مدیرکل محیط زیست همدان با بیان اینکه منشأ بروز ریزگردهای اخیر داخلی است، گفت: برخورد غیر معقول، با طبیعت آسیب‌های جدی را به همراه داشته است.

منشأ بروز ریزگردها در همدان داخلی است

به گزارش تسنیم از همدان، محمدرضا محمدی صبح امروز در نخستین صبحانه کاری کمیسیون تخصصی معادن اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه انتظار بحث‌های اساسی در زمینه محیط زیست‌ هستیم، اظهار داشت: حدود ثغور قانونی برای فعالیت‌های مختلف  اقتصادی تعریف شده و مدیران دولتی نیز باید ما به ازای آن به مراجع بالادستی، مردم و تشکل‌های مردم نهاد پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه تشکل‌های مردمی و فعالان محیط زیست از بخش دولتی انتظار حفاظت از محیط زیست را دارند، افزود: امروز وضعیت محیط زیست بحرانی بوده و این موضوع تنها در بخش آب خلاصه نمی‌شود اما جای خوشحالی دارد که همگان به اهمیت آب پی برده‌اند.

محمدی با اعلام اینکه قوانین ما از ممنوعیت موج می‌زند و براین اساس می‌توان از فعالیت‌های مختلف جلوگیری کرد، تصریح کرد: اگر نگاه همراهی دستگاه‌های دولتی با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی وجود نداشت به طور قطع فعالیت‌های فعلی نیز عملیاتی نمی‌شد.

وی بیان کرد: این تصور نباشد که دستگاه‌های اجرایی دنبال کارشکنی هستند چراکه اگر این رویه وجود داشت و براساس مر قانون عمل می‌کردیم امروز 80 درصد صنایع استان همدان باید تعطیل می‌شدند.

مدیرکل محیط زیست استان همدان بیان کرد: متاسفانه برخی فعالان بخش خصوصی در منطقه شکار ممنوع، خلاف محرزی انجام داده‌اند ولی برای اینکه به اشتغال آسیب وارد نشود و صنایع را همراهی کنیم اقدامی در مقابل آنها انجام ندادیم که در این زمینه باید به دیوان محاسبات پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه به شدت از صاحبان معادن گلایه داریم چراکه وضعیت را به قبل باز نمی‌گردانند، افزود: معادن پس از اکتشاف و بهره‌برداری باید به وضع سابق اعاده شوند و این مسئله جز الزامات معدن‌کاری است که متاسفانه اجرایی نمی‌شود.

محمدی با تاکید بر اینکه برخورد غیر معقول با طبیعت آسیب‌های جدی را به همراه داشته است، بیان کرد: متاسفانه به شدت به سبب بیابان‌زایی در حال حرکت بوده و ریزگردها منشا داخلی پیدا کرده‌اند که مصداق آن را می‌توان در ریزگردهای چند روز اخیر مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه توسعه باید پایدار بوده و منافع نسل آینده را نیز در نظر بگیریم، تصریح کرد: مجوزهای مشروط به شروط صادر شده و اگر مشکلی پیش می‌آید به سبب این است که آن شروط رعایت نمی‌شود.

یکی از بهره‌برداران معدنی استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه معدن‌کاران در کشور بسیار مظلوم واقع شده‌اند، گفت: معدن‌کاران براساس عشق و علاقه در دل کوه فعالیت کرده و امنیت و اشتغال را به منطقه می‌برند اما در نهایت با آنها رفتار نامناسبی انجام می‌شود.

عزیزی با بیان اینکه معدن‌کاران در انتهای کار به عنوان تخریب‌کننده منابع طبیعی شناخته می‌شوند، تصریح کرد: معدن‌کاران به تمامی اصول و قواعد اداره کل منابع طبیعی احترام می‌گذارند ولی باید امور معادن پس از صدور مجوز به سازمان صنعت و معدن واگذار شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.