حسین پورحسین: قدس ویژه خراسان - تعاونی‌ها نقش سازنده‌ای در کارآفرینی و اشتغال دارند و یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور به شمار می‌آیند و با هدف ایجاد کار برای کسانی که قادر به کار هستند، ...

 تعاونی‌ها  از کارفرما شدن دولت جلوگیری می‌کنند

 اما سرمایه اندک و وسیله‌ای برای کار ندارند تأسیس می‌شوند.

در کشور ما تا پایان سال 93 تعداد تعاونی‌های فعال به 98 هزار و 134 تعاونی رسیده که سهم استان خراسان رضوی از این تعداد هفت هزار و 762 تعاونی است که 30 درصد آن در مشهد فعالیت می‌کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این آمار به خبرنگار ما گفت: تأسیس تعاونی‌های توسعه عمران شهرستانی یکی از اهداف کلان بخش تعاون است که با توسعه تعاونی‌های عمران، تعاونی‌ها می‌توانند علاوه بر دیگر فعالیتهای تولیدی، در این بخش کارآفرینی نمایند.

محمود احمدی با بیان اینکه 43 میلیون و 677 هزار و 971 نفر اعضای تعاونی‌ها در کشور هستند، گفت: تا پایان سال 93 در استان خراسان رضوی سه میلیون و 483 هزار و 398 نفر به عضویت تعاونی‌ها درآمده‌اند.

وی ایجاد تعاونی‌ها را در راستای جلوگیری از کارفرما شدن دولت در بخش اقتصادی و تولیدی و اشتغال برشمرد و افزود: بخش خصوصی توانسته است با ایجاد تعاونی‌‌های فراگیر ملی، سهامی عام و سهام عدالت گامهای مؤثری در فعالیتهای اجتماعی بردارد و تعاونی‌های تولید در تمام اولویتها بر دیگر تعاونی‌ها حق تقدم دارند و از حمایت و هدایت و پشتیبانی دولت برخوردارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور سهم بخش تعاون در اقتصاد باید به 25 درصد برسد، افزود: تحقق این امر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و ترویج فرهنگ تعاون در بین مردم و نخبگان و تصمیم سازان کشور است که با رعایت ضرورتهای حاکم بر برنامه‌ریزی عمومی اقتصاد کشور افراد جامعه می‌توانند در جهت رسیدن به اهداف اقتصادی با رعایت مقررات قانون تعاون نسبت به تشکیل شرکتهای تعاونی و ثبت قانونی آن اقدام نمایند و براساس قانون تابعیت تعاونی‌ها ایرانی بود و از شخصیت حقوقی مستقل برخوردار می‌شوند.

وی با اشاره به عملکرد تعاونی‌های توزیع گفت: تعاونی‌ها باید در امور اقتصادی و ایجاد فروشگاه‌های تعاونی‌ مصرف در محدوده کاری خود عمل کنند و از این طریق در کاهش هزینه‌ها نقش فعال داشته باشند.

این تعاونی‌ها، علاوه بر تأمین نیاز مشاغل تولیدی، در بخش مصرف‌کنندگان عضو خود می‌توانند سهم ارزنده‌ای را به خود اختصاص داده و در کاهش قیمتها مؤثر باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.