۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 304758

عضو اتاق بازرگانی ارومیه تامین امنیت را مهمترین مولفه برای جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور دانست.

بخش خصوصی به امید تغییر نباشد

علی دیلمقانیان در گفت‌وگو با ایلنا مهمترین شرط حضور سرمایه‌گذاران خارجی را در کشور اطمینان آنان از امنیت و ثبات بازار دانست و گفت: این وظیفه حاکمیت است که شرایطی ایجاد کند که سرمایه گذار خارجی از این بابت اطمینان خاطر کسب کند زیرا شریک داخلی و یا فعال اقتصادی داخل کشور نمی تواند این شرایط را ایجاد کند.

وی افزود: متاسفانه تا به امروز این شرایط در کشور ما فراهم نشده است و به همین علت سرمایه‌گذار خارجی تمایلی برای حضور در ایران ندارد.

عضو اتاق بازرگانی ارومیه با اشاره به صحبت‌های چند وقت اخیر مسولان در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: اگر این آقایان به راستی به‌دنبال حضور سرمایه‌گذار خارجی هستند علاوه بر تامین امنیت می‌بایست قوانینی که مانع سرمایه‌گذاری است را حذف کنند، به طور مثال ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه یکی از همین قوانین است که مانع سرمایه گذاری خارجی در کشور شده است.

وی افزود: شرایط در کشور ما به‌گونه‌ای است که سرمایه‌گذران خارجی فقط به سمت نفت و پتروشیمی می‌روند و سهم بخش خصوصی نزدیک به صفر است زیرا بخش خصوصی و صنعت ما هیچ جذابیتی برای خارجی‌ها ندارد، به‌طور مثال صنعت خودرو سازی کاملا انحصاری شده است و در بحث تامین قطعات نیز نوع دیگری از انحصار حاکم شده است.

دیلمقانیان افزود: در بخش معدن نیز اگر بخواهیم خودمان استخراج کنیم مجبور به خام فروشی هستیم و هیچگونه برنامه‌ای برای تبدیل این ثروت به کالای تبدیلی نداریم. به‌طور کلی بخش خصوصی و صنایع ما نباید انتظار اتفاق خاصی باشد و خود را با این مسئله که تحریم ها لغو شده و سرمایه‌گذار خارجی امروز فردا ورود می‌کند خود را گول بزنند فعلا آن چیزی که بر شرایط اقتصاد کشور حاکم وجو دارد نشان از ثابت ماندن شرایط بخش خصوصی تا چند سال آینده دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.