اهل بیت(ع) هرگز آتش بس در عرصه فرهنگی را نپذیرفته‌اند

 

 

 

گروه معارف/   سید مصطفی حسینی راد

 

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در بازدید از مؤسسه فرهنگی قدس گفت: ما باید تلاش کنیم محاسن و معالم کلام اهل بیت(ع) را به مردم منتقل کنیم.

آیت ا... سید محمد سعیدی ضمن بازدید از چاپخانه و تحریریه روزنامه قدس، با مراحل تولید این روزنامه آشنا شد و در نشستی صمیمی با اعضای تحریریه به پرسشهای خبرنگار قدس پاسخ داد.

 

  دهه کرامت؛ فرصتی برای بیان معارف اهل بیت(ع)

آیت ا... سعیدی با بیان اینکه به لطف خداوند در این سالها اعیاد دهه کرامت در کشور با شکوه خاصی برگزار شده است، به حدیث معروف 
«لو علموا النّاسُ مَحاسنَ کَلامِنا لَأتَّبَعونا» از حضرت امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: ما باید زیباییهای کلام اهل بیت(ع) را در اختیار مردم بگذاریم، در این صورت مردم خودشان به سمت ما میآیند؛ زیرا این کلام از عمق و جاذبه ای الهی برخوردار است.

وی با بیان اینکه باید به جای تلاش برای تفسیر کلام اهل بیت(ع)، به سیره و زندگی خود آنها مراجعه کنیم، افزود: آن بزرگواران هرگز از گفتن حق، پروا نداشتند.

 آیتا... سعیدی تأکید کرد: اهل بیت(ع) در مواقع لازم، آتش بس در جبهه نظامی را میپذیرفتند که نمونههای آن از صلح حدیبیه تا صلح امام حسن(ع) و رفتار امامان بعدی دیده میشود، اما آنها هرگز و در هیچ مقطعی آتش بس در عرصه فرهنگی را نپذیرفته اند.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در همین زمینه به اهمیت تحمل رقیب و شنیدن سخنان مخالفان اشاره کرد و گفت: اگر سخن مخالف شنیده نشود، اولاً حقانیت جبهه حق روشن نمی شود و دوم اینکه پس از اینکه او حرفش را زد و ما نیز معارف اهل بیت(ع) را بیان کردیم، فضا برای خریداران کلام حق و سخنان ارزشمند باز میشود.

 

 جبهه فرهنگی دشمن از گذشته تا امروز

امام جمعه قم با تبیین جبهه فرهنگی دشمن علیه اسلام ناب، حرکت این جبهه را از گذشته تاریخی اسلام و دشمنیهای بنی امیه و
 بنی عباس، مورد بررسی قرار داد و گفت: زندگی تحت کنترل حضرت رضا(ع) در مدینه و سپس تبعید آن بزرگوار به توس از سوی دستگاه ظالم بنی عباس که بیشترین ضربه را به اسلام زدند، نمایانگر همین واقعیت است. مأمون عباسی که زمینه دانش دوستی در او وجود داشت - اما او از آن سوء استفاده کرد - تلاش کرد این ویژگی را ابزاری برای ضربه زدن به امام(ع) قرار دهد و با همین هدف جلسات مناظرات را برگزار کرد، اما امام رضا(ع) این تهدید را به فرصت تبدیل کردند و بیشترین بهره را برای انتشار معارف الهی از آن بردند، به گونهای که ما همچنان امروز هم از ثمرات مناظرات حضرت ثامن الأئمه(ع) استفاده میکنیم.

آیت ا... سعیدی تصریح کرد: امام رضا(ع) در مدینه هرگز امکان برگزاری چنین بحث علمی را نداشتند، اما عدو سبب خیر شد و با دست دشمن، چنین امکانی برای حضرت در توس ایجاد کرد و منبر نشر معارف اهل بیت(ع) برپا شد.

وی با اشاره به اینکه امروز نیز دقیقاً همان فضا از سوی آمریکا، انگلیس و صهیونیستها تکرار میشود، خاطرنشان کرد: داعش و تکفیری ها، زاده چنین تفکری هستند و این جریانهای منحط نیز امروز داعیه معارضه و مبارزه با اهل بیت(ع) و طرفداران آنها را دارند. هدف انگلیس و آمریکا از ساختن جریانهایی مانند وهابیت و داعش، بدل سازی برای اسلام ناب است. خاصیت «بدل» هم این است که در ابتدا زرق و برق بیشتری دارد و حیاتش در همین زرق و برق ساختگی است، اما خیلی زود این زرق و برقها رنگ میبازد و ماهیت بی ارزش بدلها روشن میشود. به مرور معلوم شد این جریانها تهی و خالی از حقیقت و حقانیت هستند و فاصله بسیار زیادی با اسلام ناب دارند و امروز هم دیگر در دنیا تبدیل به جریانهایی منفور و ضدانسانی شدهاند.

 

 ضرورت وجود شادی و نشاط اسلامی

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع)در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شادی و نشاط شیعیان در کلام اهل بیت(ع) مورد اشاره قرار گرفته است، گفت: دهه کرامت، فرصت بسیار مغتنمی است برای شادیهای حلال و اسلامی و معرفی شادی در فرهنگ قرآن و عترت. این چیزی است که پیش از انقلاب سابقه نداشته و شادیها در رژیم طاغوت نیز متناسب با فرهنگ اهل بیت(ع) نبود، بلکه آمیخته با گناه و ابتذال بود. بنابراین در این ایام مردم مزه شادی پاک و حلال را که از مناسبت میلاد حضرت معصومه(س) آغاز و با بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) به میلاد فرخنده امام علی بن موسی الرضا(ع) میرسد، میچشند و این فرصتی مغتنم برای شادی همراه با نشر معارف اهل بیت(ع) است.

از سوی دیگر باید توجه داشت، این شادیها که با میلاد کریمه اهل بیت(ع) شکل میگیرد، فرصتی برای معرفی «دختر نمونه» اهل بیت(ع) است که فعالیتهای فرهنگی و جایگاه علمی و شخصیتی آن بزرگوار در تاریخ شیعه و از زبان پدر بزرگوارشان مورد تأکید قرار گرفته و نمونه آن نیز ماجرای گروهی است که برای پرسش علمی از راه دور به مدینه آمده بودند و به دلیل نبودن حضرت امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع)، پاسخ خود را از فاطمه معصومه(س) دریافت کردند و این پاسخ بعداً مورد تأیید امام کاظم(ع) نیز قرار گرفت و ایشان درباره دختر بزرگوارشان فرمودند: «فداها ابوها». این ماجرا بیانگر این است که یک دختر مسلمان در عین حفظ حجاب و عفاف خود، میتواند در عرصههای فرهنگی نیز وارد شود و اثرگذار نیز باشد.

آیت ا... سعیدی با اشاره به نامه حضرت رضا(ع) به خواهرشان و سپس هجرت آن بانوی کریمه از مدینه به سمت توس، این حرکت را زمینه ساز بنیان نهادن یکی از بزرگترین پایگاههای نشر معارف اهل بیت(ع) در قم دانست و گفت: در مقاطعی از تاریخ، حرکتهای ارزشمندی توسط زنان و دختران مسلمان انجام شده که این کارها تنها توسط بانوان میتوانست انجام شود و نمونه آن حمایتهای حضرت خدیجه(س) از پیامبر گرامی اسلام(ص)، خطبههای باشکوه و صریح حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت امیرالمؤمنین(ع)، قافله سالاری کاروان اهل بیت(ع) توسط حضرت زینب(س) و بیانات ظلم ستیز ایشان، حرکتهای نفیسه خاتون در مصر و کارهای بزرگ حضرت فاطمه معصومه(س) بود که نقش بسیار مؤثری در تبیین معارف اسلام داشت.

 

  برکات حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع)

امام جمعه قم در پاسخ به پرسشی درباره برکات و آثار امروزین شخصیت و حرم کریمه اهل بیت(ع) تصریح کرد: کار اهل بیت(ع) شفاهای ظاهری مردم و روا کردن همه حاجات آنها نبوده و نیست، اگرچه آن بزرگواران به دلایلی چنین کارهایی هم میکرده اند تا قدرت الهی و ولایت تکوینی آنها روشن شود، همان طور که از زبان حضرت عیسی(ع) هم در قرآن کریم میخوانیم که 
« وَ أُبْرِئُ الاَکمَهَ وَ الاَبْرَص وَ أُحْیِ الْمَوْتی بِإِذْنِ ا...» . در واقع پیام این شفا دادن ها، زنده بودن اهل بیت(ع) است و ما باید به جای اینکه تنها به دنبال شفای دردهای جسمانی و حل مشکلات دنیوی خود باشیم، به دنبال معارف آنها باشیم و این معارف را از وجود زنده آنها تقاضا کنیم. این خیلی عجیب است که مردم از شفا گرفتن بیماران در حرمهای اهل بیت(ع) شگفت زده میشوند و آن را با خوشحالی بیان میکنند، اما گاهی توجه نمی کنند که همین امامان معصوم(ع) که ما در حرمهایشان و در دعاها و زیارتها به زنده بودنشان شهادت میدهیم، میتوانند دردهای معنوی ما را نیز شفا بدهند و ما باید از شفا گرفتن و متحول شدن خود در حرمهای این بزرگواران نیز به همان اندازه، بلکه بیشتر خوشحال شویم.

 

  تخریب دیگران برای تبلیغ خود، کار نادرستی است

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولتها و مسؤولانی که بر سر کار میآیند، نباید برای تبلیغ خود به تخریب شخصیت و کارهای گذشتگان بپردازند، گفت: هر جریانی که بر سر کار آمد تصور کرد باید ریشه جریان گذشته را بزند و همه افراد و مدیرانی که از دولت قبل کار میکرده اند، از چرخه خارج و حتی تخریب کند.

 گفتن بدیهای دیگران و آشکار کردن آن اصلاً کار خوبی نیست و اگر این تبدیل به یک روش و سیره شود، مردم میگویند باید منتظر بمانیم تا دولت بعد هم بیاید و مشکلات و خرابکاریهای دولت فعلی را که در حال حاضر نمایان نمی شود، آشکار کند.

آیت ا... سعیدی با تأکید بر اینکه ما نیز اگر موفقیتی در کارمان بوده، مرهون زحمات پیشینیان هستیم، گفت: پیش از ما بزرگانی مانند آیت ا... مسعودی، ساختارهایی را بنا 
نهاده اند و زحمات فراوانی کشیده اند و ما اکنون بهره بردار زحمات آنها هستیم. اگرچه سلایق و روشها ممکن است متفاوت باشد، اما کوچک شمردن و تخریب دیگران به هیچ وجه شایسته نیست. ما در آستانه مقدس کریمه اهل بیت(ع) از سبک مدیریت تولیت معظم آستان قدس رضوی نیز که از پیش از انقلاب با شخصیت ایشان آشنا هستم و دارای مدیریت منظم و مستحکمی هستند، استفاده کردهایم و سعی کردهایم صبغه فرهنگی سرلوحه کارهایمان قرار بگیرد؛ زیرا اساس این آستانهای متبرکه، فرهنگی است.

وی همچنین بر پیوند روزافزون آستانهای مبارک رضوی، حضرت فاطمه معصومه(س) و آستانهای مقدس عتبات عالیات تأکید کرد و گفت: هم اینک نیز این ارتباطات در سطح خوبی برقرار است و ما از امکانات و تواناییهای یکدیگر استفاده میکنیم که در آینده به یاری خدا توسعه نیز خواهد یافت.

در آغاز این نشست، رضا خوراکیان، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قدس به ارایه گزارشی از روند فعالیتهای فرهنگی رسانه ای این مؤسسه پرداخت و تأکید کرد: امروز جنگ ما با دشمن، جنگ ارادهها و افکار است و ما نیز به سهم خود تلاش میکنیم در مؤسسه فرهنگی رسانه ای «قدس» با شناخت عمیق تر نسبت به معارف اهل بیت(ع)، از ظرفیتهای والای آن بزرگواران و آستانها و حرمهای ملکوتی شان در راستای نشر فرهنگ ناب اسلامی استفاده کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.