دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید میثاق نامه مشترکی برای اقتصاد مقاومتی تدوین شود.

میثاق نامه مشترکی برای اقتصاد مقاومتی تدوین شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدرضا مخبر دزفولی ظهر امروز در ادامه همایش الزامات تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت بین‌المللی اظهار داشت: هم اینک جریانات فرهنگی، سیاسی و علمی کشور با موانع بسیاری رو به رو است.

رئیس ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، نهضت نرم افزاری و تولید علم را نیازمند تجهیزات و امکانات دانشگاهی دانست.

وی با بیان اینکه نقشه جامع علمی در سال 85 مطرح و تایید شده است، اظهار کرد: این نقشه دارای سه نظریه نقشه جامع علمی، مهندسی فرهنگی و ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش است.

مخبر دزفولی ادامه داد: اگر کسانی نبودند که این نظریه را تبدیل به مجموعه ای منظم کنند و راهبرد های آن را طراحی و سهم هر دستگاه را مشخص کنند، این نظریه بی استفاده می ماند.

وی رسیدن به تمدن اسلامی را نیازمند سه ضلع علم و فناوری، فرهنگ و اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در حوزه فرهنگ نیز باید مانند حوزه علم و فناوری گشایش ایجاد شود زیرا بزرگترین منابع انسانی در بخش فرهنگی است.

مخبر دزفولی هم افزایی در عرصه فرهنگ و هنر را ضروری دانست و ادامه داد: تاکنون در حوزه های علم و فناوری و فرهنگ ستاد ایجاد کرده ایم که ستاد علم و فناوری فعال شده و باید ستاد فرهنگی نیز فعالیت خود را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم اما نباید به این میزان رشد بسنده کنیم و باید بدانیم عقبه عمده جریان‌های خط شکن حوزه علم، جریان دینی و تعهد اساتید بوده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از افراد به دنبال کتمان پیشرفت‌های علمی کشور هستند، تصریح کرد: امروزه نه تنها دیگر بیماران برای معالجه به کشورهای دیگر فرستاده نمی‌شوند بلکه ایران در برخی زمینه‌ها مانند پیوند اعضا، مقصد بیماران کشور های همسایه است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران یکی از دستاوردهای چند ساله اخیر را حوزه سلول‌های بنیادی خواند و تاکید کرد: در زمینه سلول‌های بنیادی که علمی نوین و جدید است، همگام با کشورهای دنیا در حال حرکت هستیم و در حال حاضر نه تنها علم و فناوری آن را در اختیار داریم بلکه کاربرد و نحوه استفاده از آن را نیز می دانیم.

وی با اشاره به افزایش تعداد اختراعات اروپایی و آمریکایی دانشمندان ایرانی، گفت: در علوم کاربردی نباید تنها به نوشتن مقاله بسنده کرد و باید به تولید محصول و کالا بیانجامد.

عضو هیئت امناء بنیاد نخبگان، صادرات خدمات فنی مهندسی را ضروری دانست و بیان کرد: امروزه ارزش دلاری صادرات محصولات دانش بنیان کشور حدود 850 میلیون دلار است که سهم 3 درصدی در صادرات محصولات غیر نفتی دارد.

وی در زمینه علم نانو عنوان کرد: در حال حاضر با داشتن 400 هزار دانش آموز و 5 هزار دانشمند و محصولات تولیدی نانو، رتبه هفتم در دنیا را دراختیار داریم.

وی بسیج اساتید را خلاق و شجاع معرفی و تصریح کرد: انسان ها بدون هرگونه ایجاد شلوغی می توانند بسیجی باشند و اصولی حرکت کنند زیرا باید پایبند ارزش ها و باور های دینی و ملی باشند.

مخبر دزفولی همچنین تاکید کرد: متاسفانه در اقتصاد مقاومتی میثاق مشترک وجود ندارد که سبب می‌شود این موضوع محل مناقشه باشد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.