وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هم اکنون ۸۷ درصد پروژه فیلترینگ هوشمند با موفقیت اجرایی شده و تا پایان سال این پروژه به ۱۰۰ درصد اهداف خود می رسد.

۸۷ درصد فیلترینگ هوشمند انجام شد/ نمی‌توان کل سایتها را مسدود کرد
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر، محمود واعظی در یک برنامه تلویزیونی، هدف از توسعه فناوری اطلاعات را پاسخ به مطالبات مردم دانست و گفت: یکی از برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راه اندازی دولت موبایل این است که تمامی خدمات از طریق فناوری موبایل در اختیار مردم قرار گیرد.

وی در خصوص شبکه ملی اطلاعات افزود: شبکه ملی اطلاعات ۱۱سال است که مطرح شده و یکی از احکام مقام معظم رهبری برای فضای مجازی در کشور است؛ از این رو قصد داریم تا پایان سال جاری زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را فراهم کنیم که نشست های زیادی را نیز تاکنون برای تحقق این امر با بخش خصوصی برگزار کرده ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه بخش مهم دیگر ایجاد شبکه ملی اطلاعات، ایجاد امنیت برای وزارتخانه ها و شرکت های بخش خصوصی است، ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات هیچ گاه به انتها نمی رسد، امروز زیرساخت فنی آن فراهم است و باید بخش محتوایی آن نیز برای ارائه خدمات فعال شود.

وی فیلترینگ هوشمند را یکی از مباحثی دانست که وزارت ارتباطات کار در این بخش را شروع کرده به طوری که امروز افرادی که علاقه مند هستند از سایت های علمی خارجی استفاده کنند می توانند این کار را انجام دهند و گفت: استفاده درست از فضای مجازی به خود افراد بستگی دارد، برخی از خانواده ها انتظار دارند که بعضی از سایت ها در اختیار فرزندانشان قرار نگیرد درصورتی که  اگر بخواهیم کل سایت ها را مسدود کنیم، بسیاری از مردم از دسترسی به سایت های علمی محروم می شوند.

واعظی ادامه داد: در فیلترینگ هوشمند نیاز به فناوری بومی داشتیم و پروژه ای را به این منظور تعریف کردیم و برای تحقق این مهم با ۱۱ دانشگاه قرارداد منعقد کرده ایم؛ تاکنون حدود ۸۷ درصد در این زمینه توفیق داشته ایم و امید می رود تا پایان سال ۹۴ این پروژه به اتمام برسد.

وی درخصوص توسعه فیبرنوری در کشور نیز گفت: تا ۱.۵سال آینده ظرفیت فیبر نوری ۱۲.۵ تا ۱۳ برابر خواهد شد و فیبر نوری به منازل و محل کسب و کار هم می رود.

وزیر ارتباطات با اشاره به اقدامات این وزارتخانه گفت: در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم میزبانی اکثر سایتها در خارج از کشور بود که هم اکنون توانستیم با انتقال به میزبانی ها به داخل کشور نسبت ترافیک داخلی به خارجی را به ۴۰ به ۶۰ برسانیم. درهمین حال سال گذشته ۲۴۰ میلیارد تومان برای توسعه فناوری در مناطق محروم هزینه کردیم که امسال این بودجه به ۳۲۴ میلیاد تومان افزایش یافته است.

وی با تاکید بر این که مسئولان این حوزه به تحقیق و پژوهش اهمیت زیادی می دهند، ادامه داد:  ۳۳ میلیارد تومان وجوه اداره شده به بخش خصوصی واگذار کرده ایم تا بتوانند در این عرصه فعال شوند. هر شرکتی که بتواند در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات کار پژوهشی انجام دهد مورد حمایت وزارتخانه قرار می گیرد تا بتوانیم این عرصه را از نظر پژوهشی بومی کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.