فاطمه معتمدی: قدس ویژه خراسان- مدیر کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی خراسان رضوی از افتتاح ۸۱ طرح تعاونی معادل ۳/۱۴ درصد تعاونی‌های کشور در استان همزمان با هفته تعاون و دولت خبر داد.

یک مسؤول:   نرخ بیکاری در خراسان رضوی افزایش یافت

محمود احمدی در جمع خبرنگاران حجم سرمایه‌گذاری انجام شده برای این طرح‌ها را بیش از 112 میلیارد تومان با اشتغالزایی دو هزار و 518 نفر اعلام کرد و افزود: موضوع فعالیت طرحهای تعاونی در بخش صنعت، کشاورزی، تولیدی توزیعی، خدمات و مسکن است.

وی در بخش دیگری با اشاره به آغاز هفته تعاون از 12 تا 17 شهریورماه جاری اضافه کرد:برپایی همایش تعاونگران و جشنواره تعاونی‌های برتراز جمله برنامه‌های این هفته در استان است.

وی با بیان اینکه اتحادیه تعاونی‌های دهیاری‌های خراسان رضوی عنوان اتحادیه نمونه کشوری را از آن خود کرده است،گفت:همچنین دو شرکت تعاونی توسعه منطقه‌ای تربت حیدریه و فولاد یار نیشابور به عنوان نمونه‌های ملی معرفی شده‌اند.

*سهم 9/7 درصدی استان از تعاونی‌های کشور

وی با اشاره به وجود 98 هزارو134 تعاونی در کشور، سهم خراسان رضوی از این شمار را هفت هزار و 762 تعاونی اعلام کرد و گفت:9/7 درصد تعاونی‌های کشور در خراسان رضوی است، ضمن اینکه از یک میلیون و 580 هزارو 920 اشتغال کشور که مستقیم توسط تعاونی‌ها ایجاد شده، سهم استان با 5/7 درصد 119 هزارو293 نفر است.

* تحویل دفترچه اقساط قبل از واگذاری مسکن مهر

وی در ادامه در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران در خصوص وضعیت تعاونی‌های مسکن مهر خاطر نشان کرد: مسکن مهر استان به جز در مشهد و گلبهار، با مشکل خاصی مواجه نیست و در این دو شهر زمین برای اجرای طرح دو سال دیرتر واگذار شد و اکنون هم در گلبهار زیرساختهای لازم وجود ندارد، ضمن اینکه دفترچه اقساط این واحدها از سوی بانک مسکن در اختیار متقاضیان مسکن مهر قرار گرفته، در حالی که هنوز شماری از این واحدها به دلایلی مانند محوطه سازی و امکانات زیر بنایی واگذار نشده است.

وی با بیان اینکه مسکن مهر با تورم سال 90و 89 و نیز رکود ساخت و ساز برخورد کرد،اذعان داشت: سرمایه‌گذاری نکردن در این بخش به دلیل رکود ساخت و ساز، کندی اجرای مسکن مهر را به دنبال داشت، البته با برنامه ریزی شورای مسکن امید است مسکن مهر گلبهار نیز به زودی سامان یابد.

*استان و 12 هزار تعاونی مسکن

وی با اشاره به وجود 12 هزارو 700 تعاونی مسکن که هفت هزار و 862 مورد آن فعال و بقیه غیر فعال  است، گفت: از این تعداد 700 تعاونی غیر فعال نیز در مشهد است که در اولویت پیگیری قرار دارند. وی با بیان اینکه تاکنون 450 تعاونی مسکن تعیین تکلیف شدند، گفت:120 تعاونی نیز از حالت رکود خارج و در مرحله بهره‌برداری قرار دارند.

وی در خصوص وضعیت تحقق سهم 25 درصدی تعاون در اقتصاد در برنامه پنجم توسعه یادآورشد: به سهم 25 درصد تعاون در اقتصاد در برنامه پنجم نخواهیم رسید و طبق سند برنامه پنجم توسعه باید امکاناتی از جمله برخی مشوقها در اختیار این بخش قرار می‌گرفت که بیشتر یا ابلاغ نشده و یا در صورت ابلاغ اجرا نشده است.

احمدی، شمار مجوزهای صادره برای مشاغل خود اشتغالی در پنج ماهه امسال  را 665 مورد با 4/2 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: طی این مدت وضعیت عملکرد پرداخت تسهیلات خود اشتغالی نسبت به مدت مشابه سال قبل 500 درصد افزایش داشته است، اما به لحاظ تعداد 53 درصد کاهش نشان می‌دهد.

* شناسایی 987 تبعه غیر مجاز بیگانه

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی درباره اشتغال اتباع بیگانه در استان خاطر نشان کرد:اشتغال اتباع بیگانه غیر مجاز یکی از معضلات استان است و در همین رابطه در پنج ماهه سال جاری 41 پروانه کار باطل و طرح جایگزین نیروی انسانی ایرانی اجرا شد.

وی با اشاره به شناسایی 987 نفر از اتباع غیر مجازبیگانه در استان طی این مدت گفت: شمار کارفرمایان متخلف نیز در این مدت 139 نفر است.

احمدی با اشاره به اعزام هشت نفر در استان طی این مدت برای انجام فعالیتهای اقتصادی به خارج از کشور اظهار داشت: دلیل‌اندک بودن شمار افراد اعزامی به خارج از کشور به روابط خارجی ایران با کشورهای کارگرپذیر بر می‌گردد.

* لزوم تغیر سازو کار بیمه شدن کارگران ساختمانی

وی درخصوص وضعیت بیمه کارگران ساختمانی نیز یادآورشد: اخیرا مجوز بیمه شدن 10 هزار کارگر در خراسان رضوی داده شده است، اما با توجه به شکایات دریافتی مبنی بر اینکه افرادی به غیر از کارگران ساختمانی از مزایای بیمه شدن استفاده می‌کنند، بنابراین کنترلها بیشتر شده است تا فقط  افراد مشمول بیمه شوند، ضمن اینکه با توجه به یارانه‌ای که دولت و صندوق تأمین اجتماعی برای بیمه شدن کارگران ساختمانی هزینه می‌کنند، باید سازوکار بیمه شدن این گروه تغییر یابد.

* افزایش نرخ بیکاری در استان در مقایسه با کشور

وی جامعه هدف کارگران ساختمانی استان را 80 هزار نفر پیش بینی کرد و درباره نرخ بیکاری تصریح کرد: برابر آمار مرکز ایران، نرخ بیکاری استان در بهار سال جاری 6/14درصد است، در حالیکه این رقم در کشور 6/10 درصد اعلام شده است

احمدی با بیان اینکه نرخ بیکاری استان در بهار در مقایسه با زمستان کاهش داشته است، اضافه کرد: نرخ بیکار استان در فصل بهار 4/4 درصد افزایش یافته است، ضمن اینکه نرخ مشارکت اقتصادی نیز 4/2 درصد ارتقا یافته  است.

این مقام مسؤول درخصوص دلایل افزایش بیکاری در خراسان رضوی تصریح کرد: کاهش فعالیتهای ساخت و ساز در سال گذشته و بهار امسال، سیاستهای انقباضی بانکها در پرداخت تسهیلات، بروز مشکلات در برخی مؤسسه‌های مالی و اعتباری و کاهش تدریجی سهم صنعت استان از منابع بانکی از جمله دلایل تأثیرگذار در رشد بیکاری در استان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.