مصطفی لعل شاطری: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در ۲۰ گروه پژوهشی و تحقیقی شامل قرآن، حدیث، اقتصاد، تاریخ، فلسفه، کلام و جغرافیای اسلامی، کودک و نوجوان و... 

 انتشار ۱۳ میلیون کتاب؛ دستاورد بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی

فعالیت دارد که حاصل این تلاش، انتشار 13 میلیون کتاب است که تنها در چند ماه اخیر در 128 عنوان کتاب در 129 جلد منتشر شده که از این شمار 121 عنوان چاپ اول و هفت عنوان چاپ دوم می باشد.

مدیرعامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی با بیان این مطلب در نشست خبری همایش «امام علی بن موسی الرضا (ع)، سبک زندگی، همدلی و همزبانی» و همچنین معرفی فعالیتهای بنیاد پژوهشها در جمع خبرنگاران گفت: از جمله برنامه‌های محوری بنیاد پژوهشهای آستان قدس در دهه کرامت برگزاری نشست علمیِ امام رضا (ع) و سبک زندگی است که در اول شهریور ماه سال جاری، مصادف با هشتم ذی القعده در تالار شیخ طبرسی مشهد با حضور استادان حوزه و دانشگاه، صاحبان مقالات برتر و همچنین ائمه جماعت شهرهای تلفیقی که در آن برادران اهل تسنن و تشیع استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در کنار یکدیگر برادرانه زندگی می‌کنند، برگزار می‌شود.

حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار گفت: در افتتاحیه این نشست علمی، آیت ا... اراکی و در اختتامیه، استاد واعظ زاده خراسانی که در موضوعات تقریب بین مذاهب فعالیت گسترده ای داشته‌اند به سخنرانی خواهند پرداخت که بی شک خروجی‌های بسیار مناسبی خواهد داشت، که از آن جمله می‌توان به استکبارستیزی و نحوه مقابله با گروهکهای تکفیری را عنوان کرد، زیرا سیره امام رضا (ع) دارای اصول گوناگونی است که می‌توان با بهره‌گیری از آن به تدوین برنامه‌ای منسجم در راستای برقراری نظم و امنیت در عرصه بین‌المللی پرداخت.

وی درباره شمار مقالات رسیده به دبیرخانه همایش و مقالات پذیرفته شده بیان داشت: در بخش سبک زندگی 100 مقاله واصل گردیده که از بین آنها 15 مقاله برتر از 20 نویسنده در کتاب مجموعه مقالات سبک زندگی رضوی منتشر خواهد گردید و نویسندگان سه مقاله برتر در روز نشست به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

مدیرعامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه درباره فعالیتهای این مرکز اظهار داشت: این بنیاد بر اساس نگاه ژرف و عالمانه تولیت آستان قدس رضوی حضرت آیت ا... واعظ طبسی در سال 1363 همزمان با تاسیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی آغاز به فعالیت نمود و تولیت آستان قدس رضوی براساس احساس نیاز به مرکزی در کنار این دانشگاه و حوزه علمیه غنی مشهد، بخشنامه ای مبنی بر جذب پژوهشگران فعال حوزوی و دانشگاهی در زمینه مسایل بنیادی علوم اسلامی و انسانی، با هدف توسعه و تعمیم فرهنگ اسلامی، گسترش معارف شیعی، تأمین نیازهای فرهنگی کشور و انقلاب، پاسخ به شبهات و احیای ذخایر و پاسخگویی به نیازهای فرهنگی مجموعه عظیم زائران علی بن موسی الرضا (ع) پرداخت.

وی افزود: پرداختن به مسایل کاربردی، توجه به نیازهای فرهنگی، تحقیقات و پژوهشهای مورد نیاز جامعه و جهان اسلام از برنامه‌های این مرکز است. از این رو این بنیاد با جذب پژوهشگران نخبه و تقویت گروه‌های پژوهشی سعی دارد این شجره طیبه بارور و به سیر تکاملی این مجموعه سرعت بخشد. از این رو هم اکنون در 20 گروه پژوهشی و تحقیقی شامل قرآن، حدیث، اقتصاد، تاریخ، فلسفه، کلام و جغرافیای اسلامی، کودک و نوجوان فعالیت دارد که حاصل این تلاش، انتشار 13میلیون کتاب است.

وی افزود: از دیگر مأموریتهای این مرکز علمی- پژوهشی بازنگری کمی و کیفی گروه‌های موجود در بنیاد پژوهشهای اسلامی است که سعی می‌شود، گروه‌های مورد نیاز تقویت شده و در صورت لزوم گروه جدیدی اضافه گردد که از آن جمله گروه سیاسی-اجتماعی و انقلاب اسلامی است.

شریعتی تبار ابراز داشت: گروه قرآن یکی از گروه‌های مهم این بنیاد به لحاظ کمی و کیفی است و یکی از کارهای طولانی مدت و پروژه‌های بزرگ این گروه، کتاب شریف «المُعجَم فی فقه لغه القرآن و سرّ بلاغته» است که 29 جلد از این کتاب تا کنون چاپ شده و پیش بینی می‌شود تا جلد 60 این کتاب نیز در آینده تهیه شود.

تألیف و انتشار این دایره‌المعارف اهمیت خاصی در حوزه قرآن دارد، چنانکه مقام معظم رهبری درباره‌ آن فرمودند: نام المُعجم برای این کتاب کم است و این یک موسوعه است و دارای اقوال و آراء به تفصیل است. همچنین تاکنون چنین کتاب جامعی در میان شیعه و اهل سنت درباره‌ قرآن تألیف نشده است.

مدیرعامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی افزود: افزون بر این پروژه عظیم و ارزشمند، تالیف کتاب «نُصوص فی علوم القرآن» از دیگر کارهای اساسی و مهم این مرکز علمی پژوهشی است که به علوم قرآنی و دیدگاه‌های شیعه و اهل سنت پرداخته و از منابع و متون تفسیری و فقهی جمع آوری شده و تاکنون 9 جلد از آن چاپ شده و 6 جلد دیگر در دست اقدام است.

شریعتی تبار خاطرنشان کرد: «معجم موضوعی شرح نهج البلاغه» عنوان اثر دیگری است که در گروه قرآن تالیف می‌شود و این اثر مبتنی بر شرح ابن ابی‌الحدید بر نهج البلاغه مولا امیرالمؤمنین علی(ع) است و مؤلف آن دانشمندی سنی است که بزرگترین شرح را نوشته و ازجمله کارهایی است که از سوی گروه قرآن به شکل موضوعی کار می‌شود.

 وی با اشاره به رویکردها و فعالیتهای پیش روی این بنیاد عنوان کرد: در کنار فعالیتهای اساسی و بنیادین در زمینه قرآن مجید، نیازهای روز جامعه نیز باید مورد توجه قرار گیرد و این مرکز علمی- پژوهشی سعی دارد پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد.

 چنانکه با توصیه‌های آیت‌ا... واعظ طبسی، توجه به نیازهای امروزه جامعه بویژه نسل جوان، در دستور کار قرار دارد.

بر این اساس بنیاد بر آن است با جذب پژوهشگران نخبه حوزه و دانشگاه و تشکیل اتاقهای فکر در هر گروه و نیز برون سپاری بعضی از پروژه‌ها به مؤلفان حاذق، بتواند در چشم‌انداز افق 1404، به عنوان برجسته‌ترین و فعال‌ترین مرکز پژوهشی در کشور مطرح شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.