خادمان فرهنگ رضوی از کشورهای لبنان، پاکستان و عراق در سخنرانیهای خود در آیین افتتاحیه مجمع جهانی خادمان رضوی، تاکید کردند که فرهنگ رضوی در جهان در حال گسترش است.

خادمان فرهنگ رضوی در افتتاحیه مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی تاکید کردند: فرهنگ رضوی در جهان در حال گسترش است

به گزارش واحد خبر و اطلاع رسانی بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی، با حضور محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهور، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و علمی کشورمان و تعدادی از خادمان نمونه فرهنگ رضوی از کشورهای مختلف در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.

 

مودت مردم و مسلمانان به پیامبر (ص) باید از طریق اهل بیت (ع) او باشد

آیت‌الله سید جعفر مرتضی عاملی از لبنان، از سخنران آیین افتتاحیه مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی، سخنان خود را با این آیه قرآن که در آن خدا فرمود: «ای پیامبر! بگو که من بابت رسالتی که داشتم از شما هیچ پاداشی نمی‌خواهم به جز دوستی و مودت با اهل بیتم» گفت: این آیه با واژه «قل» آغاز می‌شود که یک دستور است و پیامبر (ص) باید دستور الهی را انجام دهد.

وی ادامه داد: منظور از مودت همان رابطه ویژه و یک صفت اساسی است. امام حسین (ع) در تفسیر این آیه می‌فرماید که منظور خدا از این مودت، دوستی با اهل بیت (ع) و شناختن حق بزرگ اهل بیت (ع) بر گردن مسلمانان است.

آیت‌الله عاملی ادامه داد: در بحث مودت، به دو طرف نیاز است. نیاز به فعل است تا هر شخصی در قبال شخص دیگر نشان دهد. پیامبر (ص) با درخواست مودت برای نزدیکانش که شامل اهل بیت او می‌شود، به دنیال سودرسانی به مسلمانان است و نفع این مودت به خود ما مسلمان‌ها بازمی‌گردد.

این محقق و نویسنده در ادامه تأکید کرد: این مودت باید به اهل بیت (ع) باشد که دارای علم، تقوا و ایمان هستند. این صفات اگر در دیگر نزدیکان پیامبر (ص) هم مجسم شود امر خوبی است و مودت نسبت به آنها هم قابل قبول است.

آیت‌الله عاملی در پایان سخنان خود تأکید کرد: پیام اسلامی که پیامبر (ص) آورد، مودت است و مودت مردم و مسلمانان به پیامبر (ص) باید از طریق اهل بیت (ع) او باشد و در حدیث کساء هم اهل بیت (ع) به طور کامل معرفی شده‌اند.

 

امام رضا (ع) در زمان خود، عالم‌ترین فرد بود

خانم اسماء ممدوت، نماینده مجلس شورای ایالت پنجاب، ضمن ابراز خرسندی از حضور در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) گفت: بنده به عنوان یکی از متولیان مکانی مقدس در پاکستان افتخار دارم عضوی از خادمان امام رضا (ع) باشم. میلیون‌ها نفر از سراسر جهان در این ایام در مشهد حضور می‌یابند که مراتب درود و تهیت خود را نثار ایشان کنند که بیش از همه توجه مرا زمزمه‌های آنها با امام رضا (ع) جلب می‌کند.

این خادم برگزیده جشنواره امام رضا (ع)، با بیان اینکه چه رازی در این گنبد و بارگاه ملکوتی نهفته که میلیون‌ها دل را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند، اظهار کرد: در ماجرای غدیر که امروز خداوند دین را بر انسان‌ها تکمیل کرده حجیت خداوند بر ولایت و امامت مشخص می‌شود.

وی، با اذعان اینکه خداوند، ائمه معصوم (ع) را بعد از پیامبر اکرم (ص) به عنوان رهبر تعیین کرده است، گفت: تقوا یکی از مهم‌ترین تعلیمات دینی است که همواره به ما آموزش داده شده است، همراه آموزش دین پیامبر اکرم (ص) به ما عشق و علاقه به فرزندان و عترت خود را نیز آموخته است.

 

ممدوت، افزود: امام رضا (ع) به عنوان عالم آل محمد (ص)، همواره عشق و علاقه پیروان اهل بیت (ع) را در سراسر جهان به ما آموزش داده است و همچنین، درس‌های اخلاقی خیلی خوبی را به ما آموختند.

وی، در ادامه سخنان خود یادآور شد: امام رضا (ع) در درس‌های خود همیشه مسایل اخلاقی را به شیعه تذکر می‌دادند و همیشه بر ضرورت حضور اهل بیت (ع) در مسائل دینی تأکید داشتند. امام رضا (ع) در زمان خود عالم‌ترین فرد و از همه بخشنده‌تر و معتمدتر نسبت به تعالیم الهی بودند.

نماینده مجلس شورای ایالت پنجاب، همچنین حادثه کربلا را نقشه راه و جهت‌ گیری به سوی کمال دانست و افزود: احیای دین مبین اسلام، اصلی‌ترین هدف قیام امام حسین (ع) بود که می‌توان از آن به عنوان نقش تعیین‌کننده‌ در پیشرفت اسلام و بقای آن در سعادت انسان‌ها یاد کرد.

وی، در پایان سخنان خود گفت: هم‌اکنون اغلب مردم جهان از حادثه کربلا و با اعتقادات امام حسین (ع) در مسیر زنده نگه داشتن اسلام حقیقی، آشنایی ندارند، بنابراین لازم است تا نسبت به بسط و توسعه اهداف ائمه معصومین (ع) به ویژه امام رضا (ع) و امام حسین (ع) که در مسیر اسلام ناب محمدی (ص) حرکت کردند، توجه و تلاش داشت.

 

ایمان امری فطری است/ سرودن قصیده‌ای در مدح امام رضا(ع)

در ادامه این مراسم، ویکتور الکک، شاعر مسیحی و خادم برگزیده جشنواره امام رضا (ع) از لبنان، بیان کرد: ایمان امری فطری است و این ندای فطرت است که انسان را به سوی ایمان و گرایش به قرآن و اهل بیت (ع) فرا می‌خواند.

وی، با اشاره به نخستین سفر خود به ایران و زیارت امام رضا (ع) در مشهد مقدس، گفت: من با حضور حرم مطهر رضوی شاهد عشق مردم به امام رضا (ع) که برای پابوسی آن امام همام، مشرف شده‌ بودند،بودم که ایمان آنان در من تأثیرگذاشت.

الکک، سخنان خود را در خصوص عشق و ارادت مردم به امام رضا (ع) را با خواندن قصیده‌ای که خودش در مدح امام هشتم شیعیان سروده است، به پایان رساند.

 

اشاعه فرهنگ اهل بیت (ع) در مراکز مهم جهانی

منصور لیمبا، خادم  نمونه فرهنگ رضوی در ادوار گذشته این جشنواره، از فیلیپین هم با بیان اینکه اشاعه فرهنگ رضوی چیزی به جز اشاعه فرهنگ اهل بیت (ع) نیست، گفت: ما معتقدیم که امام باقر (ع) همان امام صادق (ع) و امام رضا (ع) همان امام کاظم (ع) است، به نوعی همه ائمه معصوم (ع) شبیه یکدیگرند.

 

وی به شعار «عقلانیت و گفت‌وگو» در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) اشاره و تصریح کرد: این جشنواره برای ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) در جامعه، به ویژه فرهنگ رضوی برگزار می‌شود.

لیمبا، یادآور شد: لازم است تا در مراکز مهم جهانی، به اجرای برنامه‌های دینی برای اشاعه فرهنگ اهل بیت (ع) بپردازیم و بیش از پیش به تحقق این عوامل توجه کنیم تا این مهم را به منصه ظهور برسانیم.

 

ضرورت تجلی زندگانی اهل ‌بیت (ع) به زبان‌های مختلف

یاسین، خادم برگزیده جشنواره امام رضا (ع) از عراق نیز موضوع ترجمه را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: مردم برای حفظ نظام جامعه باید از امامان معصوم (ع) پیروی کنند که در این مسیر می‌توان به مسأله ترجمه آثار و مکتوبات مربوط به سیره اهل بیت (ع) به زبان‌های مختلف اشاره کرد.

وی افزود: مردم در سطح جهان، نیازمند مکتوبات سیر و سلوک اهل بیت (ع) هستند که لازم است برای آَشنایی همگان در این عرصه، به ترجمه این آثار به زبان‌های اسپانیایی، روسی، آلمانی و حتی چینی بپردازیم.

یاسین، به ترجمه خود در زمینه امام رضا (ع) به سه زبان انگلیسی، عربی و چینی اشاره کرد و گفت: این کتاب را با هدف معرفی اهل بیت (ع) و زندگانی امام رضا (ع) ترجمه کرده‌ام و در نظر دارم تا ۲۲ ماه جاری در نمایشگاه‌ بین‌المللی پکن عرضه کنم.

بنا بر اعلام این خبر، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم در پایان این مراسم لوح تقدیرهایی را به خادمان فرهنگ رضوی از ایران، ترکیه، پاکستان، لبنان، آلبانی، عراق، غنا، تونس، بنگلادش، کنیا، مالزی، سودان، فلسطین (مقیم سوریه)، بلژیک و آلمان، اعطا کرد.

بنا بر اعلام این گزارش، در مراسم افتتاحیه مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی همچنین از کتاب‌ها و نشریات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با موضوع امام رضا (ع)، توسط محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهوری در این مراسم رونمایی شد.

 

رهبر شیعیان نیجریه: امام رضا(ع) دیگر غریب نیست/ «عیون اخبارالرضا» را در نیجریه ترجمه می‌کنیم

رهبر شیعیان نیجریه و مهمان ویژه جشنواره امام رضا (ع) گفت: در گذشته امام رضا (ع) در بسیاری از کشورها از جمله نیجریه غریب بود اما امروز می توانم ادعا کنم که غبار غربت از چهره ایشان زدوده شده و بسیاری از مسلمانان نیجریه ایشان را می‌شناسند.

به گزارش واحد خبر و اطلاع رسانی بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی،با حضور محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهور، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع)، جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و علمی کشورمان و تعدادی از خادمان فرهنگ رضوی از کشورهای مختلف در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.

در این مراسم شیخ ابراهیم زاکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و میهمان ویژه بخش بین‌الملل سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) ضمن قدردانی از عوامل اجرایی و برگزاری این جشنواره، درباره اهمیت خدمت به جوامع بشری اظهار کرد: امام رضا (ع) شخصیتی غریب در تاریخ هستند و در غربت نیز به شهادت رسیدند؛ اما امروز وضع فرق کرده و دیگر ایشان غریب نیستند و زمان غربتشان به پایان رسیده است.

رهبر شیعیان نیجریه، تأکید کرد: امروز می‌توانم ادعا کنم که غبار غربت از چهره امام رضا (ع) زدوده شده و بسیاری از مسلمانان نیجریه ایشان را می‌شناسند.

وی در ادامه سخنان خود به آموزش تفسیر قرآن کریم براساس تفاسیر امام رضا (ع) در نیجریه اشاره کرد و گفت: در گذشته همچون امروز، امام رضا (ع) در نیجریه شناخته شده نبود. ما در نیجریه جلسات تفسیر قرآن براساس تفاسیر امام رضا (ع) برگزار کردیم، به ویژه در ماه مبارک رمضان مراسم پخش تلویزیونی نیز داشتیم و مردم بسیار این جلسات را پسندیدند و تازه امام را شناختند.

زاکزاکی ادامه داد: تفاسیر امام رضا (ع) بسیار پرمغز و معناست و با دیگر تفاسیر متفاوت و با شرایط امروز دنیا بسیار سازگار است؛ چرا که می‌توان از آن ایده‌های تقریبی به دست آورد و بسیاری از علمای اهل سنت امروز به دنبال کتاب «عیون اخبار الرضا» در نیجریه هستند و اگر این کتاب را ما امروز در اختیار داشته باشیم آن را به زبان خود ترجمه می‌کنیم.

رهبر شیعیان نیجریه، با اشاره حمل پرجم بارگاه رضوی از ایران به این کشور در سال گذشته، گفت: این پرچم مقدس در قبه حسینیه ما نصب شد و در سه روز مراسمی که در این خصوص برگزار کردیم، هزاران نفر گردهم آمدند که این حرکت، روشنگری‌های زیادی در بین مردم ایجاد کرد.

زاکزاکی، با اذعان اینکه تمام کسانی که در نیجریه مسلمان شده اند از مستبصرین هستند که قبلاً دین دیگری داشتند، گفت: ما امسال نیز در نیجریه مراسم جشنی را خواهیم داشت و امیدوارم ما هم بتوانیم از احیاگران امر امام رضا (ع) باشیم؛ زیرا امام رضا (ع) در دعایی خواستار رحمت خدا برای کسانی است که امر اهل بیت (ع) را احیا می‌کنند.

وی در سخنان پایانی خود، اذعان کرد: طبیعت فرهنگ اهل بیت (ع) برای مردم نیجریه بسیار جذاب است و اینها با آیین تشیع به خوبی پرورش یافته‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.