معاون امور اجتماعی دادگستری خراسان رضوی، ظهر امروز در جلسه کارگروه ماده ۱۸ استان بر ضرورت کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از سرویس مدارس تاکید کرد و همیاری سازمان های تاکسیرانی و اتوبوسرانی را خواستار شد.

۱۳۱هزار دانش آموز در استان از سرویس مدارس استفاده می کنند

به گزارش قدس آنلاین، امیر مرتضوی، ظهر امروز در بیست و دومین جلسه کارگروه ماده ۱۸ خراسان رضوی اظهار کرد: باید تمامی موازین اخلاقی در سرویس مدارس لحاظ شود تا آسیب های اجتماعی ناشی از آن کاهش یابد.

وی ارائه برنامه های فرهنگی و تربیتی در سرویس های مدارس را امری موثر در کاهش آسیب های اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به جامعه ۱۳۱ هزار نفری دانش آموزان سرویس ها، ارائه برنامه های فرهنگی و تربیتی در ساعات سرویس دهی و به خصوص ساعات ابتدایی صبح ضروری است و باید توسط نهادهای مرتبط با این حوزه دنبال شود.

 معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی وجود ابزار های نظارتی برای امر حمل و نقل و سرویس دانش آموزان را امری اجتاب ناپذیر دانست و بیان کرد: به دلیل اهمیت بالای سرویس مدارس و ساعات حضور دانش آموز در آن، نیاز به ابزار های نظارتی ویژه ای در این حوزه داریم و باید با دقت نظر بیشتری عمل کنیم.

مرتضوی یکی از مشکلات سرویس های دانش آموزی را بار سنگین نظارتی بر دوش مدارس دانست و تاکید کرد: جهت ساماندهی بهتر سرویس مدارس نیاز است تا بار نظارتی بر این سرویس ها از دوش مدارس برداشته شده و به دیگر نهادهای ذی ربط این حوزه داده شود تا گلایه های کارکنان مدارس در این خصوص از میان برود.

وی بررسی صلاحیت های اخلاقی رانندگان برای دانش آموزان دختر را از ضروریات دانست و تصریح کرد: بررسی صلاحیت اخلاقی رانندگان از اهمیت بالایی برخوردار بوده که انجام این بررسی ها برای دانش آموزان دختر ضروری تر است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی در زمینه بررسی صلاحیت های فنی خودروهای سرویس مدارس گفت: بررسی های فنی خودروهایی که در خط سرویس مدارس هستند باید توسط مراکز مجاز معاینه فنی انجام شود و برگزاری کلاس های آموزش فنی نیز باید توسط سازمان های اتوبوسرانی و تاکسیرانی دنبال شود.

مرتضوی خراسان رضوی را از اولین استان های ساماندهی کننده بحث سرویس مدارس دانست  و اضافه کرد: استان خراسان رضوی، اولین استانی بود  که توانست بحث سرویس مدارس را به صورت جدی اجرایی و عملیاتی کند و در سال ۸۶نیز ابلاغیات سرویس مدارس به جهت تشکیل کارگروه ماده ۱۸ استان ارائه شد.

وی در خصوص همکاری نهادهای شهری و استانی یادآور شد: برای حل مشکلات احتمالی سرویس مدارس همکاری نهادهای شهری و استانی امری اجتناب ناپذیر است و همه نهادها باید دغدغه های والدین را جدی بگیرند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی اظهار کرد: رانندگان نیابد بیش از ظرفیت خودروی خود امر حمل و نقل دانش آموزان را به عهده بگیرند که این امر در  مناطق محروم و آسیب پذیر رخ می دهد و لازم الست که تخفیفاتی برای این مناطق لحاظ شود.

مرتضوی پیرامون توقیف اتومبیل های دارای مدارک ناقص گفت: مدارک هویتی سرویس رانندگان باید با مدارک اتومبیل مطابقت داشته باشند که در صورت عدم تطابق، پلیس حق توقیف اتومبیل را دارد.

در ادامه این نشست خبری، سرهنگ حمید رضا گرایلی، رئیس پلیس راهور خراسان ضوی،اظهار کرد: کسب رتبه اول سرویس دهی مدارس توسط استان خراسان رضوی نشان از ارتقای نظارت ها دارد و لازم به ذکر است که در سال ۹۳ هیچ حادثه منجر به فوت و یا جراحت شدید در سرویس های دانش آموزی مشاهده نشد و تنها ۳ مورد جراحت سطحی گزارش شده است.

وی از پاسخگویی تلفنی به شاکیان سرویس های مدارس خبر داد وگفت: مردم می توانند  شکایات و پیشنهادات خود در راستای بهبود سرویس دهی و یا تخلفات رانندگان سرویس مدارس را با پلیس راهور خراسان رضوی در میان بگذارند و با شماره های ۲۱۸۴۵۰۱و ۲۱۸۴۵۴۰ تماس حاصل نمایند.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی در خصوص اکیپ های نظارتی بیان کرد: برای کنترل بیشتر رانندگان، اکیپ های ویژه در مقابل آموزشگاه ها استقرار می یابند تا بر نحوه سرویس دهی افراد نظارت داشته باشند.

گرایلی ادامه داد: لازم به ذکر است که اکیپ های کافی برای تمامی آموزشگاه ها وجود ندارد و برای مدارس محروم تر و حاشیه ای به کار گرفته می شوند اما در تلاش برای افزایش این اکیپ ها هستیم.

وی در ارتباط با رعایت تعداد سرنشین های سرویس مدارس را ازجمله ضروریات عنوان کرد: تعداد سرنشین های سرویس مدارس باید بر اساس آیین نامه ها باشد و لازم به ذکر است که پرداخت هزینه ی شرکت های بیمه ای در برابر حوادث، منوط به رعایت تعداد سرنشین در سرویس های مدارس است.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی بر ضرورت رعایت موازین اخلاقی توسط رانندگان را تاکید کرد و افزود: موازین اخلاقی باید توسط رانندگان  رعایت شود و در کنار مباحث اخلاقی، برگزاری کلاس های آموزش فنی نیز دارای اهمیت بوده و که نیاز به کلاس های برگزار شده توسط سازمان های اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهرداری مشهد داریم.

در ادامه این نشست خبری، سید مجتبی علوی مقدم، مدیر کل امور شهری استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: حدود۷ هزار سرویس و با ۹ هزار راننده جهت سرویس دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

 وی ادامه داد: تعداد مازاد رانندگان نسبت به تعداد سرویس ها وجود دارد که برای راحتی در جابجایی های مربوط به رانندگان لحاظ شده است تا افراد خارج از سیستم رانندگی وارد حریم سرویس مدراس نشده و سبب بی نظمی در سیستم سرویس دهی مدارس نشوند.

علوی مقدم پیرامون تصویب نرخ سرویس مدارس و سیستم رسیدگی به شکایات خاطر نشان کرد: بر اساس ابلاغیات جلسات مصوب سرویس مدارس، نرخ سرویس ها با یک اصلاحیه به تصویب رسیده و در همین راستا نیز سیستم رسیدگی به شکایات تشکیل شده و آماده پاسخگویی است.

مدیر کل امور شهری استانداری خراسان رضوی به کارگیری بانوان راننده برای آموزشگاه های دخترانه را ضروری دانست و تاکید کرد: ۳ هزار و ۲۰۰ بانوی راننده جهت سرویس مدارس دخترانه استخدام شده اند تا حساسیت های ویژه والدین در زمینه دختران دانش آموز برطرف شود.

وی از ایجاد سیستم جامع سرویس جامع مدارس در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: آیین نامه ایجاد سیستم جامع سرویس مدارس به تصویب شهرداری مشهد رسیده است و در این سیستم جامع نرخ کرایه سرویس، حضور و غیاب دانش آموزان، مسیر های طی شده، هویت راننده، زمان های ورود و خروج دانش آموز و... به اطلاع والدین می رسد.

در ادامه این نشست خبری، علی اصغر نیشابوری، مدیر عامل تاکسیرانی شهرداری مشهد اظهار کرد: در تلاش هستیم تا از ۲ دستگاه خودروری ویژه سرویس مدارس در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ رونمایی کنیم و به معرفی بهتر این سرویس ها بپردازیم تا استفاده از سرویس های جمعی گسترش یابد.

وی در خصوص مزیت های سرویس های جمعی بیان کرد: سرویس های جمعی از اتومبیل های سواری برای امر جابجایی دانش آموزان مناسب تر هستند و برنامه های فرهنگی و تربیتی متناسب تری در این سرویس ها ارائه می شود و به جهت جدا بودن فضای راننده و دانش آموزان، آسیب های اجتماعی متقاعب آن کاهش می یابند.

نیشابوری کاهش آلودگی هوا را از جمله مزیت های سرویس های جمعی عنوان کرد و گفت: سرویس های جمعی با مصرف سوخت کمتر و بهینه تر، مصرف سوخت را کاهش می دهند و در کاهش ترافیک های درون شهری نیز موثرترند.

در ادامه این نشست خبری، فاطمه غیور عضو شورای شهر مشهد مقدس، اظهار کرد: استفاده از سرویس های جمعی باید برای حمل و نقل دانش آموزان افزایش یابد تا از میزان آلاینده های هوا در شهر کاسته شود.

غیور بهترین مدرسه را نزدیک ترین مدرسه دانست و بیان کرد: با انتخاب مدارس نزدیک به محل سکونت دانش آموزان، دغدغه های والدین کاهش یافته و آسیب های اجتماعی ناشی از آن نیز به حداقل می رسند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.