محمود عباس و بیش از نیمی از اعضای کمیته اجرایی ۱۸ نفره این سازمان کناره‌گیری خود را از کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) اعلام کردند.

محمود عباس از کمیته اجرایی ساف استعفا کرد

به گزارش ایسنا،به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، به گفته یکی از مقام‌های فلسطینی، در نشست مهم سران سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) که شنبه‌شب در رام‌الله برگزار شد، علاوه بر عباس، بیش از نیمی از اعضای کمیته اجرایی ۱۸ نفره این سازمان کناره‌گیری خود را اعلام کردند.

 

هدف از این استعفا، دعوت به تشکیل جلسه اضطراری "شورای ملی فلسطین" و انتخاب کمیته اجرایی تازه اعلام شده است.

 

شورای ملی فلسطین که به عنوان پارلمان سرزمین‌های فلسطینی محسوب می‌شود، ۷۴۰ نماینده دارد و از سال ۱۹۹۶ تاکنون تشکیل جلسه نداده است.

 

غسان الشکعه یکی از اعضای مستعفی کمیته اجرایی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تایید کرده که همراه با عباس شماری دیگر از نمایندگان این هیات استعفا کرده‌اند: صائب عریقات، فاروق القدومی، محمد النشاشیبی، حنان عشراوی، محمود اسماعیل، احمد مجدلانی، ریاض الخضری و اسعد عبدالرحمن.

 

واصل ابو یوسف، دیگر عضو این کمیته، گفته است استعفای بیش از نصف اعضا باعث ایجاد "خلاء قانونی" شده و شورای ملی باید برای انتخاب کمیته تازه در یک ماه آینده تشکیل جلسه دهد.

 

عباس در سال ۱۹۹۳ که دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین بود پیمان صلح اسلو را به نمایندگی از همه فلسطینی‌ها با اسرائیل امضا کرد.

 

کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین از نمایندگان گروه‌های مختلف فلسطینی به استثنای جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و جنبش جهاد اسلامی تشکیل شده بود.

 

یحیی موسی یکی از نمایندگان جنبش حماس، استعفای عباس و ۹ عضو دیگر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش را نمایشی خنده دار و مسخره توصیف کرده است.

 

به گفته موسی، در سناریوی تازه، محمود عباس و یارانش، همه امور برای برگزاری نشست اضطراری شورای ملی فلسطینی از قبل طراحی شده تا نمایندگان حماس نتوانند حضور یابند و کمیته تازه انتخاب شود.

این در حالی است که صائب عریقات،‌ مذاکره کننده ارشد فلسطین و عضو کمیته اجرایی ساف تصریح کرد که عباس یا هیچ یک از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین از سمت خود استعفا نکرده‌اند.

 

عریقات یادآور شد که استعفاها باید به ریاست شورای ملی فلسطین تقدیم شود که این اتفاق نیفتاده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.