معاون رییس جمهوری عراق تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راس و خط مقدم جبهه مقابله با استکبار قرار دارد و کشورهایی نظیر سوریه، عراق، لبنان و یمن نیز از فرهنگ مقاومت و مقابله با استکبار برخوردار هستند.

 تجزیه عراق خدمت به صهیونیسم است/ایران در راس جبهه مقابله با استکبار

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار سیاسی ایرنا، نوری المالکی روز دوشنبه در دیدار با علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: جمهوری اسلامی ایران به منزله اردوگاه مومنان است و جایگاه حرکت و پیشروی آن نیز در زمینه مبارزه با استکبار بسیار مناسب و والا است.

وی به چالش های منطقه اشاره کرد و گفت: منطقه ما با چالش های خطرناکی روبرو است و کشورهای اسلامی که پیروان اهل بیت(ع) هستند مورد هدف دشمنان قرار دارند.
معاون رییس جمهوری عراق تصریح کرد: باید در کنار توانمند شدن دفاعی، نیروی علم، دانش و پژوهش مومنان نیز قوی شود که جمهوری اسلامی ایران و مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره توانمندی قابل توجهی دارد؛ این زمینه های علمی می تواند برای کشورهایی همچون عراق نیز راهگشا باشد.
نوری المالکی ادامه داد: تشکیل چنین مراکز مطالعاتی باعث می شود تا گزارشات دقیقی و علمی برای مبارزه با نقشه های شوم استکبار و دشمن ارایه شود و ما تمایل داریم تا از تجربیات ایران در تشکیل چنین مراکز مطالعاتی و استراتژیکی بهره بگیریم.
وی اضافه کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران از لحاظ استراتژیک و مطالعاتی نیز پیشرفت های حائز اهمیتی داشته که می تواند به سایر کشورها همچون عراق کمک کند.
معاون رییس جمهوری عراق تصریح کرد: عراق و برخی کشورها در حال حاضر دچار یک جنگ تروریستی بی رحمانه ای هستند که ساخته و پرداخته استکبار است.
نوری المالکی افزود: داعش، القاعده، طالبان، بوکوحرام و تمامی سازمان های تروریستی پیکر امت اسلامی را می خراشند. در حال حاضر عراق در شرایط سختی است چرا که از جهتی درگیر تروریست و از طرفی دیگر درگیر برنامه های تجزیه است که تمام کارهای استکبار در این جهت برای خدمت به صهیونیسم جهانی و اسراییل انجام می گیرد.
نوری المالکی تصریح کرد: استکبار برنامه ها و پروژه هایی را اجرا می کند که برخی کشورها نیز در جهاتی با آن ها همکاری می کنند و کشتارهای فرقه گرایانه انجام می دهند، سعودی و قطر نیز در این ماجراها دست اندرکار هستند.
وی با بیان این که در حال حاضر کشورهایی خواستار تجزیه هستند که بنای فکری آنان نژاد پرستانه است، تصریح کرد: برخی کردها بنا به تحریک آمریکا دنبال تجزیه هستند البته بعضی از کردها نیز خواستار تجزیه نمی باشند؛ اکثریت اهل تسنن نیز موافق تجزیه نیستند؛ شیعیان نیز به طور یکپارچه به هیچ وجه خواستار تجزیه نیستند.
نوری المالکی تاکید کرد: شیعیان برای داشتن کشوری با شایستگی، همراه با عدالت، نیکوکاری و مراعات حال دیگران تلاش می کنند.
معاون رییس جمهوری عراق با اشاره به فعالیت و جایگاه های جمهوری اسلامی ایران در جهان تاکید کرد: اهمیت وجود اتحادیه های رادیو و تلویزیون های اسلامی از تسلیحات نظامی کمتر نیست چرا که امروز نبرد رسانه ای نقش بسیار موثری دارند.
نوری مالکی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که موضوع اصلاحات مطرح شده در دولت عراق را چطور ارزیابی می کنید و تحولات طرح شده از سوی ژنرال آمریکایی مبنی بر تجزیه عراق را چگونه می دانید؟ گفت: اصلاحاتی که قرار است بشود برای عراق ضروری است.
وی ادامه داد: روند سیاسی در عراق در سال های گذشته درست نبوده و قانون اساسی سرشار از مین گذاری و چالش ها بود که باید درست شود.
نخست وزیر سابق عراق اضافه کرد: برای اصلاحات نیازمند دقت و واقع نگری هستیم و باید گام هایی را برداریم که مکمل یکدیگر هستند.
نوری مالکی به تظاهرات مردم که خواستار اصلاحات در این کشور بودند اشاره کرد و گفت: از تظاهرات مردم که خواستار اصلاحات شدند بهره برداری می کنیم و از مرجعیت شیعه که وارد این موضوع شده و خواستار اصلاحات شده نیز بهره و استفاده می گیریم؛ البته این ایده پیشتر هم مطرح بوده است اما تحقق نیافته بود.
وی توجه به قانون اساسی عراق را ضروری دانست و اظهار داشت: باید پایبند مفاد قانون اساسی فعلی باشیم البته درست است که مشکلاتی در این جهت وجود دارد اما در نظر نگرفتن آن همانند دام است.
معاون رییس جمهوری عراق به تظاهرات برخی قبایل عراق اشاره کرد و افزود: درست است که در ابتدا مطالبه خدمات عمومی مطرح بود اما در پشت آن ها برنامه های سیاسی مدنظر بود که تظاهرات را به وجود آورد. یعنی برخی شروع به تهاجم علیه جریان اسلامی کشور، مرجعیت، علما و افراد دینی کردند و آن ها را مورد حمله قرار دادند و سپس خواستار از بین بردن قانون اساسی و دولت شدند که این ها خارج از مطالبات عمومی محسوب می شود.
نوری المالکی ادامه داد: شعارهایی که مطرح شد و فضایی که پدید آمد باعث شد تا ژنرال آمریکایی به اظهارنظر بپردازد و حل مشکلات را در گرو تجزیه بداند که ما به شدت مخالفت کردیم و در این خصوص بیانیه های مختلفی دادیم.
وی اضافه کرد: ما می دانیم که هدف آمریکا این است که عراق را تجزیه کند و حتی قبل از آنچه این ژنرال در این باره اظهارنظر کند دو بار معاون وی درخصوص تجزیه عراق صحبت کرده بود که با همه این حرف ها را مخالفت کرده و در مقابل آن ها ایستادیم.
معاون رییس جمهوری عراق در پاسخ به این پرسش که آیا پس از نخست وزیری وی افراد جدید قادر هستند مقابل تروریسم ایستادگی کنند یا خیر؟ گفت: یکی از گروه های تروریستی، گروهک تروریستی داعش است که آن قدرها هم نیرومند نیست اما کسانی که با این گروهک همکاری می کنند از بعثی ها و تندروها هستند که در مقابل آن ها ایستادگی می کنیم.
نوری المالکی ادامه داد: هدف این گروهک تروریستی این بود که بغداد را به سقوط بکشاند اما موفق به این کار نشدند چرا که نیروی شکست ناپذیری در مقابل آن ها پدید آمده و یکی از ارکان آن بسیج مردم و حشد الشعبی بوده است.
وی به ائتلاف ضد داعش اشاره کرد و با انتقاد از رفتار آن ها افزود: برخی از آن ها قصد دارند وحدت و یکپارچگی عراق، سوریه و ایران را به عنوان بهایی برای از بین بردن داعش بگیرند و قصد تجزیه در منطقه را دارند.
معاون رییس جمهوری عراق در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرفت های علمی و پژوهشی اشاره کرد و خواستار دریافت تجربه های مراکزی همچون مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا سایر مراکز علمی شد.
نوری المالکی خاطرنشان کرد: نتایج پژوهشی و علمی می تواند سودمند باشد و در زمانی که تبلیغات رسانه های بیگانه وجود دارد این منابع علمی و مراکز مطالعاتی می تواند تاثیرگذار و اعتمادبخش باشند.
وی اضافه کرد: این مراکز علمی و پژوهشی می توانند کمک کنند تا در جهت اصلاحات کشورمان قدم برداریم و موثر واقع شود.
معاون رییس جمهوری عراق مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را محیطی علمی و پژوهشی توصیف کرد و گفت: نیازمند استفاده از تجارب و تخصص های جمهوری اسلامی ایران در زمینه های پژوهشی و راهبردی هستیم چرا که تاسیس چنین مراکزی باعث ثبات و توسعه خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.