دلار آمریکا روز سه شنبه در برابر ین ژاپن افزایش یافت و سقوط روز گذشته که طی آن به کمترین سطح در هفت ماه گذشته رسیده بود را متوقف کرد اما دورنمای رشد اقتصاد جهانی به دلیل نگرانی‌ها نسبت به آشفتگی بازارهای مالی چین همچنان تیره ماند

دلار نفس تازه کرد

به گزارش ایسنا، معامله گران اظهار کردند افزایش شاخص بازارهای بورس آمریکا و بهبود کوتاه مدت در بازار بورس ژاپن در ابتدای روز جاری به افزایش خرید دلار در برابر ین کمک کرد.

 

بر اساس گزارش رویترز، گفته می‌شود ژاپنی‌ها به خرید دلار روی آورده اند.

 

ارزش ارز آمریکا طی دو روز گذشته در پی آشفتگی بازارهای مالی جهانی که انتظارات برای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در سپتامبر را تحت الشعاع قرار داد، چهار درصد تنزل کرده است.

 

دلار پس از کاهش 2.9 درصدی که روز دوشنبه در برابر ین ژاپن داشت و بزرگترین کاهش یک روزه در پنج سال گذشته بود، روز جاری 0.8 درصد افزایش یافت و به 119.30 ین رسید.

 

اگرچه دلار در مقایسه با نرخ مبادله 116.15 ین روز دوشنبه افزایش یافته اما نسبت به رکورد اواسط ژانویه که حدود 123 تا 124 ین بود، در برابر ارز ژاپن همچنان در سطح پایین‌تری قرار دارد.

 

به گفته ماساشی موراتا، استراتژیست ارز در موسسه برادران براون هاریمان توکیو، ادامه خرید دلار از سوی سرمایه‌گذاران به دورنمای اقتصاد آمریکا بستگی دارد. تشدید نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی تحولات اخیر را بدنبال داشته است.

 

شاخص بازار بورس شانگهای پس از کاهش بیش از هشت درصدی در روز دوشنبه، روز جاری 6.1 درصد افت کرد.

 

علاوه بر کمتر شدن انتظارات برای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در سپتامبر، عامل دیگری که دلار را تحت فشار قرار داده، اقبال سرمایه گذاران به یورو و ین بوده است.

 

در شرایط استرس مالی سرمایه گذاران با صرفنظر کردن از معاملاتی که دربردارنده ریسک بالاتری هستند، به خرید ین و یورو روی می‌آورند.

 

یورو با 0.6 درصد کاهش، به 1.1552 دلار رسید. ارز واحد اروپایی روز دوشنبه به 1.1715 دلار صعود کرده بود که بالاترین رقم در هفت ماه گذشته بود.

 

با این همه تحلیلگران بر این باورند که بعید است سیاستگذاران ژاپن و منطقه یورو اجازه دهند ارزش این ارزها افزایش چشمگیری پیدا کند زیرا مانع تلاش‌های آنها برای تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی می‌شود.

 

تارو آسو، وزیر دارایی ژاپن روز سه شنبه به فعالان بازار درباره بالا بردن بیش از اندازه ارزش ین هشدار داد و اظهار کرد که افزایش شب گذشته ین در برابر دلار برای اقتصاد این کشور مطلوب نیست.

 

دلار در برابر سبدی از شش ارز بزرگ در 93.701 واحد قرار گرفت که بالاتر از 92.621 واحد در روز دوشنبه بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.