رییس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: انقلاب دوم نظام سلامت که کنترل بیماریهای غیر واگیر است آغاز شده و در این برنامه طی یکسال آینده تمام مردم ایران برای تشخیص میزان خطر بیماریهای قلبی، تنفسی و سرطان فراخوان می شوند.

همه ایرانیان برای تشخیص خطر بیماریهای قلبی، تنفسی و سرطان فراخوان می شوند

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار سلامت ایرنا، احمد کوشا روز شنبه در نشست خبری مدیران معاونت بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: برنامه وزارت این است که طی یک فراخوان همگانی همه ایرانیان را برای انجام آزمایش و بررسی میزان خطرپذیری در مقابل بیماریهای غیر واگیر به مراکز بهداشتی و درمانی کشور دعوت کند و بعد از انجام آزمایش به هر فرد در مورد میزان خطرپذیری یک نمره داده می شود که میزان خطر این بیماری را در سالهای آینده زندگی او نشان می دهد.
وی ادامه داد: نتایج این بررسی سه حالت خواهد داشت یا فرد سالم است که به او آموزشهای لازم پیشگیرانه داده می شود یا اینکه در خطر یکی از این بیماریها قرار دارد یا به یکی از این بیماریها مبتلاست در این صورت به مراکز درمانی برای کنترل و درمان بیماری ارجاع می شود.
کوشا گفت: این برنامه در مرحله اول از روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر شروع می شود و بعد از آن در شهرهای تا 50 هزار نفر و بعد شهرهای بزرگ گسترش پیدا می کند.
وی ادامه داد: سال گذشته برای اجرای برنامه های بهداشتی در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر 1600 میلیارد تومان از اعتبارات طرح تحول سلامت هزینه شد.
رییس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت افزود:70 تا 75 درصد مرگ افراد در کشور بر اثر ابتلا به یکی از بیماریهای غیر واگیر مانند بیماریهای قلبی-عروقی، بیماریهای تنفسی، دیابت، سرطان و تصادفات رانندگی رخ می دهد.
وی اضافه کرد: فقط 40 درصد مرگ و میرهای ایرانیان بر اثر بیماریهای قلبی- عروقی است که به سکته مغزی یا قلبی و مرگ ناشی از آن ختم می شود.
وی گفت: مهمترین مسوولیت وزارت بهداشت در زمان حاضر کنترل و کاهش بیماریهای غیر واگیر است، انقلاب اول در نظام سلامت ایران، کنترل بیماریهای واگیر بود که با اجرای واکسیناسیون سراسری موفقیت آمیز بود، انقلاب دوم کنترل و مدیریت بیماریهای غیر واگیر است که با تصویب سند پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر که به امضای 9 وزیر و دو معاون رییس جمهوری و رییس سازمان بهداشت جهانی آغاز شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.