ایران و روسیه در چارچوب توسعه فراگیر روابط دو کشور، در مسیر گسترش همکاری های دفاعی و فنی گام بر می دارند تا به عنوان مهمترین بازیگران منطقه ای، راهبرد حفظ امنیت و ثبات منطقه و جلوگیری از مداخله خارجی را عملی کنند.

گسترش همکاری های دفاعی و فنی ایران و روسیه لازمه ثبات و امنیت منطقه ای

'ضمیر کابل اوف' نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان با تاکید بر اینکه تحویل سامانه های دفاعی اس 300 به ایران عالی ترین تصمیم ممکن است، اعلام کرد که هیات وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در سفر هفته جاری خود به مسکو در باره گسترش همکاری های فنی و دفاعی دو کشور مذاکره خواهد کرد.
اکنون ایران و روسیه با درک نیاز همگرایی برای تامین امنیت منطقه و رسیدن به راهکارهای سیاسی حل بحران های جاری در خاورمیانه که پس از اشغال عراق توسط آمریکا، پشتیبانی سازمان یافته غربی-عربی از گروههای تروریستی و تکفیری در سوریه و سرایت آن به عراق، شرایط سختی را تجربه می کند؛ تلاش می کنند.
از سوی دیگر، هنری کسینجر نظریه پرداز سیاست خارجی آمریکا به تازگی اعلام کرده که تمرکز برنامه ریزی های واشنگتن نابودی یا حداقل تضعیف روسیه است که در کنار اظهارنظرهای مقامات مختلف آمریکایی مبنی بر لزوم محدود کردن توان مسکو در عرصه بین المللی، صدای زنگ خطرها برای کرملین بلند تر شده است.
همزمان، آمریکا و اتحادیه اروپا با ادامه سیاست های ضد روسی حلقه تحریم علیه روسیه را به بهانه اوضاع داخلی اوکراین تنگ تر کردند و این واقعیت برای مسکو بیشتر نمایان شده است که کاخ سفید راهبرد ضد روسی خود را حفظ خواهد کرد.
از سوی دیگر، سال ها سیاست ضدایرانی غرب بویژه آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، تحمیل جنگ هشت ساله علیه ایران، حمایت از رژیم بعثی و همچنین اعمال تحریم های یکجانبه و غیرقانونی علیه مردم ایران، نشان می دهد که آمریکا با توجه به خودداری جمهوری اسلامی از پذیرش دیکته سیاسی واشنگتن، ادعاهای خود را علیه تهران ادامه خواهد داد. 
اکنون که دیپلماسی دولت یازدهم با رسیدن به برجام توانسته شکافی بین کشورهای اروپایی 1+5 با آمریکا باز کند، آمریکا شاهد است که صف شرکت های اروپایی مشتاق ورود به بازار ایران هر روز طولانی تر می شود و همزمان وزیر خارجه انگلیس برای بازگشایی سفارت آن کشور به تهران عزیمت می کند تا از دیگر کشورهای اروپایی عقب نیافتد.
با توجه به واقعیت های سیاست های ضدروسی و ضدایرانی واشنگتن و حتی اینکه اگر کنگره آمریکا برجام را رد کند، شرکای اروپایی واشنگتن دیگر نمی خواهند هزینه های هنگفت اجرای سیاست های کاخ سفید علیه ایران را بپردازند، مجموعه اقدامات ضدایرانی آمریکا فروخواهد ریخت و بهترین فرصت برای گسترش همکاری های ایران و روسیه در تمامی زمینه ها بویژه در عرصه های فنی و دفاعی فراهم شده است. 
ایران و روسیه با منافع راهبردی و مشترک منطقه ای بویژه در حوزه دریای خزر، آسیای میانه، افغانستان و سوریه دلایل و انگیزه های بسیار زیادی برای هماهنگ سازی سیاست های امنیت منطقه ای، دفاعی و همکاری های فنی دارند.
غرب و بویژه آمریکا براساس الگوی جنگ های صلیبی بحران های فراوانی را نزدیک مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران و نزدیک روسیه شکل داده اند تا بتوانند از این طریق فشارهای خود را اعمال کنند و امتیاز بگیرند.
مسکو و تهران با درک این واقعیت ها از مدت ها پیش دستور کار همکاری های امنیتی بویژه مبارزه با تروریسم تکفیری در منطقه از جمله سوریه را در دستور کار خود قرار داده اند که توانسته پیش بینی هماهنگ غرب و تروریست ها برای سقوط حکومت بشار اسد در کمتر از یکسال را غیرعملی کند.
از سوی دیگر همکاری کارآمد ایران و روسیه همراه کشورهای دیگر ساحلی خزر برای تامین امنیت بزرگترین دریاچه جهان بدون مداخله خارجی، می تواند الگوی خوبی برای دیگر بخش های همکاری های منطقه ای تهران و مسکو باشد.
همزمان با ادامه راهبردهای سیاسی و امنیتی ایران و روسیه در منطقه به عنوان دارندگان نفع مشترک از ثبات و آرامش، گسترش همکاری های فنی و دفاعی نیز یکی از پایه های اصلی همکاری های دو کشور است.
تعدد کشورها پیرامون ایران و روسیه با مرزهای گسترده که برخی از آنها گرفتار بحران های سیاسی، امنیتی و تروریستی هستند و همچنین چندین کشور دیگر با ثبات شکننده و مشکلات مختلف، صدای پای داعش و ...، این موضوع را ضروری تر می کند که مسکو و تهران پیش از گذشته همکاری های دفاعی، فنی و امنیتی را در دستور کار قرار دهند. 
همزمان با روابط خوب ایران و روسیه در زمینه همکاری های امنیتی و سازمان های اطلاعاتی در کنار مبارزه با قاچاق مواد مخدر، اکنون دو کشور در مسیر گسترش همکاری دفاعی و فنی با تاثیرات منطقه ای گام برمی دارند. 
در همین چارچوب هیات دفاعی ایران در سفر هفته جاری خود به روسیه افزون بر بازدید از نمایشگاه هوا فضای ماکس 2015 مسکو، در باره همکاری فنی و دفاعی با مقامات روس مذاکره خواهد کرد.
به گفته ضمیر کابل اوف مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک، اعضای هیات دفاعی ایران در مسکو برای گسترش همکاری های فنی و دفاعی دو کشور مذاکره می کنند.
کارشناسان حوزه های بسیاری را در فهرست همکاری های دفاعی و امنیتی مسکو و تهران از جمله سامانه های دفاعی، رصدهای مرزی بویژه برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و ... می گنجانند.
سرهنگ 'آناتولی تسیگانوک' کارشناس ارشد مرکز مطالعات سیاسی - نظامی روسیه در مصاحبه با ایرنا گفت: تهران و مسکو برای برقراری ثبات در مناطق مهم حائل میان دو کشور از جمله دریای خزر و منطقه استراتژیک خاورمیانه، با یکدیگر همکاری نزدیک دارند و تلاش هایشان بر نیل به این هدف، منع نفوذ بیگانگان و دخالت آنها در امور کشورهای همسایه، متمرکز شده است. 
کارشناس روس افزود: با تحویل سامانه های پدافند هوایی اس-300 به ایران، مسکو و تهران پس از توقف چند ساله می توانند همکاری های فنی-نظامی دوجانبه را از سرگیرند و در شرایط کنونی زمینه لازم برای تحویل تسلیحات دفاعی دیگر به ایران وجود دارد و احتمال می رود دو کشور در این مورد به توافق های جدیدی دست بیابند.

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.