منابع خبری از پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در منطقه جیزان در جنوب عربستان در سایه شکست مذاکرات یمن در شهر مسقط پایتخت عمان خبر دادند.

پیشروی انصارالله در جیزان در سایه شکست مذاکرات مسقط

به گزارش  تسنیم، روزنامه الاخبار در گزارش خود درباره تازه ترین تحولات امنیتی و سیاسی یمن نوشت: درحالی که نگاه‌ها به عمق خاک عربستان دوخته شده است که شاهد حملات بی سابقه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در راستای اجرایی کردن "گزینه های راهبردی" جنبش انصار الله است، به نظر می‌رسد که فقط زمان اعلام شکست مذاکرات در مسقط و بازگشت هیئت اعزامی یمن به این مذاکرات باقی مانده باشد.

یک منبع نزدیک در هیئت اعزامی صنعا در مسقط به روزنامه الاخبار گفت: نکات هشت گانه‌ای را که اسماعیل ولد الشیخ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن با خود از ریاض به همراه داشت، در دستور العمل سازمان ملل قرار نگرفت. این در حالی بود که این سازمان نکات 10 گانه هیئت اعزامی صنعا (هیئت مذاکراتی متشکل از نمایندگان جنبش انصارالله و حزب کنکره خلق یمن) را در دستورالعمل خود قرار داده بود.

ولد الشیخ دیروز در بایکوت و دور از چشم رسانه ها برای آخرین بار با هیئت اعزامی صنعا ملاقات کرد.

این منبع گفت: اسماعیل ولد الشیخ نکات (هشت گانه) ریاض را در دستور کار قرار نداده است، بلکه فقط ضمانت کرد که آن‌ها را منتقل کند.

وی افزود: طرف‌های بین المللی این نکات هشت گانه را منفی و گامی به عقب در مذاکرات جاری در مقایسه به نکات 10 گانه پیشنهادی می دانند که پیشتر هیئت اعزامی صنعا ارایه کرده بود.

این منبع گفت: موضع اسماعیل ولد‌الشیخ مثبت است و تمایل زیادی دارد که به راه حل دست یافته شود اما ناتوان از تاثیرگذاری بر مسیر مذاکرات و افشا کردن طرفی است که در رسیدن به راه حل مانع تراشی می کند.

این در حالی است که پیشروی ارتش و نیروهای انصار الله به داخل خاک عربستان ادامه دارد.

شبکه تلویزیونی المسیره دیروز صحنه‌های عملیات در عمق خاک سعودی را نشان داد. این تصاویر ورودی‌های شهر الخوبه عربستان و نواحی آن را به تصویر کشید.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن کنترل کامل خود بر مجتمع "قوی" عربستان در شهر الخوبه و تپه‌های مجاور آن را به همراه کنترل کامل بر موضع نظامی "غرف الشیخ" سعودی در منطقه جیزان و انهدام دو خودروی نظامی در این موضع را اعلام کردند.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنین مواضع نظامی الفریضه، دار النفر، ملحمه و مشعل را در منطقه جیزان به کنترل خود درآوردند.

این درحالی است که ارتش سعودی در چند حمله شکست خورده تلاش کرد تا این مواضع را بازپس بگیرد.

واحد اطلاع رسانی جنگ یمن از تداوم کنترل تا این لحظه بر همه مواضعی خبر داد که دو روز قبل از آن به کنترل ارتش و کمیته های مردمی در آمده بود.

نیروهای یمنی روز دوشنبه همچنین موضع نظامی الردیف سعودی در منطقه جیزان را با توپخانه و راکت هدف قرار دادند که به فرار نیروهای سعودی با خودروهای آنها انجامید.

آن‌ها یک تانک سعودی را نیز در موضع نظامی غرف الشیخ در جیزان منهدم کردند.

در همین حال، وزارت کشور سعودی به کشته شدن یک نظامی و زخمی شدن سه نظامی دیگر سعودی در جریان شلیک گلوله‌های توپ و خمپاره و راکت از داخل خاک یمن به یکی از مراکز مرزی خود در منطقه الحرث در جیزان خبر داد.

در جبهه داخلی نیز، ارتش و نیروهای کمیته‌های مردمی توانستند تلاش گروه‌های مسلح برای حمله به منطقه مکراس در استان ابین را که با حمایت خودروهای نظامی اماراتی و پشتیبانی هوایی سعودی صورت گرفت، خنثی کنند.

یک منبع در واحد اطلاع رسانی جنگ یمن از کشته شدن و اسیر شدن دهها فرد مسلح و انهدام هشت خودروی نظامی اماراتی خبر داد.

این تعداد افزون بر ده‌ها خودروی دیگری است که عناصر ارتش و کمیته های مردمی پیشتر توانستند آن را در همین محل منهدم کنند.

این در حالی است که عناصر القاعده ساختمان امنیت سیاسی در شهر المکلا در استان حضر موت یمن را منفجر کردند.

در حالی که عناصر گروه تروریستی القاعده محله التواهی در غرب شهر عدن را به کنترل درآورده و مراکز ایست و بازرسی در آن ایجاد کرده اند، «علی ناصر لخشع» معاون وزیر کشور دولت مستعفی و مورد حمایت عربستان کنترل القاعده بر این محله را تکذیب کرد و از "وجود عناصر مسلحی که مدعی وابستگی به القاعده هستند و با انگیزه‌های سیاسی برای تلاش جهت برهم زدن شرایط و مشکل تراشی بعد از آزادسازی شهر عدن اقدامی کنند"، سخن گفت.

این در حالی است که شهر صنعا شاهد تظاهرات گسترده بی سابقه ای و صدور بیانیه برای اعلام حمایت مجدد از ارتش و کمیته های مردمی و مخالفت با تجاوزگری و استقرار القاعده در جنوب یمن با حمایت عربستان و امارات و زیر پوشش بین‌المللی بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.