طی یک سال همواره تمام سینماگران تلاش می‌کنند بر اساس دیدگاه خود و آنچه از سینما می‌خواهند فیلم‌های‌شان را بسازند و هر کدام از همان ابتدا سعی می‌کنند به نحوی برای رسانه‌ای کردن اثرشان کاری را در پیش گیرند اما در هر صورت چرخ سینما به همت این کارگردان‌ها می‌چرخد.

چرخ سینمای ایران با کدام کارگردان‌ها می‌چرخد؟/ از پروژه پرسروصدای حاتمی‌کیا تا فیلم کم‌خبر بهزادی
 
 
  •  

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس،در اواخر مرداد ماه سال جاری به سر می‌بریم و همچنان سینمای ایران با تمام افتخارات و حاشیه‌ها، مشکلات،قوت‌ها و ضعف‌هایش به مسیر خود ادامه می‌دهد. چرخ سینمای ایران در هر سال به همت سینماگران و مدیرانش می چرخد. این چرخش در برخی از فیلم ها به نفع سینمای ملی و اهداف نظام انقلاب اسلامی است و گاهی هم موجبات خوشحالی مخالفین را فراهم می کند، اما پر واضح است که چرخ سینمای ایران هیچ وقت از راه باز نه ایستاده و به مسیر خود ادامه داده است. امید بر این داریم که همواره تولیدات سینمای ایران به دست سکان دارانش به نفع  سینمای ملی و انقلابی‌مان بچرخد. همواره در میان آثاری که قرار است ساخته شود فیلم های برخی از کارگردان ها بیش از سایرین مورد بحث رسانه ها قرار می‌گیرد.

«بادیگارد»(ابراهیم حاتمی کیا)،«رسوایی 2» مسعود ده‌نمکی،«نیمه شب اتفاق افتاد» (تینا پاکروان)، «کار واجار» (آناهید آباد)،«وارونگی» (بهنام بهزادی)،«قشنگ و فرنگ»(وحید موسائیان)،«صله» (فرزین مهدی‌پور) و «بیست و سه روز» (مهدی گلستانه) در مرحله فیلمبرداری قرار دارند.

«بادیگارد»

یکی دیگر از آثار که همواره مورد بحث بوده و رسانه پی گیر روند ساخت آن بوده‌اند فیلم سینمایی «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا است. این فیلم سینمایی با بازی بازیگرانی چون بابک حمیدیان و مریلا زارعی در مرحله تولید است و پرویز پرستویی و حاتمی کیا تقریباّ بعد از ده سال به هم رسیده‌اند و قرار است که دوباره همکاری مشترکی داشته باشند. این فیلم سینمایی ماجرای این فیلم درباره محافظ شخصی است؛ این محافظ شخصی در بخشی از داستان از جان یکی از شخصیت‌های مهم نظام محافظت می‌کند اما در جایی و براساس حوادثی متوجه می‌شود که او بیش از آن که به فکر نظام باشد به فکر منافع شخصی است. محافظ شخصی دچار تشکیک می‌شود و همین امر باعث می‌شود که محافظت از آن فرد را کنار بگذارد. اما به دلیل خدمات و خلوصی که در وی وجود دارد او را به محافظت از فرد دیگری می‌گمارند که یکی از فعالان هسته‌ای کشور است. 

 

محمود عزیزی،فرهاد قائمیان،امیر آقایی،کامران نجف‌زاده،افسانه ناصری،سیداحسان امانی،امیر محمدی،علی گلبهاران،حامد شیخی دیگر بازیگران «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا هستند.  

«رسوایی 2»

در این میان مسعود ده‌نمکی که نزدیک به یک ماه مشغول فیلمبرداری ششمین اثر سینمایی خود با نام «رسوایی 2» است وارد هفته آخر فیلمبرداری شده است. باید منتظر نشست و دید که آیا ده‌نمکی می تواند رکورد دوبار‌ ای از خود به جای بگذارد یا نه؟! از ویژگی‌های آثار او مخاطب پسند بودن و نگاه ارزشی است که همواره در تمام کارهایش وجود داشته است.

 

در این فیلم سینمایی «حاج یوسف» با بازی اکبر عبدی پیش بینی می‌کند که شهر را به هم ‌می‌ریزد و باید منتظر ماند که چه اتفاقی در ادامه می ‌افتد.

اکبر عبدی، محمدرضا شریفی نیا، امیر نوری و سحر قریشی نیز از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«نیمه شب اتفاق افتاد»

تینا پاکروان که بعد از سالها حضور در پشت صحنه سینما دو سال قبل فیلم اولش «خانوم» را ساخته بود و به تازگی فیلم دومش را هم کلید زد.  نیمه شب… داستان عشق‌هایی نامتعارف را به تصویر می کشد؛ یک تصویرسازی کامل از آغاز شکل گیری این عشقها تا سرانجامشان که ممکن است به عزا ختم شود.

 

در این فیلم سینمایی رویا نونهالی در کنار حامد بهداد به ایفای نقش می‌پردازد و گوهر خیر اندیش، آتیلا پسیانی، ستاره اسکندری، رابعه اسکویی، سینا رازانی، کریم امینی و یسنا میرطهماسب نقش‌های دیگر این پروژه را بر عهده دارند.

«کارواجار»

آناهید آباد اولین تجربه کارگردانی خود را تجربه می کند . «کارواجار» بر اساس طرحی از آناهید آباد و نوشته امیر عربی است که داستان آن با محوریت یک زن است که به مسائل اجتماعی انسان معاصر می‌پردازد.

داستان این فیلم در مورد یک زن و زندگی آن در جامعه معاصر امروز است. «کارواجار» در ارمنستان نیز فیلمبرداری د شده است و  همچنان در مسیر تولید قرار دارد.

از نکات قابل قابل توجه این فیلم سکوت عوامل آن است که در مورد آن صحبتی نکرده‌اند به همین دلیل عکسی از این اثر سینمایی در رسانه‌ها منتشر نشده است.

«وارونگی»

علی مصفا، سحر دولتشاهی، ستاره پسیانی و ... از بازیگران این فیلم بوده و بهرام بدخشانی مدیرفیلمبردار این فیلم و افشین رضایی به عنوان برنامه ریز و دستیار کارگردان با بهزادی همکاری می‌کنند.

احتمال این که نخستین نمایش «وارونگی» بهنام بهزادی، در جشنواره فیلم فجر امسال باشد بالاست. داستان این فیلم که توسط خود بهزادی به نگارش در آمده در مورد یک خانواده است که اتفاقی زندگی آن‌ها را دستخوش تغییرات می‌کند.

این فیلم جزو آن دسته از آثاری است که در سکوت خبری کارش را پیش می برد به همین منظور تصویری از این فیلم در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است.

«صله»

فیلم برداری فیلم سینمایی «صله» به کارگردانی فرزین مهدی‌پور و تهیه کنندگی بهرام صادقی مزید آغاز شد.

فیلم سینمایی «صله» با موضوع اجتماعی و نگاهی به تحولات روحی یک موزیسین شب گذشته در تالار رودکی تهران جلوی دوربین رفت.

در این فیلم پرویز پورحسینی، ماه چهره خلیلی و مریم معترف نقش‌های اصلی را عهده دار هستند.

«صله» بر خلاف کار قبلی فیلمساز «بزرگ خیلی بزرگ» که در حوزه کودک و نوجوان ساخته شد و در جشنواره نیز شرکت داشت درباره تحولات روحی یک موزیسین است که در شرایطی نمی‌تواند برای ارکستر درست بنوازد و دچار تحولاتی در زندگی می‌شود.

«بیست و سه روز»

«بیست و سه روز» عنوان تازه‌ترین فیلم مهدی گلستانه است که اوایل مردادماه در تهران جلوی دوربین رفت و هم اکنون فیلمبرداری این فیلم سینمایی ادامه دارد.

چندی پی برخی از شبکه های چینی که در ایران مشغول به تهیه خبر از سینمای ایران بودند نیز به سراغ این گروه فیلمبرداری رفتند تا از روند کار آن ها اطلاع پیدا کنند.

محمدرضا فروتن، هانیه توسلی، شقایق فراهانی، محسن کیایی، مریم بوبانی، خاطره اسدی و نیکی مظفری در «بیست و سه روز» ‌به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین یونا تدین، نیوشا جهانی، نیوشا گودرزی، ‌ حسام رحیمی منش، نرگس و نیلوفر یزدان پرست نیز به عنوان بازیگران خردسال در این فیلم نقش آفرینی می‌کنند.

در خلاصه داستان «بیست و سه روز» به قلم احسان بیگلری با همکاری پریسا هاشم پور آمده است: «خسرو که 23 روز را بر پهنه دریا و به دور از خانواده، گذرانده با دنیایی از ابهامات فکری که تمام مدت مثل خوره، ذهنش را اشغال کرده بود، وارد خانه‌اش در تهران می‌شود. پس از ورود خسرو به خانه، تمامی ذهنیت‌هایش عینیت می‌یابند. او قادر به مقابله با مسائل پیش آمده نیست، اما...»

«قشنگ و فرنگ»

فیلمی با موضوع سهراب سپهری است به کارگردانی وحید موسائیان اما در این فیلم یک کارگردان دیگر نقش این نقاش و شاعر را بر عهده گرفته است. گروه تولید این فیلم فاز دوم فیلمبرداری «قشنگ و فرنگ» را در جزیره کیش آغاز کردند.

رضا کیانیان، افشین هاشمی، رعنا آزادی ور، منظر لشگری، امید روحانی، حسین محب اهری، نورالدین جوادیان، سحر آربین، با هنرمندی هانیه توسلی، بیتا فرهی و با حضور احترام برومند از بازیگران «قشنگ و فرنگ» هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: خانه ای قشنگ دارد و فرنگ. رویا دارد و واقعیت و عشقی که خانه را سرپا نگه می دارد.

** 12 فیلم نیز در مرحله صداگذاری هستند که برخی از آنها عبارتند از:

فیلم‏های من یک ایرانیم (محمد اهنج)، پرسه درشهر لاجوردی (اشک زاینده رود) (محمدعلی نجفی)، پول ک (مهران ملکوتی)، پینیکیو عامو سردارورئیسعلی (سیدرضاصافی)، پل خواب (اکتای براهنی)، شن  جن  ین (اژدها وارد می شود) (مانی حقیقی)، به دنیا آمدن (محسن عبدالوهاب) سایه (مسعود نوابی)، جنجال در عروسی (سیدرضا خطیبی سرابی)، غیرمجاز (حسن یکتا پناه)، دریاموج کاکا (علی سراهنگ) و فقط به خاطر تو (بیژن شیرمرز) در مرحله صداگذاری هستند.

«شن، جن، ین»

«شن، جن، ین» یکی از این فیلم ها است. این فیلم سینمایی به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی مانی حقیقی و مدیریت فیلمبرداری هومن بهمنش دوم بهمن در جزیره قشم کلید خورد. بازیگران این فیلم امیر جدیدی،همایون غنی زاده و احسان گودرزی هستند و لوکیشن اصلی فیلم در جزیره قشم است. مانی حقیقی کارگردان فیلم‌های کنعان، آبادان، کارگران مشغول کارند و پذیرایی ساده است.

 

**در مرحله تدوین نیز فیلم های خشکسالی و دروغ (پدرام علیزاده)، عادت نمی کنیم (ابراهیم ابراهیمیان)، من (سهیل بیرقی)، پری دریایی (مسعودآقابابائیان)، نفس (نرگس آبیار)، یتیم خانه ایران (ابوالقاسم طالبی»، لانتوری (رضادرمیشیان) و عشق سالهای کوچ (کامران قدکچیان) و نسیم (پرویز شهبازی) قرار دارند که به برخی از آن ها اشاره شده است:

«نسیم»

فیلم سینمایی «نسیم» به کارگردانی پرویز شهبازی در مرحله پس تولید به سر می بردم طبق آخرین اخبار کارگردان فیلم برای ساخت موسیقی فیلم به لهستان رفته است و شهبازی با استفاده از آزاده نامداری و برخی مسائل پی آمده پیرامون نوع حضور وی اولین حاشیه های فیلمش را تجربه کرد.

«نسیم» داستان دختر و پسری است که در تهران گردی‌های خود با مردی برخورد می‌کنند که مشکلی دارد. آن‌ها سعی می‌کنند راه حلی برای این مشکل پیدا کنند.

 

بازیگران این فیلم سینمایی آزاده نامداری، آذرخش فراهانی، ساغر قناعت و ساعد سهیلی هستند. پگاه آهنگرانی، بهرنگ علوی و نازنین بیاتی نیز در در بخش هایی از این فیلم سینمایی در نقش خود حضور دارند.

«یتیم خانه ایران»

ابوالقاسم طالبی کارگردان یتیم خانه ایران که کارش به پایان رسیده و در مرحله پس تولید نیز به سر می‌برد در آخرین اخبار اعلام کرده بود که اگر داوران جشنواره فجر موافقت کنند فیلمش را در بخش خارج از مسابقه به احترام این دهه پخش خواهد کرد. آن هم یک نمایش برای اصحاب رسانه.

 

 

«عادت نمی کنیم»

در فیلم سینمایی «عادت نمی کنیم» هدیه تهرانی نقش سیما را روبروی محمدرضا فروتن در نقش احمدرضا بازی می کند، بدین ترتیب این دو بازیگر بعد از گذشت 16 سال از زمان ساخت فیلم سینمایی قرمز، در «عادت نمی کنیم» روبروی هم قرار گرفتند تا بار  دیگر موفقیت شان را به عنوان زوج برتر سینمایی در این فیلم تکرار کنند. کارگردانی این فیلم ابراهیم ابراهیمیان و تهیه کنندگی آن را جعفری بر عهده دارد.

 

این فیلم سینمایی یک درام اجتماعی است و به لحاظ پر پرسوناژ بودن و انتخاب بازیگران یکی از متفاوت‌ترین تولیدات سینمایی سال ٩٤ خواهد بود.

«نفس»

فیلمنامه «نفس» با اقتباس از یکی از رمان‌هایی نرگس آبیار نوشته شده است. :«نفس» روایتی از زندگی چهار کودک با نام‌های «بهار»، «نادر»، «کمال» و «مریم» است که همراه پدرشان «غفور»(با بازی مهران احمدی) و مادربزرگ با بازی پانته‌آ پناهی‌ها در دهه50 خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.  

 

مهران احمدی، پانته‌آ پناهی ها،گلاره عباسی، سیامک صفری،  شبنم مقدمی، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو،سیده ساره نورموسوی، علی خانبابایی و جمشید هاشم پور ایفاگر نقش‌های فیلم سینمایی «نفس» هستند.

**پروژه‌ه‏ای که در مرحله پیش از تولید هستند،  اسامی این پروژه ها  عبارتست از: قالیچه پرنده (حمیدرضا حافظی)، عروس تهرانی (داود موثقی)، دوشنبه دوست داشتنی (رامتین لوافی)، چه کسی ماه را گاز زد (احمد رفیع زاده)، شرتی شپرتی (نادره ترکمان)، میلاد (مسعود اطیابی)، زنبورهای بی کندو (آرش معیریان)، چشمه (فرهاد مهرانفر)، آبجی (مرجان اشرفی زاه)، همنام (کیوان علیمحمدی و امید بنکدار)، دو لکه ابر (مهرشاد کارخانی، ماحی (داود خیام)، مسافران صبح (ثارالله) (مجتبی فرآورده)، تقصیر من نیست (اسماعیل میهن دوست)، مسافر کوچولو (شاهپور شهبازی)، دختر (رضا میرکریمی)، دیو باید بمیرد (کاوه صباغ زاده)، رستگاری جهان (کمال تبریزی)، آشوب (کاظم راست گفتار)، همکلاسی من (فرزاد اژدری)، تمرینی برای یک اجرا (محمدعلی سجادی»، خمسه خمسه «بهروز افخمی»

 

«خمسه خمسه»

در بین فیلم‌هایی که در مرحله پیش تولید قرار دارند می‌توان به «خمسه خمسه» اشاره کرد. این فیلم سینمایی قرار است به کارگردانی «بهروز افخمی» و سید جمال ساداتیان تهیه کنندگی آن را نیز بر عهده دارد این فیلم سینمایی که دو پیش تولید را نیز باید از سر بگذارند.

**فیلم‌های دلتا ایکس «علیرضا امینی»، پرونده ای برای سارا «نادر مقدس»، امتحان نهایی «عادل یراقی»، یک شهروند کاملا معمولی«مجید برزگر»، سینما نیمکت «محمد رحمانیان»، لاله های واژگون «احمد عبداللهیان»، پارادیس «علی عطشانی»، سایه های موازی«اصغر نعیمی»، سلام پدر بزرگ «مجید قاری زاده»، دویدن باشب «محسن ربیعی»، متولد 65 « مجید توکلی»، گیتا «مسعود مددی»، سه ببیگانه در سرزمین ناشناخته «ماموریت تهران»، «مهدی مظلومی»، دو عروس «داود موثقی»، من سالوادور نیستم »«منوچهر هادی»، خون به پا میشود «حماسه عظیمی پارسا» و دلبری «جلال اشکذری» آماده نمایش شده اند که برخی از فیلم ها به شرح ذیل آمده‌اند:

ماجرای فیلم سینمایی «خمسه خمسه» به محاصره اهواز در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی می‌پردازد یکی از کاراکترهای اصلی آن شهید باقری و بسیجیان آن زمان هستند که در این فیلم نقش پررنگی خواهند داشت. همچنین باید اشاره کنم که این فیلمنامه بر اساس قصه‌ای واقعی پرداخته شده است.

«دلتا ایکس»

در این فیلم سیامک صفری، بیتا بیگی، زهیر یاری، مرتضی کاشی، افسانه پاکرو، شراره رنجبر، سیاوش جعفری و کتایون اصلانی به ایفای نقش پرداخته‌ اند. «دلتا ایکس» ماجرای دو خانواده است که به شمال کشور سفر می ‌کنند و با ورود غیر منتظره یک خانواده دیگر به جمع، درگیر اتفاقاتی می ‌شوند.

«من سالوادور نیستم»

در فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم» رضا عطاران به عنوان بازیگر حضور دارد و در کنار آن ریوالدو فوتبالیست برزیلی، ژیلا صادقی، یکتا ناصری و مهدی محرابی به ایفای نقش می پردازند. پیش از این نام این فیلم سینمایی «رویای مارسل» بود که بعد از آن به «من سالوادور نیستم» تغییر نام داد.

فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم» داستان یک ایرانی در برزیل است که کارش ذبح اسلامی برای رستوران‌ها است. او توسط دختری برزیلی با شخصی به نام سالوادور اشتباه گرفته می شود و این آغاز ماجراست.

«پارادایس»

«پارادایس» زمستان سال گذشته در آلمان، اسپانیا و ایران جلوی دوربین رفت. تدوین فیلم هفته گذشته به اتمام رسید و همزمان با صداگذاری، پوریا حیدری موسیقی متن فیلم را ساخت. در خلاصه داستان «پارادایس» آمده است: 2 طلبه جوان می‌خواهند برای شرکت در سمیناری دانشگاهی پیرامون ادیان به آلمان بروند. رییس حوزه علمیه آنها که حاج‌ آقا فراستی نام دارد، راه سفر را بر آن‌ها سد می ‌کند. طلبه‌ های جوان با اغفال حاج ‌آقا فراستی، ویزایی هم برای او می ‌گیرند و وی را با خود به آلمان می ‌برند و...

عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان علی عطشانی و بازیگران آن مهران رجبی، جواد عزتی، محمد علی نجفیان، سامان صفاری، بیتا عطشانی، الیویا بورکارت، ماتیاس متس، کلاتسیدا روبرت، کاترین فلوس، جانشین تهیه کننده: رضا یارخلج نام برد.

امید بر این است که این فیلم‌سازان بتوانند مخاطب را بیش از گذشته با سینما آشنا کنند و تاثیر مثبتی بر فرهنگ ما بگذارند. رسانه جایی برای تبلیغ است. تبلیغ فرهنگ، آداب و رسوم ملتی که سایرین به آن چشم دوخته اند. بی اغراق باید گفت به دلیل تبلیغات غلط و دروغ پردازی های شبکه های بیگانه ذهنیت اشتباهی نسبت به وضعیت مردم و کشور وجود دارد تا آنجا که مردم بسیاری از کشور ها گمان می‌کنند که در سرزمین ما ابتدایی‌ترین امکانات نیز وجود ندارد. حال در این شرایط این کارگردان ها باید کمی بیشتر در هنگام ساخت تامل کنند تا ببینند به عنوان فردی که سکان دار سینمای ایران است چه پیامی را با اثرش به جهان مخابره می‌کند!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.