قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: من اعتقاد دارم هر آنچه تا کنون به آن دست یافته و موفقیت هایی که کسب کرده ام، به برکت ارتباط و انس و الفت مادرم با امام رضا (ع) و نمازها، اشک ها و توسلات ایشان در حرم رضوی است.

امام رضا (ع) صدایم را جهانی کرد/هر چه دارم از برکت انس مادرم با ثامن الحجج (ع) است

به گزارش قدس آنلاین، وجود بارگاه نورانی و مطهر امام رضا (ع) در مشهد مقدس از دیرباز تا کنون نه تنها در خراسان بلکه در سراسر ایران، کانون تحولات بوده و است و زمینه وقایع حساس تاریخی دینی را فراهم کرده است؛ از این رو و به مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد ثامن الحجج (ع) با جواد فروغی، قاری و مبلغ بین المللی و مدرس دانشگاه درباره تاثیر حضور امام رضا (ع) و بارگاه ایشان بر رشد و توسعه فعالیت های قرآنی به ویژه در مشهد امام رئوف (ع) به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن از نظرتان می گذرد:

 

با توجه به اینکه خراسان رضوی و مشهد مقدس از نظر فعالیت های قرآنی و تربیت چهره های ممتاز و برجسته در این عرصه بسیار موفق عمل کرده است، چقدر وجود نورانی امام رضا (ع) و بارگاه ملکوتی ایشان را در این موفقیت و درخشش اثرگذار می دانید؟ لطفا درباره تجربه شخصی خودتان هم توضیح دهید.

یک درصد هم جای شک نیست که وجود بارگاه مطهر و نورانی امام رضا (ع) در رشد و پیشرفت مردمان خراسان در عرصه های مختلف به ویژه ساحت مقدس و نورانی قرآن، نقشی بی بدیل داشته است؛ چراکه مشهد از نظر موقعیت جغرافیایی شهری است که اگر کسی می خواست در آن رشد و پیشرفت کند برایش سخت و دشوار می بود اما وجود امام رضا (ع) باعث شده علی رغم این موقعیت جغرافیایی، افراد به راحتی در آن پیشرفت کنند، از جمله خود من که در این شهر فعالیت و حضور در جلسات قرآنی را آغاز کردم اما کاست ها و نرم افزارهای تلاوتم در آمریکا و کانادا هم شنیده می شود و اخیرا هم در سفرهایی که داشتم، متوجه شدم در برخی کشورها به لطف قرآن، هنوز نوارها و سی دی تلاوت هایی که در مشهد اجرا کرده ام با استقبال مخاطبان همراه است و همه اینها نیست مگر به برکت وجود مقدس و عنایت امام رضا (ع).

بنابراین، شکی نیست هر کسی که در زمینه ای در شهر مقدس مشهد توانسته رشد کند به دلیل عنایت امام رضا (ع) بوده است و همگان بدون استثناء و غلو به این لطف و عنایت معترف هستند که به اندازه سر سوزنی راه به پیش نبرده اند مگر با عنایت خاصه حضرت ثامن الحجج (ع) و این اظهر من الشمس است.

باید توجه داشت که خداوند خود را نور معرفی می کند که هر جا پرتویی از آن باشد سراسر نور و روشنایی می شود؛ درباره حضرت ثامن الحجج (ع) نیز همین گونه است و وجود مقدس و نورانی ایشان مشهد را یکپارچه نور کرده است.

درباره تجربه شخصی خودم هم باید بگویم اگر وجود حضرت رضا (ع) نبودند شاید نهایتا تا دو سه مورد از شهرهای اطراف بیشتر صدای من را نمی شنیدند اما به برکت وجود مقدس امام رئوف (ع) در این شهر و به نورانیت ایشان، به من نظر شد و دیده شدم و امروز دامنه برنامه های تبلیغ ام جهانی شده است.

 

آیا این عنایت خاص حضرت رضا (ع) و درخشش چهره های قرآنی فقط به مشهد منحصر است یا دامنه این برکات را دارای گستردگی در کل ایران اسلامی می دانید؟

اگرچه عنایت و لطف خاص حضرت رضا (ع) در مشهد اثر داشته اما نه اینکه در دیگر شهرها نباشد، اعتقاد من این است که وجود مقدس ایشان به همه ایران برکت داده است، برای همین به برکت ایشان و نیز نظام اسلامی و امام راحل و رهبری معظم انقلاب، شهدا و جانبازان و آزادگان، کشور ما قرآنی است و در هر شهر و روستا حتی دورافتاده ترین آنها، نام و ذکر قرآن بلند است.

البته در مشهد به دلیل نزدیکی به بارگاه نورانی ثامن الحجج (ع) شرایط مهیاتر است مثل اینکه افراد نزدیک به سرچشمه، بیشتر گوارایی آب را می چشند تا کسانی که با بطری و دورتر از آن آب هستند.

به عبارت دیگر، شهر مقدس مشهد به دلیل نزدیکی و همجواری با امام رضا (ع) برکت ویژه یافته است، اما اینها در لفظ است و چه بسا کسی که کیلومترها از امام رضا (ع) فاصله دارد اما دلبستگی و ارتباط و تاثیرپذیری بیشتری از کسی که در نزدیک و همجوار امام (ع) است، با ایشان دارد و صدایش توسط امام رضا (ع) شنیده می شود؛ یعنی همجواریِ فیزیکی با امام رضا (ع)، ضامن بهره مندی از نورانیت و برکات امام رئوف (ع) نیست بلکه به تعبیر قرآن ممکن است گناهان و گیر کردن در روزمرگی ها، بین ما و امام رضا (ع) پرده بکشد.

 

یعنی بُعد مسافت و دوری از امام رضا (ع) برای بهره مندی از برکات ایشان مانعی ایجاد نمی کند؟

خیر؛ در سفرهایی که برای تبلیغ به کشورهای مختلف دارم، مردم را عاشق امام رضا (ع) می یابم به گونه ای که وقتی نام امام (ع) برده می شود چنان اشکی می ریزند که شاید منِ مشهدی اینطور نباشم!

از این رو، ارتباط و اتصال به حضرت ثامن الحجج (ع) به همجواری فیزیکی نیست. اما نمی توان تاثیر حرم مطهر ایشان و نورانیت وجودیشان را در روند سریع و هموارِ پیشرفت در مشهد مقدس نادیده گرفت. به عنوان مثال وجود مسجد کرامت در مشهد مقدس که رهبر معظم انقلاب در آن تفسیر قرآن می گفتند و شروع کار قرائت من هم از این مسجد بود، امروز قطبی علمی است و خود من با عشق وارد این مسجد می شدم به ویژه زمانی که تصور می کردم رهبر من در این مسجد تفسیر قرآن گفته است.

 

در زندگی کاری و حرفه ای خود به ویژه حوزه تبلیغ چقدر به سیره امام رضا (ع) تاسی دارید؟

به لطف حضرت رضا (ع) در مقطع دکتری رشته علوم قرآن و حدیث در شهر مقدس قم مشغول تحصیل هستم و از آنجایی که همسو با تاکید رهبر معظم انقلاب قرائت صرف را کافی نمی دانستم و در پی تدبر و تفکر در کلام وحی بودم، به تحصیل تفسیر و علوم قرآن پرداختم.

همچنین، به دو زبان انگلیسی و عربی مسلط هستم و برای بیان تفسیر قرآن از آن استفاده می کنم و در این راه به آقا امام رضا (ع) تاسی کردم چراکه ایشان برای بیان حقایق دین با مردم به زبان های روز دنیا سخن می گفتند؛ البته علم الهی در اختیار اهل بیت (ع) است و اینگونه نیست که برای یادگیری کلاس گذرانده باشند، اما من به عشق امام رضا (ع) زبان خارجی یاد گرفتم.

باید توجه داشت، عشق و ارادت به امام رضا (ع) صرفا زیارت نیست بلکه اخلاق ما باید اخلاق رضوی باشد چون حضرت (ع) الگو هستند.

وقتی امام رضا (ع) با زبان های مختلف سخن می گفتند و مردم را به سمت دین دعوت می کردند پس مبلغ وظیفه دارد برای کار تبلیغی زحمت بکشد و به زبان های مختلف مسلط باشد تا پیام دین، قرآن و ائمه (ع) را به همه مردم منتقل کند. از این رو، کسی که عاشق امام رضا (ع) است باید تلاش کند که رفتار و سکناتش شبیه حضرت رضا (ع) شود.

یادگیری زبان های خارجی یکی از کارهایی است که من با الگوگیری از امام رضا (ع) انجام دادم و به عنوان خادم حقیقی سعی دارم تا با این زبان ها، پیام دین را منتقل کنم که به لطف الهی و عنایت ثامن الحجج (ع) در این مسیر پیش رفته ام.

 

چقدر موفقیت های خود را حاصل توسلات به امام رضا (ع) و رابطه معنوی عاطفی با ایشان می دانید؟

من اعتقاد دارم که به برکت دعای خیر بسیاری از افراد موثر در زندگیم به ویژه مادرم که ساعت های بسیاری از عمرشان را با بهترین حال در حرم امام رضا (ع) سپری می کنند، موفقیت هایی نصیبم شده است و آرزو دارم حداقل یک بار حس و حالی نظیر آنچه مادرم در حرم مطهر رضوی تجربه می کند را درک و لمس کنم.

چراکه من اعتقاد دارم هر آنچه تا کنون به آن دست یافته ام به برکت ارتباط و انس و الفت مادرم با امام رضا (ع) و نمازها و اشک ها و توسلات ایشان در حرم رضوی است.

 

با توجه به تجربه حضرتعالی در حوزه تبلیغ بین المللی، حس و حال و ارتباط عاطفی مردم کشورهای مختلف با امام رضا (ع) چگونه است و این ارتباط معنوی چقدر در پیشبرد اهداف تبلیغی، شما را کمک می کند؟

اگر عنایت حضرت ثامن الحجج (ع) نباشد بدون غلو نمی توان کاری کرد، اینکه زائر از هر جای دنیا وارد حرم می شود و خواسته ای دارد و ایشان آسان و با رضایت، عنایت می کنند، اثرگذار است جالب آنکه این بخشش بدون چشمداشت است و شامل حال همگان می شود، چه به سمت ایشان بروند چه نروند! همچون خداوند که رحمانیت و رحیمیتش برای همه بندگان و بی کم و کاست است.

یعنی همین که فردی این حس در او ایجاد و وارد حرم رضوی شود، روزی و نعمت و خواسته اش به برکت امام رضا (ع) از سوی خدا نازل می شود. علاوه بر این، جو حرم قلب ها را تسخیر می کند تا جایی که وقتی به کشوری برای تبلیغ رفته و وارد خانه ای می شوم بعضا با رایانه هایی مواجه می شوم که مستقیم رو به حرم رضوی دارند.

بنابراین، انس و الفت مردم در سراسر جهان با ثامن الحجج (ع) بسیار عجیب است که در مقابل وظیفه و رسالت ما را نیز به عنوان مبلغ سنگین تر می کند، پس باید تلاش کنیم به وسیله سلاح علم، حقانیت ائمه علیهم السلام را بیان کنیم. از این رو، نیاز است که زندگی نامه ایشان را بخوانیم و بشناسیم و حقایق زندگیشان را درک و برای مردم بیان کنیم،
چراکه بسیاری از مردم دنیا تشنه شناخت معارف و شخصیت امام رضا (ع) هستند که این به زحمت و همت مبلغان نیاز دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.