رییس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی نسبت به احتمال کاهش قیمت خرید تضمینی خرما توسط وزارت جهاد کشاورزی انتقاد کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم خرما با بیش از هزار تومان کاهش، به اندازه قیمت یک کیلوگرم خوراک دام تعیین و به شورای اقتصاد پیشنهاد کرده است.

انتقاد از هم‌قیمت کردن خرما با خوراک دام!

مسعود اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه طبق قانون، دولت باید در شهریور هرسال نرخ تضمینی محصولات کشاورزی مشمول را تعیین و اعلام کند، اظهار کرد: به زودی این اقدام توسط دولت صورت خواهد گرفت اما نگرانی اینجاست که اگر عدم توجه کافی به تعیین قیمت مناسب صورت گیرد، با توجه به اینکه کشاورزان با بحران آب و مشکلات معیشتی روبرو هستند، باعث خارج شدن بخشی از جامعه کشاورزان از حیطه فعالیت می شود.

 

وی در ادامه به قیمت پیشنهادی محصول خرما اشاره و ابراز نگرانی کرد قیمتی که توسط سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها به ازای هر کیلوگرم خرما به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد شد، 2550 تومان بود اما در یک اقدام غیرقابل انتظار، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان وزارتخانه حامی تولیدکنندگان محصولات کشاورزی که باید این قیمت را به شورای اقتصاد پیشنهاد دهد، می خواهد قیمت پیشنهادی را از 2550 تومان به 1440 تومان کاهش دهد.

 

رییس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی ادامه داد: این اقدام به معنی این است که تولیدکنندگان خرما را یکجا در اختیار دلال ها قرار دهیم و تولیدکنندگان را از حیز انتفاع خارج کنیم. سوال اینجاست که چرا وزارت جهاد کشاورزی قیمت تضمینی خرید یک کیلو گرم خرما را به اندازه یک کیلوگرم خوراک دام تعیین کرده و به شورای اقتصاد پیشنهاد می دهد؟ ما چه انتظاری می توانیم از شورای اقتصاد داشته باشیم وقتی وزارت متولی قیمت تضمینی خرما را با این قیمت نازل به شورای اقتصاد معرفی می کند؟

 

وی در پایان تاکید کرد: رقم پیشنهادی به معنی نابودی نخل داران سراسر کشور است. محصولی که تعداد زیادی از استان های غربی و جنوبی ما جزو تولیدکنندگان آن هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.