کارشناس مسائل خاورمیانه درخصوص زمان مذاکرات ایران و ۶ کشور خلیج فارس گفت: تصور می‌کنم این پیشنهاد قبل از سپتامبر به نتیجه برسد زیرا عربستان به قول خودش در یمن به نتایجی رسیده و حالا می‌تواند با خیال راحت‌تر پای میز مذاکره بنشیند.

صدقیان: مذاکرات هسته‌ای ایران الگوی کشورهای منطقه شده/ طرح گفت‌وگوهای ایران و ۶ کشور خلیج فارس عملی و همراه با نتیجه/مذاکرات پیش از سپتامبر خواهد بود
 
 
  •  

محمد صالح صدقیان رئیس مرکز مطالعات ایران و عرب در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص طرح ابتکاری پیشنهاد شده از سوی وزیر خارجه ایران و قطر و پادشاه عمان گفت: این یکی از ابتکارات خوب است به خصوص بعد از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 که این مذاکرات الگویی شد برای کشورهای منطقه خاورمیانه.

وی افزود: 2 روز پیش یکی از مقامات حکومت خودگردان گفت که مذاکرات ایران و 1+5 می‌تواند یک الگو برای فلسطینی‌ها باشد تا مذاکرات با غرب را شروع کنند که این موضوع به دلیل موفقیت‌هایی است که ایران به دست آورد و پیشنهاد گفت‌وگوها مطرح شد که یک پیشنهاد خوب است.

رئیس مرکز مطالعات ایران و عرب در پاسخ به این سوال که ارائه این طرح باعث ایجاد شکاف در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس نشده است، گفت: عمان و قطر چندان با سیاست‌های عربستان خوب نیستند اما مذاکرات ایران و 6 کشور حاشیه خلیج فارس برای همه نتایج خوبی خواهد داشت؛ به خصوص اینکه اختلافاتی در زمینه پرونده‌های منطقه به وجود آمده که حل آنها به سود کل منطقه است.

صدقیان یادآور شد: در صحبت با مقامات کشورهای عربی دیدم که آنها دریافته‌اند، میز گفت‌وگو بهترین راه برای رسیدن به اشتراک نظر و حل اختلافات است.

وی همچنین در خصوص موضع عربستان در قبال این طرح افزود: عربستان نیز به این نتیجه رسیده که بحران‌های یمن، سوریه و عراق باید خاتمه یابند چراکه هزینه سنگینی را به کشورهای منطقه تحمیل کرده‌اند و امروز همه به این رسیده‌اند که باید دور یک میز بنشینند و به دنبال راهکارهایی باشند که بتواند مشکلات منطقه را کم کند.

این کارشناس مسائل خلیج فارس با اشاره به اینکه بحران داعش و تحرکات تکفیری در منطقه موضوع کم اهمیتی نیست، اظهار داشت: انفجارهای مساجد در عربستان و کویت موضوع کوچکی نیست که ممکن است در کشورهای دیگر نیز تکرار شود.

صدقیان در خصوص زمان این مذاکرات نیز گفت: تصور می‌کنم این پیشنهاد قبل از سپتامبر به نتیجه برسد زیرا عربستان به قول خودش در جنوب یمن و عدن به نتایجی رسیده که حالا می‌تواند با خیال راحت‌تر پای میز مذاکره بنشیند. امارات هم با این پیشنهاد چندان مخالف نیست؛ این نشست عملی بوده و احتمالاً به نتیجه خواهد رسید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان برگزاری نشست در یکی از کشورهای منطقه وجود دارد نیز اظهار داشت: ایران ترجیح می‌دهد نشست در منطقه باشد و عنوان می‌کند که کشورهای منطقه نباید از آن فرار کنند، چرا که صاحب منطقه هستند.

رئیس مرکز مطالعات ایران و عرب یادآور شد: برگزاری این نشست در نیویورک چندان مناسب نیست و برای قوت منطقه می‌بایست نشست در منطقه برگزار شود. ایران خواستار استقرار و امنیت منطقه است، ما کشورهای منطقه صاحب آن هستیم و باید خودمان مسائل را حل کنیم.

صدقیان در خصوص امکان گرم شدن روابط ایران و قطر بعد از چند سال وقفه گفت: مسئله عراق، سوریه و یمن شکافی را در روابط ایران و کشورهای خلیج فارس ایجاد کرد، اما امروز همه به این نتیجه رسیده‌اند که گفت‌وگو راه‌حل است و این همان چیزی است که ایران از ابتدا می‌گفت.

وی ادامه داد: امروز همه به مشترکاتی از تحولات منطقه رسیده‌اند و می‌دانند که مثلاً در سوریه اگر بشار اسد ساقط شود، جایگزینش القاعده و داعش هستند و نه مردم آن و در یمن هم همینطور است. قطر هم یکی از کشورهای منطقه است که به این نتیجه رسیده‌ که باید از راه گفت‌وگو به نتیجه رسید و نه جنگ.

این کارشناس مسائل خلیج فارس با اشاره به افزایش فعالیت منطقه‌ای ایران گفت: این موضوع فضای بیشتری را برای گفت‌وگو فراهم کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.