وزارت خارجه ترکیه ضمن پاسخ به اظهارات اخیر نوری مالکی مبنی بر متهم کردن آنکارا و اربیل به توطئه برای سقوط موصل، سفیر عراق در آنکارا را احضار کرد.

آنکارا سفیر عراق را احضار کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری شفق نیوز، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای مکتوب که توسط رسانه‌های این کشور منتشر شد، در پاسخ به اظهارات اخیر نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق و معاون رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد: نمی‌توان "هزیان" مالکی را که نتیجه‌ احساس گناه وی است جدی گرفت.

 

پیشتر نوری مالکی در واکنش به متهم دانستن وی توسط کمیته مسئول تحقیقات درخصوص دلایل سقوط شهر موصل به دست داعش اعلام کرده بود که سقوط موصل نتیجه توطئه ترکیه و کردستان عراق است.

 

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه گفته است: "مالکی که از تهران اتهاماتی را علیه ترکیه مبنی بر حمایت از داعش ایراد می‌کند خودش مسئول اصلی این بحرانی است که در عراق شاهد آن هستیم و این بحران نتیجه سیاست‌های سرکوبگرانه، نژادپرستانه و مستبدانه مالکی است."

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: "سخنان مالکی با عقل و منطق تناقض دارد."

 

این مسئول ترکیه‌ای به اشغال شهر موصل به دست داعش در دوره نخست وزیری مالکی در عراق اشاره کرده و گفت: 70 هزار نیروی ارتش عراق که تحت امر مالکی بودند تنها در یک روز فرار کردند و حدود 1500 داعشی بر شهر موصل کنترل پیدا کردند. پس بهتر است به مالکی یادآوری کنیم که خودش در راس مسئولانی است که باعث سقوط موصل شدند.

 

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که کشورش در کنار ائتلاف بین‌المللی ضد داعش با این گروه تروریستی می‌جنگد و حمایت سیاسی و نظامی و انسانی به عراق می‌دهد.

 

وی گفت: هزیان‌هایی که مالکی می‌گوید ناشی از احساس گناه وی به خاطر نقش زیادش در از دست دادن یک سوم اراضی عراق و افتادن آن به دست داعش و نیز کشته شدن ده‌ها هزار تن و آوارگی میلیون‌ها عراقی است.

 

همچنین وزارت خارجه ترکیه سفیر عراق را برای اعلام اعتراض خود به گزارش کمیته سقوط موصل مبنی بر نقش داشتن کنسول ترکیه در سقوط شهر موصل احضار کرد.

 

این وزارتخانه اعلام کرد که عبارات مربوط به نقش داشتن کنسول ترکیه به شدت رد شده است و قابل قبول نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.