وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دولت یازدهم تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای کاهش هزینه های درمانی مردم و ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هم برای گسترش خدمات بهداشتی در کشور هزینه کرده است.

۲۶۰۰ میلیارد تومان برای کاهش هزینه های درمانی مردم هزینه شد

به گزارش ایرنا، سید حسن هاشمی روز چهارشنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی به ارایه گزارش عملکرد خود پرداخت و افزود: شاید این آخرین گزارشی است که در صحن علنی به مجلس نهم ارایه می کنم؛ اقدمات زیادی در این دولت در حوزه سلامت انجام شده است که مهم ترین آن کاهش هزینه های درمانی مردم در بیمارستان ها بود که فقط 2 هزار و 600 میلیارد تومان در این بخش هزینه شد.
وی ادامه داد: طی دو سال گذشته به رغم انتقادهای ناجوانمردانه ای که به وزارت بهداشت شد و گفتند به حوزه بهداشت توجه نشده است، بیش از 2 هزار و 200 میلیارد تومان برای بهسازی و نوسازی شبکه بهداشتی کشور به ویژه در روستاها و مناطق محروم هزینه شد؛ در حالی که بیش از 50 درصد اعتبارات بهداشتی را در آخرین ماه سال 93 به وزارت بهداشت تخصیص دادند.
وی در ادامه با بیان اینکه حفاظت مالی مردم در مقابل هزینه های درمان، بهبود عدالت در دسترسی به خدمات و ارتقای کیفیت خدمات از اهداف طرح تحول سلامت بود، گفت: از تابستان 92 که مسئولیت این وزارتخانه را گرفتیم تا 15 اردیبهشت امسال، مهمترین کار ما جبران کسری ها بود که حدود 8 هزار میلیارد بدهی داشتیم و معوقات 20 و 25 ماهه برای پرسنل داشتیم همچنین بحران دارو را داشتیم.
قاضی زاده هاشمی همچنین ادامه داد: از اردیبهشت 92 بسته های مختلف بهداشت و درمان و اصلاح تعرفه ها و آموزش در طرح تحول آغاز شد البته این مسائل به صورت زنجیره ای است که چهار بخش آن اجرایی شده است.
وزیر بهداشت افزود: از 11 میلیون نفر که برای بیمه ثبت نام کردند تا کنون نزدیک 10 میلیون نفر دفترچه دریافت کردند که از بین این تعداد بیمه شدگان، 27 درصد مراجعات از کمیته امداد امام(ره) افزایش پیدا کرد به این معنا که افرادی بودند که به علت نداری نمی توانستند حق بیمه پرداخت کنند و بیمه شدند.
وی ادامه داد: در مراجعه به بیمارستان های دولتی در بخش بستری 37 درصد را از جیب خود می دادند و تجهیزات را باید خریداری می کردند که اکنون این مقدار به 8.5 درصد رسیده است لذا دولت 2 هزار و 600 میلیارد تومان در این خصوص هزینه کرده است.
قاضی زاده هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه افزایش دسترسی به 962 قلم دارو در بیمارستان ها رسیده است، یادآور شد: همچنین ملزومات مصرفی به 505 هزار و 200 قلم افزایش پیدا کرد از طرفی در هنگام شروع کار ما 320 قلم دارو در بیمارستان ها بود و مردم برای 600 قلم دیگر باید به بیرون از بیمارستان مراجعه می کردند و در مورد تجهیزات نیز هزار و 480 به 2 هزار و 130 قلم رسید و اکنون 5 هزار و 205 قلم در بیمارستان داریم که نشان دهنده گم نشدن مسیر در طرح تحول سلامت است.
وزیر بهداشت در کابینه یازدهم همچنین در خصوص ماندگاری پزشکان در مناطق محروم تأکید کرد: درست است که برخی همکاران از ما ناراحت هستند اما ماندگاری پزشکان در مناطق محروم در حالی که قبل از شروع طرح 5 درصد بود اکنون به 100 درصد افزایش پیدا کرد که نزدیک 3 هزار و 400 متخصص و هزار و 300 پزشک عمومی و تعدادی پزشک فوق تخصص در 331 بیمارستان کشور در مناطق محروم توزیع شده است که ظرف 2 ماه آتی 3 هزار پزشک دیگر به این تعداد افزوده می شود.
وی افزود: از مجموع 80 هزار تخت بیمارستانی، 53 هزار تخت فرسوده داریم که در بسیاری از حوزه های انتخابیه شما در طول 50 سال گذشته بیمارستان جدید احداث نشده و مخروبه است از طرفی جمعیت و حاشیه نشینی افزایش پیدا کرده که باید فکر اساسی شود.
قاضی زاده هاشمی در ادامه با اشاره به اینک از 575 بیمارستان حدود یک میلیون و 400 هزار متر مربع بازسازی کردیم، اظهار کرد: 30 هزار تخت فرسوده جایگزین شده و 9 هزار پرستار در قالب خرید خدمت اضافه کردیم که این ها در جهت تکریم بیماران و همراهان آنهاست.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره مقیمی گفت: در روزهای تعطیل و از ظهر به بعد کسی در بیمارستان ها نبود که حدود 7 هزار و 400 پزشک در 19 رشته متناسب با نیازها توزیع شد که در 24 ساعت در بیمارستان های بالای 64 تخت متخصص وجود دارد.
وی افزود: متخصصانی که 100 درصد در محیط دولتی مشغول بودند نوبت عصر را به صورت بیکار به سر می بردند که برای آنها کلینیک های مخصوصی دائر شد که تا کنون 35 میلیون نفر به دست آنها ویزیت شده اند؛ تعداد اعضای هیات علمی، افراد تمام وقت و نیروهای درمانی در 596 کیلینیک ویِژه بیمارستان در حال ارائه خدمت هستند که کمک بزرگی در بخش سرپایی بود چرا که ویزیت متخصص حدود 10 برابر رقم ویزیتی است که از مردم گرفته می شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به رقم ویزیت متخصص گفت: برای اینکه زیربنای نظام ارجاع برقرار شود باید سطح 2 یعنی پزشک عمومی و پزشک خانواده تقویت شود در شهرستان ها شاهد آن بودیم که به دلیل عدم وجود پزشک متخصص بیماران عمدتا به شهرها مراجعه می کردند.
قاضی زاده هاشمی در ادامه اعلام کرد: تا کنون 366بلوک زایمان کلنگ زنی شده است و همچنین 548 هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان انجام شده است.
وی با بیان اینکه میزان سزارین در کشور افزایش پیدا نکرده است گفت: آمار زایمان سزارین در کشور 5 درصد کاهش داشته است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 17 پایگاه اورژانس هوایی براساس مصوبه مجلس ایجاد شد که امیدواریم در آینده شاهد افزایش اینگونه پایگاه ها باشیم چرا که باعث نجات افراد آسیب دیده می شود.

**کمبود دارو برطرف شد
قاضی زاده هاشمی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در زمینه دارو گفت: خوشبختانه شاهد برطرف شدن کمبود دارو در کشور هستیم همچنین 90 درصد قیمت کالاهای وارداتی کاهش داشته و از سوی دیگر مبارزه با قاچاق دارو که کار سختی نیز بود صورت گرفت.
وی ضمن اینکه از کاهش واردات داروهای خارجی خبر داد گفت: این در شرایطی است که دسترسی به دارو در کشور افزایش پیدا کرده که این کار در جهت اقتصاد مقاومتی انجام گرفت البته 10 درصد داروهای خارجی به دلیل ذائقه پزشک و بیمار وارد می شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: علاوه بر اینکه شاهد کاهش واردات دارو هستیم افزایش 70 درصدی صادرات دارو را مشاهده کردیم این نشان می دهد کیفیت داروی ایرانی به سمت مطلوب حرکت می کند کشورهایی چون روسیه و آفریقا خریدار داروهای ایران هستند البته اعتقاد داریم فهم ما بیشتر از این حرف ها است و اشکال کار بر عدم ورود بخش خصوصی به این موضوع است.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به میزان تولید در سال های 83 تا 91 گفت: در این سال ها میزان تولید داروی داخلی سیر نزولی و صادرات سیر صعودی داشت اما توانستیم با اقتصاد مقاومتی حرکت این دو را تغییر دهیم یعنی واردات کاهش و صادرات افزایش پیدا کرده است.
وی همچنین عنوان کرد: در سال 91 دسترسی دارو در بخش بستری 61 درصد بود اما اکنون این رقم به 97 درصد افزایش پیدا کرده از سوی دیگر هزینه درمان بیماری های سرپایی از 45 درصد به 15 درصد کاهش پیدا کرد.
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در بخش بیمه بیماران صعب العلاج پرداخت بیماری در حق بیمه از 17 درصد به 12 درصد کاهش پیدا کرد.

**دردسرهای تجهیزات پزشکی
وزیر دولت یازدهم به اقدامات وزارتخانه بهداشت و درمان در خصوص تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: این بخش دردسرهای زیادی ایجاد کرد و فضای مجازی این موضوع را طول دیگری بازتاب دادند. هزینه تجهیزات را کاهش دادیم به طور مثال دستگاه ارتوپدی که 38 میلیون خریداری می شد ما با 2 میلیون تهیه کردیم که این نشان می دهد که واسطه گران در سال های گذشته چه ظلمی به مردم کردند.
وی ادامه داد: همچنین توانستیم با سرمایه 400 میلیاردی خریدی معادل 7800 میلیاردی انجام دهیم این در حالی است که اعتبارات بهداشتی را در 3 ماه آخر سال دریافت کردیم و دیر توانستیم در زمینه عدالت در سلامت اقدام کنیم.
قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: در شهرها 2 هزار نفر پزشک داریم که در تلاشیم این ارقام به 20 هزار تا 50 هزار افزایش پیدا کند خوشبختانه در زمینه مامایی به اشباع رسیدیم و تا کنون 2 هزار خانه پزشک و 2 هزار و 500 خانه بهداشت افتتاح شده است باعث افتخار است که بگویم شهرهای زیر 20 هزارنفر دارای خانه بهداشت هستند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برخی خانه های بهداشت نیاز به بازسازی دارند گفت: تا پایان سال و در نهایت پایان دولت بازسازی این خانه های بهداشت در دستور کار قرار خواهد گرفت اما باید گفت که دسترسی دارویی در روستاها افزایش پیدا کرده است مادران باردار و دختران ابتدایی به قرص هایی چون آهن و اسیدفولیک دسترسی پیدا کردند.
وی همچنین اشاره کرد که در شهرستان های دورافتاده از جمله زابل پزشکان متخصص در حوزه های ریه و زنان مشغول به کار شده اند به عبارتی بکارگیری پزشکان خانواده از 5 درصد به 31 درصد افزایش پیدا کرد.
این خبر در حال تکمیل است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.