شماری از اقتصاددانان چین با به چالش کشیدن نظریه «تاثیر تضعیف ارزش پول چین بر سبد ارزی دنیا» اعلام کردند که در واقع مشکلات اصلی بازارهای اوراق بهادار و سهام دنیا مربوط به دلار آمریکا است.

دلار آمریکا مسبب نوسانات بورس دنیا معرفی شد

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار ایرنا، از 10 روز پیش که بحران نوسان بها و شاخص در بورس اروپا، آمریکا، ژاپن، چین و کره جنوبی آغاز شد این روند همچنان ادامه دارد و سبب شده اقتصاد این کشورها با چالش های جدی مواجه شوند.
اوایل ماه جاری میلادی چین اعلام کرد که ارزش «یوان» خود را در برابر دلار تضعیف کرده است که اقدامی بی سابقه در یک دهه گذشته بود.
پس از 10 روز از این اقدام، نوسانات شدیدی در بازارهای اوراق بهادار جهان پدیدار شد که کشورهای غربی و از جمله ژاپن اعلام کردند که چین مسبب این موضوع بوده است.
حالا اما تارنمای «چاینا ارگ» با مقصر نشان دادن آمریکا نوشته است: از اواخر ماه اوت (مرداد - شهریور) صندوق ذخیره فدرال آمریکا اعلام کرد که این کشور قصد دارد نرخ بهره را افزایش دهد تا سیاست های کلان پولی کشور به حال عادی بازگردد.
«دینگ جی جیه» استاد دانشگاه تجارت و اقتصاد در پکن می گوید : دقیقا پس از این اعلام آمریکا و تاثیرات آن بر دلار بود که نوسانات گسترده در بورس دنیا آغاز شد.
وی گفت که چین 10 روز قبل از این اقدام آمریکا ارزش «یوان»، پول ملی خود را تغییر داده بود اما آن اقدام باعث نوسان در بازار به این شکل وسیع نشد.
«شین جیانگ گوا» از شرکت سهامی «میجو» چین می گوید : آشفتگی که دلار آمریکا را در بر گرفته و تغییر نرخ بهره در آن کشور، اصلی ترین علت های بحران در بورس جهانی است اما برخی سعی دارند فقط «یوان» چین را مسبب این اتفاق بدانند.
ارزش یوان در برابر دلار آمریکا تا سه درصد در اوایل ماه جاری میلادی تضعیف شد.
امروز - شنبه - وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این میزان تسعیر بسیار ناچیز است و نمی تواند تاثیر خاصی بر شرایط جهانی و همچنین صادرات چین داشته باشد.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تضعیف ارزش یوان در برابر دلار قدرت چین را برای تولید کالاهای ارزانتر به منظور کمک به صادرات افزایش خواهد داد.
با این وصف نباید فراموش کرد که به طور کلی صادرات چین در سه دهه گذشته همواره سیر صعودی داشته و نوسانات آن اصولا محدود به چند ماه است.
چین در رشد اقتصادی خود به سرمایه گذاری از جمله سرمایه گذاری مستقیم خارجی موسوم به «اف دی آی» و صادرات وابستگی بالایی دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.