قدس آنلاین - معاون اقتصادی شهرداری مشهد: عملکرد شهرداری در حوزه همکاری با سرمایه گذاران، نشاط آور و موفق است.

 سرمایه گذاری اقتصادی در مشهد نشاط سرمایه گذاران را چندین برابر کرده

 

به گزارش قدس آنلاین ، محمدرضا مزجی ، معاون اقتصادی شهرداری مشهد، صبح امروز در نشست خبری  که در سالن  جلسات شهدای شهرداری برگزارشد ، گفت : این شرکت بستر جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در مشهد  فراهم می کند  و درواقع شهرداری به عنوان امین مردم در این شرکت نظارت می کند تا سهام مردم به درستی مدیریت شود.

مزجی با بیان اینکه لایحه تاسیس شرکت تجاری بین‌المللی مادر تخصصی زائر به شورا ارسال شد؛ افزود: در مرحله نخست سهام این شرکت به شهرداری‌های سراسر کشور، بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی عرضه می شود و در مرحله بعد عموم مردم بدون محدودیت میزان سهام دلخواه خود را خریداری خواهند کرد.

معاون اقتصادی شهردار مشهد با اشاره به اینکه با دریافت مصوبه شورای اسلامی شهر، بلافاصله با بورس و فرابورس هماهنگی خواهد شد, گفت: سود سالانه این سهام در ابتدای هر سال به حساب سهام‌داران واریز و پرداخت اصل و سود سهام نیز توسط شهرداری مشهد تضمین خواهد شد.

 وی  با بیان اینکه شهرداری مشهد به منظور ترغیب سرمایه‌گذاران مطابق طرح جدید مدیریت شهری در ازای واگذاری زمین و مستغلات در دیگر شهرها به شهرداری مشهد، زمین و پروانه رایگان در مشهد به متقاضیان واگذار می کند گفت : این  فرایند سبب شده که در یک سال گذشته با وجود رکود اقتصادی کشور، سرمایه‌گذاری‌ در مشهد رونق داشته باشد.

مزجی درباره تراکم فروشی در مشهد گفت : نگاه شهرداری به تراکم فروشی نیست و بنده تاکنون هیچ تراکمی را به لحاظ نیاز مالی شهرداری نفروخته و نخواهم فروخت؛ رفع نیازمندی‌های اصولی و اساسی در داخل و پیرامون شهر مشهد به قدری می‌تواند درآمد زا باشد که اجباری برای تراکم فروشی نیست.

وی از تهیه بسته‌های مشارکتی در راستای بستر سازی برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خبر داد و افزود: بانک‌های تجارت، سپه، شهر و رسالت با شهرداری مشهد همکاری دارند و بانک کشاورزی نیز به این جمع می پیوندد.

مزجی  با بیان این مطلب  که با امضای تفاهم با یک بانک برای پرداخت وام مشارکت در طرح های اقتصادی به کارمندان شهرداری و کارمندان سایر دستگاه‌ها  اقدام کرده افزود: این بانک به ١٠ هزار نفر از کارمندان شهرداری مشهد و در مرحله بعد کارمندان دستگاه‌های استان تا سقف ١٥ میلیون تومان برای سرمایه‌گذاری پربازده وام پرداخت می کند.

وی در توضیح این وام گفت : برای استفاده از این تسهیلات نیاز به سپرده نیست و با این اقدام پول مردم در امنیت و ضامن این وام واحد حقوقی شهرداری مشهد است؛ این در حالی است که مردم در شرایط دیگر با سرمایه‌های خرد قادر به انجام سرمایه‌گذاری و استفاده از تسهیلات بانکی برای انجام سرمایه‌گذاری نمی‌شوند.

معاون اقتصادی شهردار مشهد با اعلام خبر انعقاد قرارداد با بانک قرض‌الحسنه رسالت، گفت: بانک رسالت با عقد این قرارداد برای انجام سرمایه‌گذاری‌ در پروژه‌های شهری به متقاضیان تا سقف پانصد میلیارد تومان تسهیلات پرداخت  می کند.

وی، از احداث پروژه سرمایه‌گذاری مرکز تعطیلات و سرگرمی پارک جنگلی طرق با سرمایه‌گذاری 800 میلیارد تومان خبر داد و گفت :مساحت پارک جنگلی طرق 88 هکتار و پروژه مورد نظر در 12 هکتار از این محدوده احداث افزود: آورده شهرداری در این پروژه پروانه و عوارض است و این پروژه فرصتی در حوزه توسعه گردشگری در منطقه کم برخوردار مشهد به شمار می رود که از جمله برنامه های گردشگری مشهد 2017 است.

معاون اقتصادی شهرداری مشهد ، با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌ها در مشهد به سمت توسعه و ایجاد زیرساخت‌های شهری در مناطق کم برخوردار سوق داده می شود گفت : پروژه سرمایه‌گذاری مرکز تعطیلات و سرگرمی پارک جنگلی طرق یکی از این  زیرساختهای بزرگ شهری است.

وی با اشاره به فراهم آمدن امکان خرید اوراق مشارکت از سوی کارکنان شهرداری و نهادهای دولتی و غیردولتی و با اولویت ایثارگران، عنوان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند 30 درصد این اوراق را به صورت نقدی خریداری کنند؛ 20 درصد را از محل سود این اوراق پرداخت و 50 درصد را نیز به صورت وام قرض‌الحسنه با قابلیت بازپرداخت یک ساله پرداخت کنند.

معاون اقتصادی و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد، تاکید کرد: مشهدالرضا طلایه‌دار مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم در پروژه‌های شهری است.

مزجی در ادامه سرمایه‌گذاری در احداث 2هزار و 500 واحد مسکونی را نمونه ای از ایجاد بستر مشارکت مردمی  عنوان کرد و گفت: این سرمایه‌گذاری در منطقه کمتربرخوردار  انجام و تلاش می‌شود بافت فرسوده و کم‌برخوردار را به بافت کاملا برخوردار تبدیل  کنیم.

وی افزود: همچنین در راستای جلب مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌گذاری، به دنبال شناسایی زمین‌هایی با مساحت بیش از 5 هزار متر و تفاهم با مالکان هستیم که در برخی موارد نیز به عقد قرارداد منجر شده است.

معاون اقتصادی شهردار مشهد، گفت: 21 پروژه مشارکتی در مشهد تعریف شده و این پروژه‌ها با 25 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا هستند از این تعداد 8 پروژه در مناطق برخوردار، 8 پروژه در مناطق کم برخودار و مابقی در مناطق متوسط برخوردار تعریف شده است.

وی به تحقق 39 درصدی بودجه در سال 92 و تحقق بودجه به میزان 77 درصد  در سال 93 اشاره و گفت: همچنین 1300 میلیارد از بدهی سال گذشته تعیین تکلیف شده است و 2هزار میلیارد تومان بدهی نیز باید تا پایان سال پرداخت شود.

مزجی افزود: برخی تسویه بدهی های گذشته شهرداری را نمی بینند و به نظر می رسد اگر ما چند پروژه افتتاح و رمان پاره می کردیم بیشتر تحسین می شدیم؛ اما اکنون 25 میلیارد باز پرداخت بدهی ها را داریم که در نظر برخی بازتابی ندارد.

وی به موفقیت در فروش اوراق مشارکت به عنوان اولین کلانشهر کشور اشاره و گفت: در ادامه در سال جاری امسال 500 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل خطوط قطار شهری، یکهزار و 50 میلیارد تومان برای بافت های فرسوده شهر ، 400 میلیارد تومان سکوک برای تملک ایستگاهای قطار شهری و پلاک 176 را خواهیم داشت که مجموعا 1950 میلیارد اوراق مشارکت به فروش خواهیم رساند.

مدیر بازاریابی و بهره‌برداری معاونت اقتصادی شهرداری مشهد گفت: 59.7 درصد بودجه اقتصادی شهرداری در مسیر تحقق قرار گرفته است.
، مهدی جلیلی مهربانی  در ادامه این نشست  گفت : بودجه معاونت اقتصادی 6200 میلیارد تومان برای سال 94 پیش‌بینی شده که برای تحقق این بودجه بالغ بر 2000 میلیارد تومان تفاهم‌نامه فروش تهیه شده و تعدادی از این تفاهم‌نامه‌ها به شورای اسلامی شهر ارسال گردیده است.
وی ادامه داد: همچنین 700 میلیارد تومان از این بودجه از محل اوراق مشارکت پیش‌بینی شده و با اقداماتی که صورت گرفته موفق شدیم تاکنون 59.7 درصد بودجه اقتصادی شهرداری را در مسیر تحقق قرار دهیم.
مدیر بازاریابی و بهره‌برداری معاونت اقتصادی شهرداری مشهد به استفاده از شیوه‌های نوین فروش و تامین منابع مالی اشاره کرد و ادامه داد: فروش اوراق قرضه، مدیریت دارایی‌ها، هماهنگی با سیستم‌های پولی، بانکی و ... نمونه این شیوه‌های نوین است که برای تامین منابع مالی مورد استفاده قرار دارد.
جلیلی با تاکید بر تشکیل «صندوق زمین و ساختمان»، خاطر نشان کرد: شهرداری مشهد برای نخستین بار در تلاش برای تشکیل این صندوق بود. گرچه شهرداری تهران در این زمینه موفق عمل کرد
وی افزود: هم‌اکنون برای تشکیل این صندوق در مشهد فراخوان داده شده و در مرحله برگزاری مناقصه هستیم و به زودی آگهی مناقصه صندوق زمین و ساختمان در روزنامه‌های کثیر‌الانتشار چاپ می‌شود.
 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.