قدس آنلاین- تبریز: چند روزی بیشتر نیست که متروی تبریز، روی ریل های مسیر فاز اول، به حرکت درآمده و ظواهر امر نشان می دهد که استقبال شهروندان از این سیستم حمل و نقل شهری، قابل توجه بوده است.

اولین مسافران مترو تبریز، از تجربه خود می گویند

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، در این که انتظار شهروندان برای راه اندازی قطار شهری، طولانی شده و پروسه احداث این پروژه، ریشه در 14 سال گذشته دارد، شکی نیست؛ لیکن آنچه مهم است، تلاش بی وقفه مدیریت فعلی شهرداری و عزم جدی برای آغاز به کار آن است که خوشبختانه توانست طلسم وقفه در فعالیت مترو را بشکند و اولین حرکت واگن های مترو در شهر، کلید بخورد.

اما اینکه نظر شهروندان در مورد مترو و راه اندازی فاز نخست خط یک در مسیری 7 کیلومتری چیست و این واقعه مهم در تبریز، از دید آنان چکونه تاثیری در اوضاع ترافیکی و حتی فرهنگی و اجتماعی شهر خواهد داشت، نیاز به این دارد که در میان این عزیزان باشیم و نظرات آنان را جویا شویم.

در میان مسافران مترو، از تمامی طبقات سنی و اجتماعی مشاهده می شود؛ به همین دلیل جویا شدن نظرات آنان در زمینه آغاز بکار مترو، می تواند تا حدودی همه جانبه باشد.

طبق اعلام سازمان قطار شهری، متروی تبریز، از ساعت 11 الی 13، و در طول مسیری 7 کیلومتری مسافر گیری می کند.

 

 

 

لیلا، دانشجوی 23 ساله در این مورد می گوید: قبل از هر چیز، باید بگویم از آغاز به کار مترو در شهرم، بسیار خوشحالم و این امر را موفقیتی برای شهر، شهرداری و شهروندان می دانم؛ اما به هر حال نباید از کوتاه بودن مسیر و کم بودن زمان مسافر گیری هم غافل بود.

امیدواریم خیابان های تبریز،خسته و فرسوده از گره های متعدد ترافیکی، با ورود مترو به سیستم حمل و نقل عمومی، نفسی تازه کنند. اما مسلم است که تا عملکرد کامل مترو و خدمات دهی آن به تمام نقاط شهر، مدتی نیز باید منتظر باشیم.

 

 

آقای عظیمی، از شهروندان میانسال است که با روی خوش، پاسخ می دهد: قطار شهری یکی از اولویت های شهرهای بزرگی مانند تبریز است. با وجودی که هنوز تا اغاز بکار دیگر قسمت ها، زمان نیاز داریم، اما باز هم می توانیم امیدوار باشیم که با برداشتن قدم اول، راه برای دیگر قدم ها، هموار می شود.

در تهران، به عنوان بزرگترین شهر کشور که مدتهاست از ناوگان قطارشهری استفاده می کند، دانش آموزان،نوجوانان و جوانان، از مشتریان ثابت  مترو به شمار می روند که به احتمال زیاد، در تبریز هم چنین خواهد شد؛ لذا جای آن دارد که این قشر، پیش از همه با فرهنگ استفاده صحیح و بهینه از مترواشنا شوند.

علی، نوجوان 15 ساله ای که به همراه عده ای از همسالان، در یکی از واگن ها، به گفتگو و خنده مشغول است، عنوان می کند که نظافت و تمیزی واگن ها بیشتر از هر چیزی نظر او را به خود جلب کرده و امیدوار است که شهروندان و مسافران در حفظ این تمیزی و زیبایی، تلاش کنند.

بخشی از مسیر 7 کیلومتری فاز اول خط یک، یعنی حدفاصل ایستگاه های شهریار و 29 بهمن، هوایی است و مسافران در این قسمت، شهر را زیر پای خود دارند.

خانم احمدی، یکی دیگر از مسافران است که از ابتدای مسیر، یعنی ایستگاه شهریار، سوار مترو شده و در پاسخ، می گوید: چشم انداز زیبایی در مسیر هوایی، بین ایستگاه شهریار و 29 بهمن، وجود دارد که بیشتر مسافران از تماشای آن لذت می برند. در عین حال انتظار داریم راه اندازی دیگر بخش های مترو، به زودی انجام گیرد تا مشکل ترافیک شهر، برطرف شود.

وضعیت ظاهری و زیباسازی محیط ایستگاه ها، همچنین نصب المان ها و مبلمان متناسب، از جمله ملزوماتی است که در احداث آن ها باید در نظر گرفته شود و این همان نکته ای است که شهرداری تبریز درجلب مشارکت بخش خصوصی، دنبال می کند.

 

مادری هم که دست کودک 5-6 ساله اش را گرفته، به ناقص ماندن پاره ای اقدامات تکمیلی و نصب عناصر زیبایی در ایستگاه ها اشاره می کند و تاکید دارد که با این همه، مشکل خاصی در ساختمان ایستگاه ها دیده نمی شود و رفت و آمد مسافران به راحتی انجام می گیرد.

یکی دیگر از مسافران به طولانی بودن مدت زمان انتظار در ایستگاه ها ( حدود 20 دقیقه) اشاره نمود والبته، بلافاصله اظهار کرد در خبرها و از قول شهردار تبریز شنیده که عنقریب با ورود دو رام دیگر از واگن ها، این مدت به نصف، تقلیل خواهد یافت.

آنچه از ماحصل این گزارش به دست می آید، این است که شهروندان تبریزی، در عین حالی که منتقد خوبی هستند، اقدامات و خدمات ارئه شده به آنان را نیز، قدر می دانند.

آنان به خوبی واقفند که شهردار تبریز و تیم اجرایی وی، راه اندازی کامل مترو را در کمترین زمان ممکن، هدف گذاری کرده اند و تلاش های بی وقفه شان، به همراه اتخاذ پاره ای روش های استراتژیک، نشان از درست بودن مسیر فعالیتشان دارد...

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.