۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
کد خبر: 306616

زندگی سالم / برگردان به پارسی: مریم سادات کاظمی - «سینوزیت» به التهاب سینوسها گفته می‌شود که در پی یک بیماری ویروسی، باکتریایی یا قارچی بروز می‌کند.

درمانهای طبیعی برای دردهای «سینوزیت»

 سینوسها حفره‌های استخوانی تقریباً مسدود و توخالی هستند که هوا در آنها جریان دارد و در قسمتهای پیشانی، حفره‌های بینی، استخوانهای گونه و چشمها قرار دارند.

زمانی که حفره‌های سینوسی در فردی سالم باشند، وی دچار عفونتهای مکرر این قسمتها نمی‌شود؛ زیرا باکتری‌ها و میکروارگانیسمهای عامل بیماری در این حفره‌ها جای نمی گیرند؛ اما زمانی که سینوسها به دلیل تجمع مخاط‌ها مسدود شود، باکتری‌ها و دیگر عوامل بیماری زا محیط مناسبی برای تکثیر پیدا می‌کنند که در این صورت درد و التهاب بروز می‌کند.

 

  شرایط زمینه ساز ابتلا به سینوزیت

همان طور که اشاره شد، سینوزیت در نتیجه انسداد سینوسها ایجاد می‌شود و زمینه رشد و تکثیر باکتری‌ها و ویروسها فراهم می‌شود. این حالت همچنین در صورت تخلیه نشدن مخاط‌های بینی به دلیل بیماری‌های مختلف نیز بروز می‌کند. زمانی که فردی به طور مکرر به سرماخوردگی و حساسیت مبتلا می‌شود، حفره‌های سینوسی به دلیل ترشح بیش از حد مخاط‌ها مسدود می‌شود. البته انحراف تیغه بینی، خار استخوان بینی و پولیپ نیز می‌توانند به انسداد حفره‌های سینوسی منجر شوند؛ اما از دیگر عوامل زمینه‌ساز این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ابتلا به رینیت آلرژیک یا تب یونجه

- وجود بیماری‌های مانع از عملکرد صحیح مژکهای بینی

- استعمال دخانیات

- تغییرات شدید ارتفاع مانند پرواز در هواپیما یا شنای طولانی مدت زیر آب

- فیبروز کیستیک

- ضعف سیستم ایمنی در نتیجه ابتلا به HIV یا شیمی درمانی

- ناهنجاری‌های استخوان‌های بینی

- دیابت

 

 نشانه‌های سینوزیت

زمانی که سینوزیت حاد باشد، ممکن است حداقل چهار هفته طول بکشد و در پی یک سرماخوردگی درمان نشده ایجاد می‌شود که پس از یک دوره 5 تا 7 روز بدتر خواهد شد.

درباره سینوزیت مزمن بسیار مهم است تا با پزشک مشورت شود؛ زیرا تورم و التهاب سینوسها ممکن است تا سه ماه طول بکشد.

مهمترین نشانه‌های شایع عفونتهای سینوسی عبارتند از:

- بوی بد دهان یا کاهش احساس بویایی

- بی حالی و خستگی عمومی

- سرفه بخصوص در شب

- تب

- سردرد

- احتقان و ترشحات بینی

- گلو درد و ترشح پشت بینی

- میگرن

- حساسیت صورت

 

 روش درمان طبیعی سینوزیت در 5 روز

یکی از رایج‌ترین نشانه‌هایی که بیماران مبتلا به عفونت سینوسی گرفتار آن می‌شوند، سردرد مداوم بخصوص در قسمتهای بالای بینی و پایین پلکهاست. امروزه مسکن‌های مختلفی برای تسکین این نشانه‌ها وجود دارد، اما چندان مؤثر نیستند. به همین دلیل در ادامه نوعی درمان طبیعی پیشنهاد می‌شود که خواص بی نظیری برای تسکین سینوزیت و بخصوص سردرد دارد.

برای تهیه این داروی طبیعی، شما به تربچه تند و مقداری سرکه سیب نیاز دارید. تربچه را در یک ظرف شیشه‌ای گذاشته، سرکه سیب را روی آن بریزید و در آن را ببندید. بگذارید این مخلوط 10 روز در دمای محیط بماند. فقط گاه گاهی آن را تکان دهید. پس از این زمان، در ظرف را باز کنید و بویی که از آن ساطع می‌شود، با شدت به مدت 5 دقیقه استنشاق کنید. در طول شب نیز پارچه‌ای را به این مایع آغشته کرده و روی پیشانی بگذارید تا سردرد تسکین یابد.

 این درمان باید طی پنج روز متوالی تکرار شود تا مؤثر باشد و نشانه‌های سینوزیت را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

یک راهکار ساده تر و سریع تر این است که کمی آب را با یک تربچه رنده شده بجوشانید و پس از اینکه کاملاً پخته شد، بخار آن را استنشاق کنید. در این صورت محلول را در یک ظرف ریخته، روی سر را با حوله بپوشانید و به مدت چند دقیقه سر را بخور دهید. این استنشاق به احساس تسکین فوری دردهای سینوزیت کمک می‌کند.

 

  توصیه‌های تغذیه‌ای عالی برای تسکین سینوزیت

بسیاری افراد دچار سینوزیت مزمن هستند. گرچه این افراد رژیم غذایی خاصی ندارند، اما برخی خوراکی‌ها می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. در ادامه چند نوع راهکار طبیعی برای رفع التهابها سینوسها معرفی می‌شود، اما باید توجه داشت که شرایط افراد با هم متفاوت است. بهتر است هر شخصی بهترین راهکاری را که احساس می‌کند، برایش مفید است، انتخاب کند. 

- خوراکی‌های مفید

بهتر است در صورت ابتلا به سینوزیت از پرخوری اجتناب شود. غلات کامل، لوبیا، عدس، سبزی‌های با پخت کم، سوپها و روغنهای استخراج شده توسط شرایط سرد باید در برنامه غذایی باشد. توصیه می‌شود مصرف خوراکی‌هایی مانند محصولات نانوایی، تخم مرغ، شکلات، غذاهای سرخ و فراوری شده، شکر و لبنیات کاهش یابد؛ زیرا سبب تشکیل مخاط‌ها می‌شود. همچنین نوشیدن آب زیاد، البته نه خیلی سرد نیز نباید فراموش شود.

- ادویه‌ها

برای بهبود عفونتهای سینوسی بسیار مهم است تا مخاط‌های بینی حل شوند و تجمع پیدا نکنند. از همین رو حتما پاپریکا، سیر و پیاز را به سوپها و غذاها اضافه شود. خوردن مخلوط تربچه خرد شده با یک قاشق چای‌خوری آب لیموترش نیز راه حل مناسبی برای باز شدن سینوس‌هاست. 

- سرکه سیب طبیعی

یکی دیگر از راهکارهای مؤثر برای بهبود سینوسها سرکه سیب است. زمانی که اولین نشانه‌های عفونت احساس شود، باید این داروی خانگی را مصرف کرد. برای تهیه آن یک تا دو قاشق چای‌خوری سرکه سیب را در 180 میلی لیتر آب مخلوط و یک قاشق چای‌خوری عسل را برای شیرین شدن به آن اضافه کرد. طی پنج روز متوالی باید روزانه سه بار از این شربت را میل کرد. سرکه سیب سبب می‌شود مخاط‌ها باز شده و خیلی
 سریع تر خارج شود.

-عصاره دانه‌های گریپ فروت

عصاره میوه گریپ فروت یک آنتی بیوتیک قوی محسوب می‌شود و مانع از تکثیر میکروبها، انگلها، باکتری‌ها و ویروسها می‌شود. همچنین با 30 نوع قارچ نیز مقابله می‌کند. زمانی که سینوسها عفونی می‌شود، می‌توان عصاره دانه‌های گریپ فروت را که به شکل قطره‌های بینی به فروش می‌رسد، استفاده کرد. این روش به عنوان یک درمان تکمیلی مفید خواهد بود.

- اکالیپتوس و نعناع تند

این دو گیاه معطر برای بهبود سینوزیت مفید هستند؛ زیرا التهاب مجاری تنفسی را تسکین می‌دهند. اگر تصمیم دارید این روش را انتخاب کنید، اسانس اکالیپتوس یا نعناع تند را روی پیشانی و شقیقه‌ها بمالید یا دو تا سه گرم برگهای خشک را در 150 میلی لیتر آب جوش دم کرده و دو فنجان در روز میل کنید. توجه داشته باشید، این درمان برای کودکان زیر 6 سال مناسب نیست. همچنین درباره افراد مبتلا به التهاب سیستم گوارشی، مجاری صفراوی، کلیه‌ها و مشکلات کبدی حاد توصیه نمی شود.

- سیر

سیر خواص آنتی بیوتیکی دارد و می‌تواند برای درمان عفونت مجاری تنفسی مفید باشد. کافی است روزانه چهار حبه سیر تازه ( 16 گرم) یا  دو تا چهار گرم سیر خشک را سه بار در روز در برنامه غذایی گنجاند. البته می‌توان دو تا چهار میلی لیتر عصاره سیر را سه بار در روز استفاده کرد.

سیر همچنین خواص متعدد دیگری نیز دارد. بخصوص می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، بعضی سرطانها مانند سرطان معده و پروستات کمک کند.

- آناناس

آناناس دارای ترکیب پیچیده‌ای به نام «بروملین» است که می‌تواند نشانه‌های سینوزیت را تسکین دهد. این ماده بر خلاف دیگر آنزیمها در سیستم گوارشی تجزیه شده و از طریق خون جذب بدن می‌شود. همچنین، تولید مواد اسیدهای چرب غیر اشباع را که عامل التهاب است، کاهش می‌دهد و برای سیستم ایمنی نیز مفید خواهد بود. اگر از سینوزیت رنج می‌برید، باید از سفرهای هوایی خودداری کنید، در محیط‌های خیلی گرم و سرد حضور نداشته باشید و بخصوص عادت نادرست استعمال دخانیات را کنار بگذارید.

 همچنین توصیه می‌شود، واکسن آنفلوآنزا بزنید، دستها را بخوبی بشویید و از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها دوری کنید.

منابع:

www.Ameliore ta sante.fr

www.Passportsante.fr

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.