گروه سیاسی / آرش خلیل‌خانه - مسعود بصیری - فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس امروز همراه یک هیأت بلند پایه اقتصادی و تجاری به تهران می‌آید ...

 تغییر رفتار «روباه پیر» هنوز مشهود نیست

 تا در رأس برنامه‌هایش سفارت کشورش را در تهران بازگشایی کند. بر اساس این گزارش، برخی در دفاع از تصمیم دولت برای بازگشایی سفارتخانه‌ها مسؤولیت آن را در توسعه و ارتقای روابط در عرصه بین المللی مطرح می‌کنند، اما وقتی به یکباره و به نحوی که احساس می‌شود، قرار است همه در مقابل کار انجام شده قرار گیرند، اعلام می‌شود سفارتخانه‌ها با تبدیل کارداران پروازی و غیر مقیم به مقیم و تنها در سطح صدور روادید دیپلماتیک و کاری بازگشایی خواهند شد، این سؤال پیش می‌آید که آیا واقعاً ارتقای روابط با این صورت به صلاح است؟ این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که دولت به مصوبه پارلمان در مورد شروط ارتقا و از سرگیری روابط عادی با دولت انگلیس که از الزامات آن اطمینان از تغییر موضع و رفتار دولت انگلیس و پرهیز این کشور از مداخله در امور ایران بوده، توجه نداشته است و چنین تغییر رویکری در دولت انگلیس مشهود نیست و البته این پرسش را مطرح می کنند که چه اتفاق و تغییری روی داده که دولت با این سرعت و به فاصله چند هفته پس از توافق هسته‌ای قصد ارتقای روابط و آغاز مسیر عادی سازی آن را با دولت انگلیس دارد. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از جمله افرادی است که این پرسش را مطرح کرده و معتقد است که دولت در بازگشایی سفارت و بازسازی روابط با دولت انگلیس شتابزده و با عجله عمل کرده است.

 

  نقدی بر تشخیص دولت

منصور حقیقت پور در این خصوص به خبرنگار ما گفت: دولت موظف شده بود، پس از تغییر موضع و رفتار دولت انگلیس موضوع بازسازی روابط را در دستور کار قرار دهد، اما انگلستان در همین ایام اخیر و در مذاکرات هسته ای نقشی کاملاً منفی را ایفا کرد و کارشکنی‌های آنها در مذاکرات هنوز در اذهان تازه است. وی با اشاره به سابقه و ذهنیت تاریخی بد مردم ایران از انگلیس و انتظار آنها از دولت و نظام برای برخورد متقابل با رفتارها و مداخله گری‌های لندن اظهار داشت: انتظار این بود که دولت تأمل و تعلل بیشتری در این زمینه به خرج می‌داد. وی با بیان اینکه شاید ایراد و اشکال قانونی به دولت و وزارت خارجه در این باره وارد نباشد، افزود: مجلس در مصوبه خود موضوع تشخیص را درباره زمان بازسازی روابط به دولت و وزارت خارجه واگذار کرده بود نه تشخیص و نظر مجلس، اما از نظر ما به تشخیص دولت ایران نقد وارد است. به عبارت دیگر به لحاظ منطقی به تصمیم دولت ایراد وارد است و ما به یک تغییر رفتار جدی و مشهود در رفتار دولت انگلیس نیاز  داشتیم، تعهدی مشهود از سوی آنها که قصد دخالت در امور داخلی ما را ندارند و تضمین بدهند که دیگر یک سر فتنه در ایران نباشند.

 

  شتابزده عمل نکنیم

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه به طور قطع دولت به این چارچوب و منطق رفتاری بادولت انگلستان نرسیده است، خاطرنشان کرد: تشخیص ما این است که دولت حوصله و خویشتنداری لازم را در مورد انگلیس به خرج نداده و زودهنگام عمل کرده است، زیرا هیچ تغییر و اتفاق خاصی رخ نداده که ما بخواهیم با دولت و کشوری که خود اقدام به قطع رابطه با ما کرده دوباره رابطه عادی برقرار کنیم. وی با اشاره به تغییر فضای سیاسی پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تصریح کرد: نباید اجازه دهیم از این فضای نو  برخی ها سوءاستفاده کنند و برخی رفتارهایشان را فراموش شده گمان کنند و فکر کنند که همه چیز از این پس می تواند عادی شده و به روال قبل بازگردد.

حقیقت پور تأکید کرد: مسأله هسته‌ای ما پس از سالها کار دیپلماتیک حل شده و همه بهانه ها از دشمنان ما گرفته شده است، اما اگر قرار باشد آنها هر روز بهانه دیگری طرح کنند و یک روز به بهانه حقوق بشر، یک روز به بهانه اسلام هراسی و ایران هراسی و یک روز به نام مداخله ایران در منطقه فتنه درست کنند، روابط ما به جایی نخواهد رسید.

حقیقت پور تصریح کرد: اینکه دولت مسؤول تشخیص زمان عادی سازی و ارتقای روابط با انگلیس شده بدان معنا نیست که دیگر در این زمینه همه اختیارات را دارد، اما پارلمان و نمایندگان در جای خود محکم هستند و هر زمان تشخیص دهند که این روابط به نفع ما نیست و حضور انگلیس در ایران به ضرر منافع ما و در جهت اینجا شکاف و فتنه است، می تواند این مسیر را تغییر دهد و مثل گذشته وارد عمل شود، از این رو، به مقامات انگلیس توصیه می کنیم از این فرصت در جهت درست استفاده کنند.

وی افزود: علاوه بر این ذهنیت و موضع افکار عمومی و جریانهای سیاسی در کشور ما همچنان نسبت به انگلیس بدبین و آزرده است و چه بسا با اولین خطا و موضع گیری نادرست حرکت‌های اعتراضی و خود جوش دیگری مثل اعتراضهای بعد از فتنه سال 88   ضد این کشور صورت گیرد.

 

  توصیه یک نماینده

موید حسینی‌صدر هم در گفت و گو با خبرنگار ما با تأکید بر اینکه توسعه روابط با کشورها و در عرصه بین‌الملل فی نفسه اتفاق بدی نیست، درباره تصمیم دولت برای بازسازی روابط با انگلیس و بازگشایی سفارتخانه‌ها گفت: تعاملات در حوزه بین‌الملل ملزومات و تحفظ‌هایی هم دارد که باید رعایت شود و حکومت انگلستان در ارتباط با ایران اشتباهات و رفتارهایی داشته است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و از یاد برد. نماینده مردم خوی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که اهل تعامل است و عرصه بین‌المللی  محل گفت و گو و ارتباط است، اما این ارتباط نباید مورد سوءاستفاده قرار گیرد و انگلستان هم باید به این موارد توجه کند. وی ادامه داد: انگلیس کشوری نیست که بشود به آن اعتماد کرد ودولت باید چشم و گوش خود را باز کند و بداند که با یک دولت فرصت طلب روبه‌روست. حسینی با بیان اینکه خوشبینی و اعتماد در روابط دیپلماتیک با دولتی مثل انگلیس هیچ جایی ندارد، گفت: اگر چه نباید در سیاست هم افراطی عمل کرد، از این رو از دولت انتظار می رفت و می رود که در این حوزه معقولانه و با احتیاط و از سر صبر رفتار کند. وی گفت: انگلستان در صحنه بین‌المللی نقش خاصی دارد و ما باید بتوانیم از این نقش به نفع خود بهره ببریم، اما اجازه سوء استفاده را هم از طرف مقابل سلب کنیم که به نظر می رسد در این زمینه نگرانی هایی وجود دارد.

 

  درک این اتفاق دشوار است

دکتر جعفر قادری هم با بیان اینکه بازگشایی سفارت انگلستان کار زود هنگامی بود، گفت: قانونی در مجلس مصوب شد که سطح روابط ما با انگلستان کاهش یابد و اختیار تصمیم گیری آن به وزارت خارجه سپرده شد و الان هم ممکن است بازگشایی سفارت مغایر قانون نباشد، اما باید تأمل بیشتری می‌شد. نماینده مردم شیراز اظهار داشت: در شرایطی که بیشتر مشکلات ما متوجه آمریکا و انگلیس است و هنوز حسن نیتی از سوی انگلستان مشاهده نشده و نامهربانی‌های آنها ادامه دارد، جای سؤال است که چرا دستگاه خارجی با این سرعت اقدام به بازسازی روابط کرد، از این رو، برای من درک موضوع کمی دشوار است. وی تصریح کرد: باید اجازه می دادیم تا فضا آرامتر شود و آمادگی لازم به دست آید، چرا که این کار می‌تواند باعث ایجاد اختلاف بیشتر بین گروه‌های داخلی شود و فضا را ملتهب کند و این به سود اقتصاد کشورما پس از توافق انجام شده نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.