قدس آنلاین- تبریز: معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: باید به توسعه متوازن فضای سبز در شهرها توجه کرد و طوری نباشد که بخشی از شهر فضای سبز داشته باشد و بخش دیگر آن خالی و خشک به نظر رسد.

باید به توسعه متوازن فضای سبز در شهرها توجه کرد

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، محمدصادق پورمهدی در نخستین همایش توسعه پایدار فضای سبز شهری - دیروز، امروز و فردا - در دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه سال گذشته 400 هزار هکتار به فضای سبز کلانشهر تبریز افزوده شده است، اظهار کرد: در حال حاضر سرانه فضای سبز درون‌شهری تبریز 8،5متر و سرانه فضای سبز برون‌شهری ما 10 متر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای توسعه فضای سبز، توسعه پارک‌های محله‌ای است و باید پارک‌های محله‌ای با متراژهای اندک حتی 500 متری را افزایش دهیم و فقط به دنبال احداث پارک‌های چند هزار متری نباشیم، تصریح کرد: احداث 20 پارک دو منظوره در برنامه کاری مدیران شهری تبریز قرار دارد و در این راستا هم می‌توان از این پارک‌ها در مواقع بحران استفاده کرد.

پورمهدی اضافه کرد: باید به توسعه متوازن فضای سبز در شهرها توجه کرد و طوری نباشد که بخشی از شهر فضای سبز داشته باشد و بخش دیگر آن خالی و خشک به نظر رسد.

معاون فنی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در دولت های قبلی 300 هزار هکتار تغییر کاربری فضای سبز صورت گرفته است، گفت: برنامه‌های استان در این خصوص این است که تغییر کاربری فضای سبز تا حد ممکن صورت نگیرد و این هم نیاز به اعتبار و تملک نیاز دارد.

پور مهدی افزود: روزگاری به تبریز باغ‌شهر می‌گفتند، ولی امروزه اکثر باغات از بین رفته است ضمن آنکه در اطراف تبریز و شهرهای دیگر استان باغات زیادی احداث شده است که این امر هم یکی از عوامل کمبود آب است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه با شیوه‌های سنتی نمی‌توان فضای سبز را حفظ کرده و توسعه داد، اظهار داشت: در بحث‌های فضای سبز از تکنولوژی‌های جدید و گونه‌های کم مصرف از نظر آبیاری باید استفاده کرد.

قائم مقام رئیس دانشگاه تبریز نیز در این همایش با تاکید بر اینکه این دانشگاه به مقوله فضای سبز در حد استاندارهای جهانی اهمیت می‌دهد، گفت: در 20 سال گذشته در این دانشگاه رشته مهندسی فضای سبز دایر شد و در حال حاضر فارغ‌التحصیلان زیادی از این دانشگاه در سراسر کشورمان در سازمان‌ها پارک‌ها، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های مرتبط مشغول به فعالیت هستند.

دکتر حمیدرضا قاسم‌زاده، در ادامه یادآور شد: در همین راستا در 12 سال گذشته در دانشگاه تبریز ستاد فضای سبز تشکیل شده و اخیرا هم فعالیت‌های آن گسترده‌تر شده که نمونه بارز آن برگزاری این همایش است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز نیز اضافه کرد: ورود افراد غیرمتخصص و غیر آشنا به اصول توسعه پایدار فضای سبز در تصمیم‌گیری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و اجرائیات فضای سبز باعث توسعه غیراصولی فضای سبز و عدم ایجاد زیرساخت‌های ضروری برای توسعه پایدار شهری شده است.

علی حسن‌زاده با بیان اینکه معضل آب به عنوان یک دغدغه کلان و ملی مطرح است و باعث شده برنامه‌های توسعه فضای سبز در اکثر شهرها به کندی پیش برود، گفت: این معضل در شهر تبریز با توجه به مجاورت این شهر به بحران دریاچه ارومیه بیش از پیش مورد توجه است؛ از این رو تا زمانی‌که مدیریت آب ایجاد نشود، نسبت به توسعه فضای سبز اقدام نخواهیم کرد.

دکتر منصور مطلوبی، دبیر علمی این همایش با اعلام اینکه 205 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود، تصریح کرد: از این تعداد مقالات 162 مقاله پذیرفته شد که 35 مقاله در قالب سخنرانی و 127 مقاله نیز در قالب پوستر در طول برگزاری این همایش ارائه خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این همایش به منظور نیل به اهداف سند چشم‌انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی و براساس منویات مقام معظم رهبری در مقوله محیط زیست شهری، با محوریت بهینه‌سازی مصرف آب همچنین ارتباط فضای سبز با سلامت جامعه، مشارکت شهروندان، روش‌های نوین نگهداری فضای سبز و ... برگزار می‌شود، تصریح کرد: توجه بیشتر به مقوله آب و خاک به عنوان عنصر ضروری محیط‌زیست شهری و توجه به شادابی، ایمنی، سلامت جامعه و خلاقیت در زیبایی‌ها و توسعه پایدار شهری از دیگر اهداف اصلی این همایش است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.