حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در هفته دولت امسال، روزهای پرکاری را سپری کرد و پروژه های مهم ارتباطی در این هفته توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کلید خورد.

زمان پرتاب ۲ماهواره با پرتابگر ملی/ راه اندازی مرکز مانیتورینگ
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار مهر، محمود واعظی که از ابتدای دولت یازدهم پروژه های ارتباطی بسیاری در کشور افتتاح کرده است در هفته دولت نیز چندین پروژه مرتبط با این بخش را راه اندازی کرد.

پرتاب دو ماهواره شریف ست و آت ست با پرتابگر بومی

وی در نخستین روز هفته دولت در خبرگزاری مهر حاضر شد و به سوالات گروه دانش و فناوری این خبرگزاری در مورد برنامه های مدنظرش برای توسعه بخش ICT کشور پاسخ گفت؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این بازدید از پرتاب دو ماهواره دانشگاه شریف (شریف ست) و ماهواره دانشگاه امیرکبیر (آت ست) با پرتابگر بومی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: پیش از این قرار بود این ماهواره ها با پرتابگرهای روسی و ایتالیایی به فضا فرستاده شوند اما به دلیل عدم همکاری این کشورها، ساخت پرتابگر بومی در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه به این دانش دست یافتیم.

وی گفت: هم اکنون نیز در حال تغییر موتورهای پرتابگر بومی هستند و به زودی این دو ماهواره به فضا پرتاب می شوند؛ باید توجه داشت که تا دستیابی به دانش کامل ساخت ماهواره بزرگ، به زمانی حدود ۱۳ تا ۱۵ سال نیاز داریم و پرتاب ماهواره های کوچک با ماموریتهای مختلف می تواند فعالیت آزمایشی محققان را تکمیل کند و پرتاب این ماهواره ها با این هدف دنبال می شود.

ترابرد اپراتورهای موبایل ممکن شد/ ۵ آزمایشگاه اعتبارنامه گرفتند

در دومین روز از هفته دولت طرح «تعویض اپراتور بدون تغییر شماره موبایل» (ترابردپذیری) با امضای تفاهمنامه میان سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات و سه اپراتور تلفن همراه کشور وارد فاز اجرایی شد که قرار است تا ۱۰ ماه آینده امکان جابجایی اپراتورهای موبایل بدون تغییر شماره برای مشترکان تلفن همراه کشور ممکن شود؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود از ۲۲ بهمن ماه امسال نیز فاز آزمایشی این پروژه به بهره‌برداری برسد.

در این روز همچنین اعتبارنامه تائيد نمونه تجهيزات ارتباطی و فناوری اطلاعات از سوی سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئی به ۵ آزمایشگاه از نهادهائی مانند دانشگاههای صنعتی امیركبیر، علم و صنعت، مركز تحقیقات صنایع انفورماتیک و شركت آزمایشگاههای صنایع انرژی (اپیل) در بخشهای سازگاری الكترومغناطیسی، اندازه‌گیری اثرات تشعشعی، ارزیابی امنیت، عملكرد و انطباق تجهیزات برد كوتاه و ایمنی اعطا شد؛ پیش از این ۱۰ آزمایشگاه داخلی تائید نمونه تجهیزات حوزه ICT و یك آزمایشگاه خارجی از رگولاتوری اعتبارنامه دریافت كرده بودند كه با اعطای اعتبارنامه به ۵ آزمایشگاه دیگر این تعداد به ۱۶ آزمایشگاه رسیده است.

افتتاح ۵ پروژه ایرانسلی/ راه اندازی وای فای عمومی در توچال

در سومین روز از هفته دولت ۵ پروژه و محصول جدید ایرانسل با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ساختمان مرکزی این شرکت راه‌اندازی و رونمایی شد؛ در این مراسم شبکه‌های انتقال داده مبتنی بر بی‌سیم ثابت (TDDLTE) یک روز پس از دریافت پروانه از رگولاتوری ، شبکه LTE موبایل چند بانده (Frequency Aggregation) به صورت آزمایشی و سامانه پیشرفته ماشین به ماشین M۲M، نخستین شبکه وای‌فای عمومی کشور و ۶ هزارمین سایت mbb – موبایل برود بند- ایرانسل راه‌اندازی شد و به بهره‌برداری رسید.

پلتفرم ماشین به ماشین (M۲M) یک ارتباطات راه دور و نظارتی است که در تمامی صنایع و خدمات مرتبط آنها مبنای یک مفهوم شناخته شده با نام اینترنت اشیا (IOT) است. با اجرایی شدن این پروژه امکان اتصال انواع شرکت‌ها و سازمان‌ها و ارایه صدها خدمت مختلف بر این بستر فراهم می‌شود و نقش کلیدی در اشتغال‌زایی و ارایه خدمات دولت همراه خواهد داشت و بستر ارتباطی امنی را ایجاد خواهد کرد.

درهمین حال سرویس وای فای عمومی ایرانسل در قله توچال به‌صورت رایگان راه‌اندازی شد تا مشترکان این اپراتور بتوانند در این نقطه به‌صورت رایگان از شبکه اینترنت استفاده کنند؛ استفاده از این سرویس با دریافت کد ملی و احراز هویت مشترکان ممکن شده و قرار است به‌زودی در پارک ارم و نمک‌آبرود نیز این خدمت رایگان ارائه شود.

هاب ماهواره ای راه اندازی شد/ برقراری ارتباط در مواقع بحران

در چهارمین روز از هفته دولت نیز پروژه «هاب ماهواره ای ایران» با هدف تامین زیرساخت ارتباطات ماهواره ای در شرایط بحران پس از ۱۲ سال تعویق راه اندازی شد.

هاب ماهواره ای ایران (هما) با هدف استفاده از ارتباطات ماهواره ای در کنار سایر سیستم های ارتباطی نظیر فیبر نوری و رادیو به عنوان یک مکمل سهل الوصول و مطمئن برای تامین ارتباطات نقاط دور افتاده و خاص و نیز برای پاسخگویی به نیازهای ارتباطی در مواقع اضطراری و حوادث غیر مترقبه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات راه اندازی شد.

طرح هاب شبکه ماهواره ای «وی ست» در ایستگاه ماهواره ای بومهن تهران اجرا شده است و با نصب و راه اندازی تجهیزات پایانه های ماهواره ای در این پروژه، امکان تامین ارتباط هر نقطه در داخل و خارج کشور برای ارتباطات زیرساخت فراهم می شود و این شرکت قادر خواهد بود در اسرع وقت ترافیک هر نقطه را در داخل و خارج کشور به شبکه های ارتباطی انتقال داده و خدمات مد نظر را ارائه کند.

راه اندازی مرکز مانیتورینگ و پایش فضای فرکانسی در قزوین

در ششمین روز از هفته دولت نیز وزیر ارتباطات قرار است مرکز مانیتورینگ و پایش فضای فرکانسی در منطقه غرب و مرکز کشور را در استان قزوین راه اندازی کند. این پروژه فضای فرکانسی استانهای همدان، کردستان، لرستان، البرز ، قزوین و زنجان را تحت پوشش قرار می دهد و مرکزی برای پایش فضای فرکانسی کشور از لحاظ کیفیت و امنیت خواهد بود.

قرار بود در هفته دولت پروانه ارائه خدمات ارتباطات باندپهن ثابت – FCP – نیز به ۷ شرکت که تاییدیه نهایی را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات دریافت کرده اند اعطا شود، اما با وجودی که پنجمین روز از هفته دولت، پروژه مهمی در این بخش مورد بهره برداری قرار نگرفت، به نظر می رسد وزارت ارتباطات صدور پروانه فعالیت به این شرکتها را به زمان دیگری موکول کرده است.

پیش از این وزیر ارتباطات تاکید کرده بود که فعالیت این شرکتها پس از دریافت پروانه در هفته دولت، آغاز خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.