت است

مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در آیین افتتاحیه سیزدهمین دوره این جشنواره در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه رواج و گسترش دهه کرامت مدیون توجهات مقام معظم رهبری به این ایام پر برکت است، گفت: امروزه دهه کرامت به عنوان نهادی پر برکت به رسمیت شناخته شده است.

سیدجواد جعفری با اشاره به دهه کرامت و سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع)، اظهار کرد: خادمان و خدمتگزاران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) در ایام دهه کرامت، اقدامات کم نظیری انجام داده‌اند تا فضای معنوی و با نشاطی را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: جشنواره امام رضا(ع) از آغاز شکل گیری با این هدف بلند تأسیس شد که در ایام ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) فضای بانشاط و معنوی توأم با آموزه‌های رضوی در جامعه تقویت شود.

مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) افزود: برگزاری افتتاحیه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در قم و اختتامیه این جشنواره در مشهد سبب شده تقویم نانوشته‌ای از رویدادهای فرهنگی در کشور رقم بخورد که رویش این رویدادها در ایام دهه کرامت است.

جعفری عنوان کرد: شورای هماهنگی مراسم‌های دهه کرامت از سال 1386 شروع به کار کرده و تا کنون برنامه‌های زیادی را برگزار کرده است.

مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) ادامه داد: اگر چه در ابتدا شهرهای قم‏ مشهد و فارس طلایه دار دهه کرامت بودند اما امروزه با تأسیس 31 دبیرخانه دائمی در همه استان‌ها‏، فعالیت در این زمینه تبدیل به یک جریان مستمر شده است.

جعفری با بیان اینکه دامنه فعالیت جشنواره بین المللی امام رضا(ع) بسیار گسترده است، اظهار داشت: این جشنواره در عرصه بین الملل با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و جامعه المصطفی العالمیه فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار اساسنامه مجمع خادمان فرهنگ رضوی تدوین شده است، اضافه کرد: قرار است مجمع خادمان فرهنگ رضوی در یک مجمع جهانی دور هم جمع شوند تا بتوانیم خادمان را در یک تشکل بومی گردهم آوریم.

یادآوری می شود؛ سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از یکم تا یازدهم ذی‌القعده در دهه کرامت برابر با 25 مرداد تا چهارم شهریور سال 1394 در تمام استان‌های ایران و 718 نقطه از جهان برگزار می‌شود. مراسم افتتاحیه این جشنواره هم زمان با میلاد باسعادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم برگزار شد و آیین اختتامیه این جشنواره در شب میلاد فرخنده ثامن الحجج(ع) در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این جشنواره می توانند به  سایت سه زبانه «شمس توس» به نشانی www.shamstoos.ir مراجعه کنند. همچنین سامانه پیام کوتاه: 30007888 و شماره تلفن‌های‌: 9-05132283044 به عنوان پل ارتباطی میان جشنواره و مخاطبان معرفی شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.