نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه ۴۰ هزار میلیارد ریال صرف خرید سیگار و ۱۰۰ هزار میلیارد ریال صرف درمان عوارض ناشی از سیگار می شود.

سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال صرف درمان عوارض ناشی از سیگار می شود

به گزارش قدس آنلاین عابد فتاحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح عوامل گرایش جوانان به سیگار افزود: بیشتر دختران و پسران جوان سیگاری معتقدند که سیگار برای سلامتی آنها مضر نیست و این نگرش در جوانانی که از کودکی پدر و مادر خود را سیگاری دیده اند و با این رفتار خو گرفته اند، تقویت می شود.

وی ادامه داد: بیشتر جوانان در اقشار پایین جامعه سیگار را به عنوان وسیله ای برای کسب و ارتقای جایگاه اجتماعی تلقی کرده و با همین نگرش آن را تجربه می کنند و گاهی افراد بنا به تصورهای نادرست خود از آن به عنوان آرام بخشی برای کاهش استرس و اضطراب استفاده می کنند.
این نماینده مجلس ادامه داد: آمار نشان می دهد دو سوم نوجوانان در 16 سالگی برای نخستین بار کشیدن سیگار را تجربه کرده اند و میزان استفاده از سیگار در پسران بیشتر از دختران بوده و پسران در سنین پایین تری کشیدن سیگار را شروع می کنند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم افزود: از دست دادن موها، ایجاد چین و چروک در پوست، ابتلا به آب مروارید، زخم معده، سرطان پوست، پوسیدگی دندان، بیماری های قلبی، تغییر رنگ انگشتان و سرطان رحم از جمله عوارض مصرف سیگار است.
وی انواع بیماری های ریوی و تنفسی از جمله انسداد ریه، کاهش عملکرد ریه، برونشیت مزمن و سرطان ریه را از دیگر عوارض تنفسی استعمال سیگار عنوان کرد.
فتاحی با بیان اینکه 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود، گفت: درآمد 650 میلیارد ریالی حاصل از این مصرف می تواند صرف بهداشت، درمان، پیشگیری و آموزش مردم شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: یکی از مهمترین راهکارها برای پیشگیری از اعتیاد به سیگار آموزش نوجوانان و جوانان است و دوران مدرسه بهترین زمان برنامه ریزی و آموزش برای جلوگیری از گرایش نوجوانان و جوانان به سمت سیگار محسوب می شود.
امروزه سیگار به عنوان یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر انسان ها و در عین حال تنها علت قابل پیشگیری مرگ و میر و ناتوانی در دنیا محسوب می شود و سالانه جان میلیون ها نفر بر اثر استعمال سیگار به مخاطره می افتد.
بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی 14.6 درصد از ایرانیان در فاصله سنی 15 تا 69 سال سیگار می کشند.
در ایران هر ساله حدود 50 هزار نفر در اثر استعمال سیگار جان خود را از دست می دهند.
همچنین بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از سرطان قسمت های فوقانی دستگاه تنفس(لب، دهان، حلق) و سرطان قسمت های تحتانی دستگاه تنفس (نای، ریه، برونش) در میان کشورهای خاورمیانه متعلق به ایران است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.