رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از ممنوعیت انجام عملیات عمرانی در سطح معابر پایتخت از ۲۰ شهریور ماه تا ۱۵ مهرماه خبر داد و گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید افزایش ۲۰ درصدی حجم ترافیک را پیش بینی می کنیم و پلیس به منظور روان سازی ترافیک در آماده باش کامل خواهد بود.

ممنوعیت عملیات عمرانی معابر شهری در آستانه بازگشایی مدارس/بکارگیری ۱۵ هزار دستگاه خودرو سرویس مدارس

به گزارش ایرنا سردار سید تیمور حسینی  در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: یکی از مشکلات ترافیکی اول مهر جابجایی دانش آموزان از سوی والدین است که در این بخش تصمیم بر آن شد که پیش از آغاز سال تحصیلی ظرفیت سرویس مدارس مشخص شود.
وی با بیان اینکه تعداد دانش آموزان امسال نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نکرده افزود: پیش بینی ما این است که حدود 15 هزار دستگاه خودرو برای سرویس مدارس به کارگیری شود که در این خصوص حدود 9 هزار راننده امسال آموزش دیده اند.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در خصوص سال تحصیلی جدید و وضعیت سرویس مدارس افزود: امسال نیز همانند سالهای گذشته دانش آموزان فقط با خودروهای دارای برچسب سرویس مدارس و مورد تایید سازمان تاکسیرانی جابجا می شود.
سردار حسینی تاکید کرد: در صورتی که بیش از پنج سال از ساخت خودروی سرویس مدرسه گذشته باشد ، اخذ برگه معاینه فنی برای خودرو ضروری است ضمن آنکه خودرو باید بیمه نامه شخص ثالث و بیمه نامه سرنشین نیز داشته باشد.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ در مورد شرایط شخصی راننده افزود: راننده حداقل باید 23 سال سن داشته و دارای گواهینامه سلامت و سوء پیشینه باشد، همچنین متاهل بودن نیز از دیگر الزامات برای راننده سرویس مدرسه است.
سردار حسینی گفت: راننده سرویس مدارس دخترانه چه در مقطع ابتدایی و چه مقطع دبیرستان حتما باید زن باشد و این موضوع الزامی است.
وی در مورد سرویس مینی بوس ها و ون مدارس نیز خاطرنشان کرد: راننده مینی بوس ها می تواند مرد باشد به شرط اینکه یک مربی خانم و فرد مورد تایید مدرسه در مینی بوس حضور داشته باشد.
سردار حسینی تصریح کرد: پلیس سرویس های غیرمجاز مدارس را علاوه بر 40 هزار تومان جریمه، توقیف نیز خواهد کرد.
وی به خانواده ها توصیه کرد: از خودروهای غیرمجاز شخصی برای انتقال فرزندانشان به مدرسه استفاده نکنند.
رییس پلیس راهور فاتب گفت: نرخ سرویس مدارس از سوی شورای شهر تهران تصویب شده که وظیفه پلیس در این بخش نظارت بر اجرای دقیق این نرخ است. 
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در خصوص تخلفات رانندگان سرویس های مدارس نیز اظهار کرد: اگر راننده سرویس مدرسه برای بار سوم مرتکب تخلفات حادثه ساز شود دفترچه وی باطل شده و صلاحیت لازم برای رانندگی سرویس مدرسه را نخواهد داشت.
به گفته این مقام مسوول سرعت غیرمجاز، عدم رعایت حق تقدم و عبور از چراغ قرمز سه تخلف حادثه سازی است که پلیس با آن برخورد خواهد کرد.
سردار حسینی در مورد مزاحمت های موتورسواران در مقابل مدرسه دخترانه گفت: به همین منظور نیز از ابتدای مهرماه با مزاحمت موتورسواران در مقابل مدارس دخترانه برخورد خواهد شد.
رییس پلیس تهران اظهار کرد: خوشبختانه در سال تحصیلی گذشته حتی یک مورد تصادف سرویس مدرسه نداشتیم.
سردار حسینی گفت: سرویس هایی که از نوع تاکسی هستند محدودیتی برای ورود به طرح زوج و فرد یا طرح ترافیک ندارند اما دیگر سرویس های مدارس که مجوزهای لازم را از تاکسیرانی اخذ کرده و برچسب نیز دارند در ساعات آغازین و پایانی مدارس می توانند به محدوده زوج و فرد ورود کنند البته این امکان برای ورود به محدوده طرح ترافیک وجود ندارد.
وی از شهروندان بویژه خانواده های دانش آموزان خواست از خودروهای مجاز برای جابجایی فرزندانشان استفاده کرده و هر گونه تخلف را ضمن آنکه به مدیر مدرسه گزارش می دهند از طریق تماس با سامانه 1888 به شهرداری و پلیس مراتب را نیز منتقل کنند.

* خودروهای دارای سرنشین بدحجاب توقیف می شوند
رییس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه گفت: نیروهای پلیس راهور براساس قانون موظفند خودروهای با سرنشین بدحجاب و بد پوشش را توقیف کرده و به پارکینگ منتقل کنند.
سردار حسینی افزود: هر اقدامی که با هنجارهای اجتماعی در تضاد باشد ایجاد مزاحمت و بر هم زدن نظم عمومی محسوب شده و پلیس با آن برخورد قانونی خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه هنوز جریمه نقدی برای پدیده بدحجابی در داخل خودرو ها تعیین نشده خاطر نشان کرد: ماموران پلیس راهور در مواجه با پدیده بدحجابی در خودروها ابتدا تذکر داده و در صورت توجه نکردن سرنشینان، خودرو به پارکینگ منتقل می شود.
سردار حسینی همچنین به برخورد پلیس با تخلفات حادثه ساز در شش ماهه دوم سال 94 اشاره و تصریح کرد: این طرح را با قوت ادامه خواهیم داد زیرا برخورد با دور دور کردن ها و تخلفات خودروهای سنگین با اقبال و رضایت مردمی روبرو شده است.
رییس پلیس راهور پایتخت به طرح جدیدی که با دستور سردار ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ آغازشده اشاره و اظهار کرد: طرح مشترکی به منظور برخورد با تخلفات در شب بین پلیس های تخصصی راهور، انتظامی و یگان امداد در حال اجراست که تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
وی همچنین تعداد خودروهای توقیف شده به دلیل تخلفات حادثه ساز را در چهار ماهه ابتدایی امسال بیش از 30 هزار دستگاه عنوان کرد.
سردار حسینی با اشاره به اینکه هیچ سازمانی حق تصرف معابر عمومی را ندارد، تاکید کرد: از آنجایی که معابر حریم عمومی محسوب می شوند تصرف آن تخلف و حتی جرم نیز محسوب می شود.
وی با اشاره به خودروهای پارک شده مقابل در پارکینگ ها که برای شهروندان مزاحمت ایجاد می کنند گفت: برابر قانون توقف منجر به سد معبر حتی اگر در آن محل تابلویی نیز وجود نداشته باشد جریمه 30 هزار تومانی را در پی خواهد داشت.

* کاهش شش درصدی تلفات رانندگی 
رییس پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص کاهش تلفات رانندگی در پایتخت گفت: امسال پنجمین سال است که موفق به حفظ روند رو به کاهش تلفات و حوادث رانندگی شدیم به طوری که بر اساس آمار پزشکی قانونی در چهارماهه امسال 192 نفر در حوادث رانندگی پایتخت جان خود را از دست داده اند که نسبت به مدت مشابه پارسال تعداد کشته شدگان 13 نفر یا معادل 6 درصد کاهش داشته است.
حسینی ادامه داد: 56 نفر معادل 26 درصد از کل کشته شدگان چهار ماهه امسال را موتورسواران، 21 درصد را سرنشینان وسایل نقلیه و 47 درصد 91 نفر را عابران پیاده تشکیل داده اند و سه درصد نیز برابر گزارش پزشکی قانونی وضعیتی نامعلوم داشتند.
وی ادامه داد: از این تعداد 167 نفر (87 درصد) مرد و 25 نفر (13 درصد) زن هستند.

* اجرای چهار طرح ویژه پلیس راهور در نیمه دوم سال
سردار حسینی به چهار طرح ویژه در دست اقدام پلیس راهور پایتخت در شش ماهه دوم امسال اشاره کرد و گفت: کنترل تخلفات سرویس های مدارس، برخورد با تخلفات ساکت، برخورد با وسایل نقلیه دودزا و کنترل معاینه فنی خودروها است.
رییس پلیس راهور فاتب تصریح کرد: برخورد با تخلفات ساکت (هر نوع توقف غیرمجاز در سطح شهر)، برخورد با وسایل نقلیه دودزا با توجه به بحث وارونگی هوا در 6 ماهه دوم و همچنین کنترل معاینه فنی خودروها از جمله این طرح هاست که در اولویت قرار دارد.
وی افزود: شهروندان از نحوه تردد برخی از راکبان موتورسیکلت گلایه مند هستند که پلیس راهور نیمه دوم امسال به صورت جدی با موتورسواران متخلف برخورد خواهد کرد.
رییس پلیس راهور فاتب تصریح کرد: چهار تخلف عمده موتورسواران شامل؛ عبور از محل غیرمجاز، رعایت نکردن سرعت مجاز، رعایت نکردن قوانین مربوط به گذرگاه های عابر پیاده و همچنین استفاده نکردن از کلاه ایمنی است که برابر مقررات برخورد می شود.
وی به کارکرد دوربین های نظارتی در اجرای طرح زوج و فرد پرداخت اشاره کرد و گفت: در روزهای ابتدایی نصب این دوربین ها، حدود 200 هزار ورودی غیرمجاز در طول یک روز به ثبت رسید که هم اینک کاهش یافته و پیش بینی می شود به زیر 50 هزار ورودی غیرمجاز در شبانه روز برسد.
سردار حسینی با اشاره به طرح کاهش محدوده کم انتشار (LEZ) گفت: برای اجرای این طرح در جلسات و کمیسیون های مختلف مصوبه گرفته شده و پلیس مجری قانون است.
وی ادامه داد: این طرح به عنوان یک پروژه زیست محیطی است که با اجرای آن شهر تهران از شرایط نامناسب آلودگی هوا ناشی از ترافیک خودروها خارج می شود.
وی به مسافرکشی برخی خودروها با پلاک معلولان اشاره کرد و گفت: قانونگذار محدودیتی در این مورد در نظر نگرفته اما دارندگان این نوع گواهینامه نمی توانند در آژانس، تاکسیرانی و سرویس مدارس فعالیت کنند.
رییس پلیس راهور فاتب در پاسخ به سؤالی در مورد دستی کردن چراغ های راهنمایی هوشمند گفت: در طول یک هفته گذشته تیم مشترکی از پلیس راهور و شهرداری تشکیل شده که در تمام تقاطع های شهری از طریق سیستم هوشمند رصد کرده تا حتی الامکان هیچ کنترل دستی انجام نشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.